معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۸۰

درخواست اسپانیا از اتحادیه اروپا برای اتخاذ تدابیر و اقدامات کنترلی قیمت انرژی

اسپانیا طی پیشنهادی به کمیسیون اروپا موضوع خرید مشترک گاز توسط اتحادیه اروپا با هدف کنترل قیمت این محصول را مطرح کرد.

افزایش قیمت حامل های انرژی طی ماه‌های گذشته در اسپانیا، چالش های زیادی را به وجود آورده و دولت این کشور را وادار به اتخاذ تدابیر و اقداماتی برای کنترل قیمت ها نموده است. بر اساس گزارشات منتشره در رسانه‌های اسپانیا، دولت این کشور به تازگی طی نامه ای به کمیسیون اروپا پیشنهاداتی برای کاهش هزینه‌های انرژی ارسال نموده است. یکی از پیشنهادات موضوع این نامه، درخواست اسپانیا برای خرید مشترک گاز توسط اتحادیه اروپا با هدف کنترل قیمت این محصول است. در این نامه که روز دوشنبه 20 سپتامبر 2021 از سوی خانم نادیا کالوینیو وزیر اقتصاد و خانم ترسا ریورا وزیر انتقال اکولوژیک اسپانیا خطاب به نائب رئیس کمیسیون اروپا فرانتس تیمرمن، نماینده مسئول امور انرژی کاردی سیمسون و نماینده مسئول رقابت کمیسیون مارگریت وستاجر ارسال شد، درخواست شده است که مجموعه ای از اقدامات انعطاف پذیر و انتخاب های سیاسی برای دولت های عضو اتحادیه اروپا جهت مقابله با افزایش های ناگهانی قیمت های انرژی طراحی و به مورد اجراء گذاشته شود.

خانم ترسا ریورا، وزیر انتقال اکولوژیک در رویداد روز 20 سپتامبر برای اعطای سی و یکمین جوایز انرژی سازماندهی شده توسط کلوب انرژی اسپانیا که با حضور مهم ترین روسای بخش انرژی اسپانیا برگزار شد موضوع این نامه را مطرح کرد. وی با توجه به ناخشنودی مدیران شرکت های انرژی از اقدامات اتخاذ شده توسط دولت (مانند استفاده از سود فوق العاده شرکت های انرژی برای کاهش قیمت برق مصرف کنندگان) گفت اسپانیا می داند که بروکسل این اقدامات را درک کرده و از آن‌ها پشتیبانی می‌کند، اما ترجیح می دهد تصمیمات در حوزه انرژی به شکل مشترک اتخاذ شوند چون قیمت بالای انرژی مشکلی مشترک است و باید راهکارهای مشترکی در برابر آن در پیش گرفته شوند.

در این نامه هشداری با این مضمون مطرح شده که سطوح فعلی قیمت ها و ناپایداری آن‌ها از لحاظ سیاسی قابل کنترل نبوده و مقررات موجود برای کنترل قیمت ها توسط اتحادیه اروپا را بی اعتبار می‌کند. در این نامه، این 2 وزیر اسپانیایی به شکل همسو با بسیاری از کارشناسان اروپایی، هشدار می دهند که در صورت عدم اتخاذ اقدامات لازم، مردم در برابر سیاست اروپا برای کربن زدایی واکنش نشان داده و موجب جنبش های اجتماعی مشابه با بحران جلیقه زردهای فرانسه می‌شوند. همچنین تاکید می‌کنند که وضعیت فعلی انرژی در اتحادیه اروپا مانعی جدی بر سر راه احیای اقتصادی و انجام دوره انتقال انرژی به شمار آمده و به همین دلیل باید نهایت تلاش جهت رضایت مصرف کنندگان به عمل آید. بر اساس این نامه، یکی از اقدامات راهبردی مشترک مورد نظر اسپانیا، تشکیل پلتفرمی مشترک توسط اتحادیه اروپا برای خرید گاز با توجه به موفقیت در خرید مشترک واکسن توسط اتحادیه اروپا است که علاوه بر کنترل قیمت انرژی، به مثابه ابزاری ژئوپلتیک عمل می‌کند. به زعم اسپانیا، خرید مشترک گاز توسط اتحادیه اروپا می‌تواند به برخورداری از ذخایر انرژی منجر شده و آسیب پذیری در برابر نوسانات قیمت در بازارهای انرژی بین المللی را کاهش دهد.

علاوه بر این، پدرو سانچز رئیس دولت اسپانیا در پی مطرح کردن خواسته این کشور مبنی بر اصلاح بازار انرژی در اجلاس سران اروپا در ماه اکتبر سال جاری است. سانچس با این اقدام می خواهد راهی برای ناپایداری قیمت ها که در حال حاضر موجب افزایشی بی سابقه شده، پیدا کند. این موضوع توسط خوآن گونزالس باربا معاون وزیر خارجه در امور مربوط به اتحادیه اروپا در گفتگویی که این مقام اسپانیایی با مطبوعات در بروکسل داشت، اعلام شد. سانچز نیاز به طرح این موضوع را در سطح اروپا با برخی از رهبران دیگر اتحادیه در جریان دیدارش با رهبران کشورهای مدیترانه ای اتحادیه اروپا مطرح کرده بود و گونزالس باربا همین موضوع را در دیدار با هیات های سوسیالیست اروپا در جریان همایش وزرای حزب سوسیالیست در میان گذاشت. معاون وزیر خارجه در این ارتباط اعلام کرد چنانچه این موضوع نهایتا در دستور کار شورای اروپا قرار گیرد، به شکل رسمی در سطح اتحادیه مورد بحث قرار می‌گیرد.

کمیسیون اروپا در ارتباط با نامه وزرای اقتصاد و انتقال اکولوژیک اسپانیا اعلام کرده که برای بررسی آن نیاز به وقت دارد. سخنگوی انرژی اتحادیه اروپا آقای تیم مکفی ضمن اعلام این مطلب اظهار داشت که افزایش قیمت برق حاصل مجموعه ای از فاکتورهاست و رفتار بازار بین المللی درباره گاز، عامل مهم و اصلی در این باره به شمار می رود.

اسپانیا اصلی ترین وارده کنند گاز از الجزایر است و حدود 48 درصد گاز مورد نیاز این کشور از طریق الجزایر تأمین می‌شود. عمده این گاز نیز از طریق خط لوله Maghreb-Euroupe انتقال می یابد. در پی بروز بحران در روابط الجزایر و مراکش و اعلام قطع روابط سیاسی دو کشور، دولت الجزایر تهدید نموده است که از خط گازی مغرب – اروپا که گاز صادراتی الجزایر را به شهر کادیس در جنوب اسپانیا منتقل می‌کند استفاده نخواهد کرد و همین امر باعث ایجاد نگرانی در میان مقامات اسپانیایی شده است. با این حال، وزیر انرژی الجزایر در ملاقات با سفیر اسپانیا در آن کشور، تعهد الجزایر به تأمین گاز مورد نیاز اسپانیا از طریق خط لوله Medgaz را اعلام نموده است.

در حال حاضر، کمبود ذخیره گاز در اسپانیا موجب تنش در بازار این محصول در این کشور شده و قیمت آن را بالا برده است. این وضعیت موجب می‌شود که با شروع فصل سرما گاز تا 10 درصد گرانتر شده و با تاثیر مستقیم بر برق تولیدی از طریق نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و سایر اقلام، خانوارها و صنایع اسپانیا را درگیر مشکلات اقتصادی بیشتری نماید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما