معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۲۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۵۷

اهمیت راهبردی صنعت کشتیرانی و کشتی داری یونان برای اروپا

بر اساس آخرین اطلاعات منتشره، یونان با در اختیار داشتن 4هزارو901 فروند کشتی یکی از بزرگترین صنایع کشتی رانی جهان را در مالکیت خود دارد و حدود 20 درصد از کل تناژ حمل کالا در دنیا را به خود اختصاص داده است.

یونان، ژاپن، چین، سنگاپور و هنگ کنگ پنج قطب برتر دنیا در حوزه کشتیرانی می‌باشند که جمعا بیش از 50 درصد کل توناژ جابجا شده توسط کشتی در دنیا را در اختیار خود دارند. در سال های اخیر نقش کشتیرانی کشورهایی همچون یونان، سنگاپور، چین و هنگ کنگ در حال افزایش است بدین معنی که آنها توانسته اند تعداد ناوگان‌های خود را افزایش دهند.

بر اساس آخرین اطلاعات منتشره، یونان بزرگترین صنعت کشتی رانی جهان را در مالکیت خود دارد. مالکان یونانی با در اختیار داشتن 4هزارو901 فروند کشتی بزرگترین کشتی داران دنیا محسوب می‌شوند و حدود 20 درصد از کل  تناژ موسوم به تن وزن مرده یا [1]dwt دنیا را به خود اختصاص داده اند. در سال 2020، ناوگان تحت مالکیت یونان چهار درصد رشد کرد و به حدود 364 میلیون تناژ وزن مرده رسید. همانگونه که در شکل زیر نشان داده شده، یونان در صدر لیست بزرگترین کشتی داران جهان قرار دارد. پس از یونان، کشورهای ژاپن، چین و سنگاپور، آلمان، کره جنوبی، نروژ، آمریکا، انگلیس و دانمارک قرار دارند.  

در اتحادیه اروپا نیز، یونان بیشترین سهم از کشتی رانی و کشتی داری را در اختیار دارد. بر اساس شکل زیر، 58 درصد ناوگان تحت کنترل اتحادیه اروپا در اختیار یونان است و بیش از یک سوم ناوگان تحت مالکیت یونان یعنی هزارو706 کشتی با پرچم اتحادیه اروپا حرکت می‌کنند. پس از یونان، کشورهای آلمان، ایتالیا و دانمارک قرار دارند. اما اهمیت راهبردی کشتی‌های یونانی در تامین انرژی برای اتحادیه اروپا است. بر اساس آخرین گزارش ها، حدود 58 درصد انرژی مورد نیاز اروپا از خارج این اتحادیه از طریق دریا و توسط کشتی‌های یونانی به کشورهای اروپایی می رسد.  

صنعت کشتیرانی در یونان در حوزه‌های مختلف فعال است. برای نمونه، همانگونه که در شکل زیر آمده، حدود 30 درصد از کل نفت کش های دنیا، حدود 15 درصد کشتی‌های حامل مواد شیمیایی، حدود 16 درصد کشتی‌های حامل گاز مایع، 20 درصد کشتی‌های حمل کالا و حدود 10 درصد کشتی‌های کانتینربر دنیا هم اکنون در مالکیت یونان قرار دارند که این موضوع مزینی رقابتی برای این کشور مدیترانه ای نسبت به دیگر کشورهای اروپایی ایجاد کرده است.  

به دلیل همین مزیت ها، سرمایه گذاران خارجی تمایل زیادی برای سرمایه گذاری در صنعت کشتیرانی یونان و بویژه در ساخت کشتی دارند. در سال 2020، کشتی سازان یونانی سفارش ساخت 104 کشتی را از سراسر دنیا دریافت کردند. میزان کل تناژ کشتی‌های سفارشی توسط یونان در سال 2020 به حدود 15 میلیون تن وزن مرده رسید که این میزان حدود 11 درصد از کل تناژ دنیا را تشکیل می دهد و بیشترین آنها مربوط به ساخت نفتکش می‌باشد (شکل های زیر). در همین راستا، کشتی داران یونانی در حال سرمایه گذاری روی ساخت کشتی‌های با مصرف انرژی بهینه و سبز هستند تا بتوانند عمر ناوگان خود را افزایش دهند. متوسط عمر ناوگان کشتی‌های یونانی هم اکنون حدود 10 سال است. 

بر اساس گزارش سالیانه اتحادیه کشتی رانی یونان، صنعت کشتی رانی این کشور در میان امن ترین کشتی‌های دنیا قرار دارد. بر اساس استانداردهای سازمان بین المللی دریانوردی، اکثر کشتی‌های یونانی دارای استانداردهای مربوط به آموزش، کنترل کیفیت و دریاداری هستند. کشتی‌های یونانی همچنین در لیست موسوم به لیست سفید پاریس و یادداشت تفاهم کیوتو درباره امنیت کشتیرانی قرار دارند. در سال گذشته میلادی، تنها پنج دهم درصد ناوگان کشتی‌های یونانی دچار سانحه گردید.

یونان همچنین هشتمین کشور دنیا و دومین کشور اروپا در زمینه مالکیت بیشترین تعداد کشتی‌های تجاری است. همانگونه که تصاویر زیر نشان می دهند، یونان از لحاظ پرچم، پس از مالت، بیشترین کشتی‌های تجاری دنیا را در اختیار دارد. از لحاظ ثبت کشتی نیز، یونان هشتمین کشور دنیا محسوب می‌شود.

اقتصاد جهانی در سال 2020 به دلیل شیوع ویروس کرونا با چالش و بحران اساسی روبرو شد به طوریکه بسیاری از صنایع تولیدی و بویژه خدماتی از جمله در صنعت گردشگری با مشکل جدی مواجه شدند. یکی از این صنایع که در پی کاهش تجارت میان کشورها با مشکل مواجه شد صنعت کشتیرانی بود. علی رغم وجود کرونا طی دو سال اخیر، صنعت کشتیرانی یونان توانسته نقش خود در رشد اقتصادی این کشور را به خوبی ایفا کند.

در سال 2020، صنعت کشتیرانی یونانی حدود 14 میلیارد یورو به اقتصاد یونان کمک کرد (شکل زیر). این میزان البته نسبت به سال 2019 (پیش از شیوع کرونا) 20 درصد کاهش نشان می دهد. از نظر اقتصاد داخلی نیز صنعت کشتیرانی به طور سنتی یکی از مهمترین پایه‌های اقتصادی یونان محسوب می‌شود به رغم اینکه تنها شش درصد از تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده است. سه درصد از اشتغال زایی در یونان نیز در صنعت کشتیرانی انجام می‌گیرد. همچنین 22 درصد فعالیت های صنعت کشتیرانی یونان با آمریکا، 20 درصد با اروپا و 32 درصد با آسیا است.

بر اساس اعلام سازمان تجارت جهانی، یونان هم اکنون مالکیت بیشترین تعداد کشتی‌های دنیا را در اختیار دارد. بین سالهای 2007 و 2019، مالکان کشتی یونانی ظرفیت ناوگان‌های خود را به دوبرابر افزایش دادند و توانستند مالکیت 32درصد از ناوگان تانکر ها، 15 درصد از تانکر های حامل مواد شیمیایی، 16 درصد از تاکرهای حامل گاز طبیعی جهان، 21 درصد از ناوگان حامل کالاهای پرحجم و حدود 9 درصد از ناوگان کانتینری را به خود اختصاص دهند.

 

[1] deadweight tonnage

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما