معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۶

اخبار اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو، جمهوری برازاویل و جمهوری آفریقای مرکزی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو، جمهوری برازاویل و جمهوری آفریقای مرکزی در هفته سوم مهرماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 جمهوری دموکراتیک کنگو

گزارش وزیر دارایی کنگو دموکراتیک مبنی بر استمرار رشد درآمدهای دولت در ماه سپتامبر 2021

آقای نیکولا کازادی (Nicolas Kazadi) وزیر دارایی جمهوری دموکراتیک کنگو در جلسه اول اکتبر 2021 (9 مهر 1400) شورای وزیران گزارشی را در چارچوب تقویت سازو کار بسیج افزایش درآمدهای دولت، ارائه داد. در گزارش آقای کازادی در خصوص وضعیت خزانه‌داری در ماه سپتامبر 2021 آمده عایدی دولت از اول تا 30 سپتامبر سال جاری مبلغ یک میلیارد و 69 میلیون فرانک کنگو (1 069 milliards de Francs congolais) بوده که نشانگر نرخ تحقق 121 درصدی در مقایسه با پیش‌بینی‌های بودجه‌ای برای این ماه [سپتامبر] می‌باشد. در این گزارش ثبت رقم فوق، گواهی برای ادامه روند صعودی و استمرار درآمدهای دولت از ماه آوریل 2021 تا به اکنون اعلام شد. گزارش وزیر دارایی با تاکید بر مؤثر بودن عملکرد نظام مالی کشور در افزایش درآمدها فراتر از انتظار پیش‌بینی شده در ارقام بودجه‌ای مربوطه، مشخصاً شاخص‌های مربوط به درآمدهای اداره کل گمرک و عوارض، اداره کل مالیات و اداره کل درآمدهای دولتی، اداری، حقوقی و مشارکت‌های سرمایه‌گذاری را دلایل دخیل در این رشد برشمرد.

در این خصوص تصریح شده که اداره کل گمرک و عوارض (DGDA) نرخ تحقق 128 درصدی را در مقایسه با پیش‌بینی‌های بودجه‌ای مربوطه به ثبت رساند. عایدی‌های DGDA از گمرکات و عوارض در ماه سپتامبر 2021 رقم  280.2  میلیارد فرانک گنگو (دویست و هشتاد میلیارد و دویست میلیون فرانک کنگو) را در حالی بعنوان رکورد به ثبت رسانده که رقم پیش بینی شده در بودجه مربوطه مبلغ 219.7 میلیارد فرانک کنگو (دویست و نوزده میلیارد و هفتصد میلیون فرانک کنگو) برای ماه سپتامبر مورد انتظار بوده است.

اداره کل مالیات (DGI) نیز از مبلغ 511.7 میلیارد فرانک کنگو (پانصد و یازده میلیارد و سیصد میلیون فرانک کنگو) مورد انتظار بعنوان عایدی برای ماه سپتامبر 2021 موفق شده با رکورد جمع‌آوری 599.6 میلیارد فرانک کنگو (پانصد و نود و نه میلیارد و ششصد میلیون فرانک کنگو) نرخ تحقق 117 درصدی را در این خصوص به ثبت برساند. اداره کل درآمدهای دولتی، اداری، حقوقی و مشارکت‌ها (DGRAD) نیز موفق شده در مقایسه با مبلغ 149.6 میلیارد فرانک کنگو (صد و چهل و نه میلیارد و ششصد میلیون فرانک کنگو) مورد انتظار، عایدی 190.1 میلیارد فرانک کنگو (صد و نود میلیارد و صد میلیون فرانک کنگو) را بسیج کند که این نرخ بیانگر میزان تحقق 147 درصدی نسبت به مبلغ مورد پیش‌بینی فوق می‌باشد.

گزارش وزارت بودجه ج.د.کنگو در خصوص نرخ تحقق بودجه صندوق توسعه صنعت در 6 ماه اول سال

وزارت بودجه جمهوری دموکراتیک کنگو 6 اکتبر 2021 (14 مهر 1400) در مورد آمار مربوط به نرخ تحقق میان مدت بودجه صندوق توسعه صنعت (FPI) در 6 ماه اول سال جاری (2021) طی گزارشی اعلام کرد که این صندوق تابع وزارت صنایع موفق شده رقمی‌ بالغ بر 201 میلیارد و 43 میلیون و 594 هزار فرانک کنگو معادل صد و یک میلیون و چهارصد هزار دلار را به عنوان درآمد در این دوره زمانی جمع‌آوری کند. در این گزارش تصریح شده که در پیش بینی‌های بودجه‌ای برای درآمد عمومی از صندوق توسعه صنعت (Fonds pour la Promotion de l’Industrie) که در دسته درآمدهای حساب‌های خاص (recettes des comptes spéciaux) طبقه بندی می‌شود رقم 129.8 میلیارد فرانک کنگو (صد و بیست و نه میلیارد و هشتصد میلیون فرانک کنگو) تعیین شده است. بنابراین وضعیت نظارت بر بودجه نشان می‌دهد که در این دوره شش ماهه سنجش شده، نرخ تحقق بودجه‌ای (میزان دستیابی به تخصیص بودجه) 154.8 درصد از کل مبلغ مورد پیش بینی بوده است. این گزارش همچنین تصریح کرده که درآمدهای حساب‌های ویژه تا پایان ماه ژوئن 2021 رقم 421.4 میلیارد فرانک کنگو (چهار صد و بیست و یک میلیارد و چهارصد میلیون فرانک کنگو) را در برابر رقم مورد انتظار 351.3 (سیصد و پنجاه و یک میلیارد و سیصد میلیون فرانک کنگو) در پیش‌بینی‌های خطی به ثبت رسانده که این امر بیانگر نرخ تحقق 120 درصدی در این رابطه است.

لازم به ذکر است مبلغ 259.7 میلیارد فرانک کنگو (دویست و پنجاه و نه میلیارد و هقتصد میلیون فرانک کنگو) به عنوان رقم کل بودجه برای تخصیص درآمد مورد انتظار در سال جاری صندوق توسعه صنعت (FPI) پیش بینی شده است.

جمهوری کنگو (برازاویل)

سرمایه گذاری 200 میلیون دلاری یک شرکت رواندایی در منطقه ویژه اقتصادی کنگو برازاویل

شرکت رواندایی Crystal Ventures قصد دارد مبلغ دویست میلیون دلار را برای احیا و نوسازی فعالیت‌های منطقه اقتصادی مالوکو (zone industrielle de Malouko) در کنگو برازاویل سرمایه گذاری کند. آقای دنیس کریستل ساسو انگسو (Denis Christel Sassou N’Guesso) وزیر همکاری‌های بین‌المللی [فرزند رییس جمهور] کنگو برازاویل به این منظور به همراه گروهی از سرمایه گذاران شرکت مذکور اول اکتبر 2021 (9 مهرماه 1400) از این منطقه اقتصادی بازدید کردند. رییس شرکت رواندایی فوق الذکر در این بازدید اعلام کرد به محض اینکه توافق مورد نظر منعقد شود، سرمایه گذاری‌ها در مرحله اول با مبلغ 100 میلیون دلار محقق خواهد شد تا با بازسازی و تأمین امنیت این منطقه بهمراه برق رسانی و سایر کارهای مختلف نهایی می‌شوند.

جمهوری آفریقای مرکزی

تخصیص بودجه 3 میلیون دلاری نهادهای سازمان ملل برای حمایت از عملکرد دادگاه ویژه جنایی آفریقای مرکزی

سفارت ایالات متحده در بانگی 5 اکتبر 2021 (13 مهرماه 1400) اعلام کرد که دو برنامه تکمیلی جدید برای پشتیبانی از عملکرد و کارایی دادگاه ویژه جنایی (cour pénale Spéciale) آفریقای مرکزی در نظر گرفته شده است. سفارت آمریکا در این خصوص تصریح کرد " یک برنامه با مبلغ 1.5 میلیون دلار (یک و نیم میلیون دلار) از طریق برنامه توسعه‌ای سازمان ملل در حمایت از محافظت قربانیان و شاهدان دادگاه ویژه جنابی آفریقای مرکزی پشتیبانی بعمل خواهد آورد و کمک‌های قضایی متناسب را به آنها ارائه خواهد داد. این تأمین مالی همچنین از تحقیقات قضایی و توسعه یک نظام مدیریت تحقیقات از جمله تجهیزات و زیرساخت‌های لازم در این رابطه پشتیبانی خواهد کرد. این برنامه همچنین به ایجاد یک نظام در مدیریت امور دادگاه ویژه جنایی و حمایت از کارکنان در دفاتر مختلف این دادگاه یاری خواهد رساند. در ادامه این خبر آمده برنامه دیگر نیز با رقم 1.5 میلیون دلار (یک و نیم میلیون دلار) برای ابتکار در ارتباط با حاکمیت قانون برای تقویت ظرفیت کارکنان دادگاه مذکور و وکلایی که با این مرجع قضایی در همکاری هستند در نظر گرفته شده است. این بودجه همچنین از تحقیقات پزشکی قانونی و آموزش جامعه و عموم مردم در مورد قوانین و رویه‌های دادگاه ویژه جنایی در این کشور پشتیبانی خواهد کرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما