معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۵۵

اخبار اقتصادی کوبا

گزیده اخبار اقتصادی کوبا در هفته اول مهر ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

وزارت تجارت و سرمایه گذاری خارجی، بازرگانان خارجی را به مشارکت در "دومین نشست تجاری کوبا 2021" دعوت کرد

آقای رودریگو مالمیرکا، وزیر تجارت خارجی و سرمایه گذاری خارجی کوبا از بازرگانان سراسر جهان برای تقویت روابط تجاری با کوبا دعوت کرد. وی در این راستا، بازرگانان خارجی را به مشارکت در دور دوم «نشست تجاری کوبا 2021» که به صورت مجازی از 29 نوامبر الی 2 دسامبر 2021 میلادی برگزار خواهد شد دعوت نمود. آقای مالمیرکا تاکید کرد که هدف از این رویداد ارتقای تجارت و سرمایه گذاری خارجی در کوبا است. از سوی کوبا نمایندگان بخش خصوصی، دولت، اتاق بازرگانی و شرکت ها و آژانس های مرتبط با ترویج و توسعه سرمایه گذاری در این رویداد مجازی حضور خواهند داشت. علاقمندان می‌توانند از تاریخ 4 اکتبر تا 25 نوامبر از طریق وب سایت زیر در این فروم تجاری ثبت نام کنند.

www.foroempresarial.mincex.gob.cu

 موسسات مالی می‌توانند از بنگاه‌های کوچک و متوسط با ارز خارجی حمایت کنند 

مطابق دستورالعمل شماره 249/2021 که توسط بانک مرکزی کوبا منتشر شده است، موسسات مالی کشور می‌توانند با تصویب بانک مرکزی، اعتبارات ارزی به تعاونی‌های غیر کشاورزی و بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط اعطاء کنند. این قطعنامه تاکید می‌کند که منظور از ارز خارجی یعنی ارزهای قابل تبدیل و پذیرفته شده توسط بانک مرکزی می‌باشد.

وزارت اقتصاد تشکیل اولین 35 شرکت خرد کوچک و متوسط را به تصویب رساند

وزارت اقتصاد و برنامه ریزی کوبا امروز مجوزی برای تشکیل اولین 35 شرکت خرد، کوچک و متوسط (MSMEs) را صادر کرد. از 35 شرکت که مجوز را گرفتند 32 شرکت خصوصی و سه شرکت دولتی هستند. وزارت اقتصاد همچنین تاکید کرد که در اولین گروه بر شرکت هایی تاکید شده است که در زمینه‌های اولویت دار برای کشور فعالیت می‌کنند (13 شرکت در زمینه تولید مواد غذایی، 6 مورد در زمینه تولید، 3 مورد مربوط به فعالیت های بازیافت و 3 شرکت دیگر که بخشی از پارک علم و فناوری‌هاوانا خواهند بود). شرکت های مجاز در 11 استان (از 15 استان کشور) واقع شده اند. 20 مورد از آنها تا به حال بصورت خود اشتغالی فعالیت می‌کردند و به شرکت تبدیل شدند و در حالی که 15 مورد دیگر کاملا جدید هستند. تا کنون هیچ درخواستی رد نشده است.

افزایش پرواز خطوط هوائی خارجی به کوبا

کوبا انتظار دارد که طی ماه اکتبر 23 خط هوایی از اروپا، آمریکای شمالی، کارائیب و آمریکای لاتین در فرودگاه‌های مختلف کشور فرود آیند. از جمله خطوط هوایی مزبور می‌شود به «آمریکان ایرلاینز»، «ایبریا»، «ایر فرانس»، «کوپا ایرلاینز»، «ویوا ائروبوس» و «تورکیش ایرلاینز» اشاره کرد.

فرانسه از تولید واکسن‌ها در کوبا حمایت می‌کند

کشور فرانسه با تامین مالی 45 میلیون یورو از «موسسه واکسن فینلای» در تقویت ظرفیت تولید واکسن‌های ضد مننژیت و ذات الریه حمایت می‌کند. آقای ویسنته ورز بنکومو، مدیر موسسه فوق الذکر گفت که پروژه مزبور پنج سال پیش آغاز شد و افزود: "این یک سرمایه گذاری بسیار مطلوب برای نوسازی تجهیزات و بازسازی مراکز تولید است. ما باید پروژه مزبور را در مدت سه سال اجرا کنیم".

تولید شفیره پروانه در کوبا

وزارت علوم، فناوری و محیط زیست کوبا امروز اعلام کرد که در «باغ گیاه شناسی ملی» یک شرکت دولتی برای صادرات شفیره پروانه تاسیس خواهد شد. پروژه مذکور با حمایت دانشگاه‌هاوانا و یک سازمان غیر دولتی آلمانی انجام خواهد شد. کاستاریکا با صادرات سالانه حدود 400 هزار شفیره (با ارزش 750 هزار دلار) به بیش از 60 کشور جهان کشور پیشرو در صادرات شفیره پروانه ای است که ایالات متحده، انگلستان، آلمان، کانادا، امارات متحده عربی، ترکیه و مکزیک از جمله مقاصد اصلی صادرات شفیره پروانه هستند.  

ورود اولین پرواز شرکت هواپیمایی اسپانیایی «World2Fly»  به‌هاوانا

شرکت هواپیمایی اسپانیایی «World2Fly» متعلق به شرکت هتلداری «ایبروستار» روز گذشته اولین پرواز خود به سوی‌هاوانا را انجام داد. شرکت اسپانیایی «ایبروستار»  مدیریت 17 هتل در کوبا را به عهده دارد و انتظار دارد هتل های خود را بعد از تاریخ 15 نوامبر (تاریخی که دولت کوبا برای شروع مجدد گردشگری اعلام کرده است) بازگشایی کند. انتظار می رود تا تاریخ مزبور بیش از 90 درصد از مردم کوبا در برابر کرونا واکسینه شده باشند.

اولین دسته واکسن کوبایی «Abdala» وارد ویتنام شد

اولین دسته واکسن کوبایی «ابدالا» علیه کرونا در همان هواپیمایی که آقای نگوین ژوان پوک، رئیس جمهور ویتنام را به کوبا و سپس به سازمان ملل متحد منتقل کرد وارد ویتنام شد. محموله مزبور از 900 هزار دوز خریداری شده توسط ویتنام و 150 هزار دوز دیگر اهدا شده توسط کوبا به ویتنام تشکیل می‌شود.

کوبا مقدار خاصی از واکسن‌های ابدالا را به ونزوئلا ارسال کرد

کوبا تعداد خاصی از دوزهای واکسن «ابدالا» علیه کرونا را به ونزوئلا ارسال کرد. مرکز مهندسی و بیوتکنولوژی کوبا (CIGB) از طریق شبکه اجتماعی توییتر به ارسال  محموله مزبور به ونزوئلا (بدون تعیین میزان) اشاره کرد. کوبا تا کنون 30 میلیون دوز واکسن «ابدالا» را تولید کرده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما