معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۶

اخبار اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو، جمهوری برازاویل و جمهوری آفریقای مرکزی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو، جمهوری برازاویل و جمهوری آفریقای مرکزی در هفته اول مهرماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 جمهوری دموکراتیک کنگو

امضای یک تفاهم نامه برای تحویل 600 دستگاه اتوبوس شهری و بین شهری

دولت جمهوری دموکراتیک کنگو از طریق آقای شروبن اوکنده (Chérubin Okende) وزیر حمل و نقل و راه‌های ارتباطی این کشور و آقای  Tang Wei رییس شرکت C2  Stars Limited  به عنوان یکی از شرکت‌های کنسرسیوم Sumec Hongkong company Limited یک تفاهم نامه را در روز شنبه 18 سپتامبر 2021 (27 شهریور1400) برای تحویل 600 دستگاه اتوبوس صفر کیلومتر شامل 500 اتوبوس شهری و 100 اتوبوس بین شهری منعقد کردند. در این تفاهم نامه همچنین موضوع مونتاژ یک کارخانه اتوبوس سازی در جمهوری دموکراتیک کنگو نیز پیش بینی شده است.در این خبر تصریح شده که اولین محموله قرار است تا قبل از جشن کریسمس سال جاری (2021) وارد جمهوری دموکراتیک کنگو شود.

ثبت رکورد تاریخی 3.3 میلیارد دلار ذخیره ارزی در بانک مرکزی جمهوری دموکراتیک کنگو

خانم مالانگو کابدی امپویی(Malangu Kabedi Mbuyi) رییس کل بانک مرکزی جمهوری دموکراتیک کنگو 17 سپتامبر 2021 (26 شهریور 1400) در بیستمین جلسه شورای وزیران میزان ذخایر ارزی این کشور نزد بانک مرکزی را  3.3 میلیارد دلار اعلام کرد. وی تصریح کرد این رکورد برای اولین بار به ثبت رسیده و دلیل آن واریزی مبلغی از همراهی‌های بانک جهانی به دولت ج.د.کنگو است. وی در این جلسه بر نقش دولت در اجرای إصلاحات لازم برای ایجاد پیوندهای مورد نظر میان ثبات اقتصاد کلان و رشد اقتصادی تاکید کرد.در پایان این خبر یادآوری شده که از اواسط ماه ژوییه امسال دولت جمهوری دموکراتیک کنگو هدف رسیدن به مرز 3 میلیارد دلار ذخیره ارزی را سیاست گذاری کرده تا از این طریق با امکان ایجاد این ظرفیت مالی بتواند برای سه ماه واردات کالا و خدمات را تسهیل کند.

صادرات 6.3 میلیون قیراط الماس جمهوری دموکراتیک کنگو در 6 ماهه نخست سال 2021

بر اساس داده‌های وزارت معادن جمهوری دموکراتیک کنگو، این کشور در 6 ماهه نخست سال جاری (2021) در مجموع 6 میلیون و 371 هزار و 729 قیراط الماس [سنگ الماس] استخراج شده به شیوه سنتی و صنعتی صادر کرده است. ارزش حدودی صادرات الماس کنگو در شش ماهه اول سال جاری 65 میلیون و 477 هزار دلار برآورد شده است. در گزارش بانک مرکزی کنگو بر اساس داده‌های این وزارت خانه از مجموع این حجم، 4 میلیون و 501 هزار و 85 قیراط الماس به شیوه سنتی با ارزش 38 میلیون و 565 هزار و 999 دلار و 1 میلیون و 870 هزار و 643 قیراط دیگر به شیوه صنعتی با ارزش 26 میلیون و 911 هزار و 877 دلار بوده است.  در پایان این خبر آمده امارات متحد عربی با 4 میلیون و 185 هزار قیراط با ارزش حدودی 40 میلیون دلار به عنوان مقصد اصلی الماس جمهوری دموکراتیک کنگو همچنان در 6 ماهه نخست سال 2021 بوده است.

چراغ سبز دولت جمهوری دموکراتیک کنگو برای عضویت در  Afc

حین آخرین جلسه شورای وزیران [20مین جلسه هیات دولت] به ریاست فلیکس تشیسکدی که از طریق ویدیو کنفرانس برگزار شد، وزیر دارایی این کشور لایحه ای را برای عضویت کنگو به همکاری‌های مالی آفریقا (Africa Finance Corporation) را ارائه داد که پس از بررسی، این طرح برای پیوستن کنگو به این موسسه مالی به تصویب هیات دولت رسید. این موسسه مالی چندجانبه که در سال 2007 تاسیس شده و دفتر مرکزی آن در غنا می‌باشد، با بیلان مالی 3.7 میلیارد دلاری از نظر کل دارایی‌ها، در میان بهترین موسسه‌های مالی چندجانبه در قاره آفریقا  در رده دوم رده بندی شده است.به عقیده تحلیلگران، عضویت جمهوری دموکراتیک کنگو در این نهاد مالی، چشم اندازهای جدید تامین مالی به نفع این کشور را افزایش می دهد.

شایان ذکر است موسسه همکاری‌های مالی آفریقا (Afc) تا به حال رقمی حدود 8.4 میلیارد دلار را در 35 کشور آفریقایی در جهت رفع کمبودهای زیرساخت ها سرمایه گذاری کرده و کشورهای عضو از امتیازات مختلفی از جمله افزایش تخصیص سرمایه گذاری و اعطای وام توسط موسسه بهره مند شده‌اند.

درخواست بیش از 40 سازمان غیردولتی از دولت های کمک کننده برای اقدام جهت توقف طرح های جدید قطع درختان در جنگل های بارانی کنگو

در حالی که اهداکنندگان بین المللی خود را برای اعلام یک قرارداد حفاظتی میلیارد دلاری از جنگل با جمهوری دموکراتیک کنگو آماده می‌کنند، دولت کنگو قصد دارد مهلت تعلیق امتیازات جدید قطع درختان را لغو کند. در نامه ای به کشورهای اهداکننده ، بیش از 40 سازمان غیردولتی بین المللی و کنگویی خواستار تأمین بودجه آینده برای حفاظت از جنگل ها در کنگو مشروط به تمدید مهلت قانونی که از سال 2002 اجرا شده است، گردیدند زیرا لغو این مهلت قانونی، منطقه را به خطر خواهد انداخت و منجر به تصرف زمین، درگیری‌های اجتماعی و تشدید بحران‌های آب و هوایی و تنوع زیستی می‌شود.

 جمهوری کنگو (برازاویل)

رییس جمهور کنگو برازاویل خواستار تدوین هرچه سریعتر قوانین معدنی جدید شد

جلسه هیات دولت جمهوری کنگو (برازاویل) دوشنبه 20 سپتامبر 2021 (29 شهریور 1400) به ریاست آقای دنیس ساسو انگسو (Denis Sassou N’Guesso) رییس جمهور این کشور برگزار شد. وی در این جلسه از پویایی بخش صنایع معدنی و همچنین ورود روز افزون فعالین و اپراتورهای ملی در این عرصه استقبال کرد. آقای انگسو همچنین در این جلسه از دولت خواست که تصویب قانون جدید معدنی ( مجموعه قوانین معدنی) را در اسرع وقت به سرانجام برسانند.  در ادامه این خبر یادآوری شده پس از بروز جنگ های دهه 90 میلادی در این کشور، تحت هدایت نهادهای بین‌المللی کنگو برازاویل مجموعه قوانین جدید معدنی را تعیین کرد و در ادامه این حوزه مهم اقتصادی مجددا پیکربندی شد و شرکت های بزرگ بین المللی جایگزین شرکت های کوچک معدنی خارجی شدند.

USAEF 2021 - کنگو مشارکت خود را  تأیید کرد

به عنوان بخشی از اولین مجمع انرژی آمریکایی-آفریقایی (USAEF-2021) که در 9 و 10 دسامبر در هوستون ایالات متحده برگزار می‌شود ، کنگو از جمله کشورهای آفریقای مرکزی است که مشارکت خود را در بخش انرژی این رویداد تأیید کرده است.USAEF-2021 که توسط( Energy Capital & Power (ECP) و با همکاری کمیته آمریکایی-آفریقایی اتاق انرژی آفریقا (AEC) سازماندهی شده است ، قصد دارد همکاری عمیق تری بین دو قاره ایجاد کند ، به ویژه در مسائل مربوط به سیاست انرژی با هدف تحریک سرمایه گذاری بیشتر آمریکا در بخش های نفت ، گاز و برق در آفریقا.

بانک جهانی مبلغ 90 میلیون دلار به بخش سلامت و بهداشت کنگو برازاویل کمک می‌کند

اواتارا کوروتومو (Ouatara Korotoumou) نماینده بانک جهانی 21 سپتامبر 2021 (30 شهریور 1400) در برازاویل اعلام کرد این موسسه مالی بین المللی با اعطای پشتیبانی مالی به ارزش 90 میلیون دلار برای مبارزه با همه گیری ویروس کرونا و تقویت نظام سلامت کنگو به این کشور مساعدت خواهد کرد. نامبرده پس از برگزاری جلسه کاری با وزیر بهداشت کنگو ضمن اعلام این مطلب افزود برای در جریان قرار گرفتن آخرین اقدامات صورت گرفته در بخش سلامت و بهداشت، بویژه مبارزه با کرونا در کنگو، این جلسه کاری را برگزار کرده است.

آموزش - توافقنامه ای برای آموزش به زبان آلمانی

ژان لوک موتو وزیر آموزش پیش دبستانی ، ابتدایی ، متوسطه و سوادآموزی  و ولفگانگ کلاپر سفیر آلمان در برازاویل ، موافقتنامه ای برای آموزش زبان آلمانی در موسسه گوته مستقر در کامرون امضا و اعطای بورسیه تحصیلی در این زمینه را پیش بینی کردند.

PDCE - پانزده میلیون دلار بودجه اضافی برای ادغام جوانان

اواتارا کوروتومو ، نماینده بانک جهانی در کنگو اعلام کرد که پروژه توسعه مهارت های اشتغالزایی (PDCE) به تازگی 15 میلیون دلار بودجه اضافی به دست آورده است. اواتارا کوروتومو در پایان جلسه ای با وزیر آموزش فنی و حرفه ای ، Ghislain Thierry Maguessa Ebomé ، از کمک موسسه خود خبر داد. وی گفت که این بودجه به بیش از پنج هزار جوان فرصت می دهد تا تحت آموزش PDCE قرار بگیرند. به گفته وی ، بیش از پنج هزار جوان را در محیط های آسیب پذیر تربیت خواهند کرد که 44 درصد آنها دختر هستند.

جمهوری آفریقای مرکزی

تامین مالی بانک جهانی برای گشایش در آفریقای مرکزی

عثمان دیگانا (Ousmane Diagana) معاون رییس بانک جهانی برای مرکز و غرب آفریقا شنبه 18 سپتامبر 2021 (27 شهریور 1400) بازدید 4 روزه خود از آفریقای مرکزی را به پایان رساند. وی پس از ملاقات با نخست وزیر و بسیاری از اعضای دولت، در روز آخر سفر خود در بانگی با آقای فوستن آرکانژ توادرا رییس جمهور این کشور دیدار کرد. در این ملاقات طرفین دو کنوانسیون با ارزش بالغ بر 120 میلیون دلار را برای کمک به اقتصاد این کشور بحران زده که در سال جاری با رکود مواجه است،  منعقد کردند.

پس از انجام این مراسم که در کاخ ریاست جمهوری در بانگی برگزار شد آقای توادرا در کنفرانس خبری مشترک اعلام کرد کشورش نه تنها متاثر از همه گیری کرونا، بلکه در رویارویی با شورشیان و مشکلات امنیتی طی سه ماه اخیر شاهراه تامین آذوقه و مواد ضروری به مقصد بانگی مسدود بوده که منجر به کمبود شده است. وی افزود دولت در تلاش است تا با بازگرداندن امنیت، امکان از سرگیری فعالیت های تجاری و سرمایه گذاری مجددا فراهم شود تا اقتصاد رونق بگیرد.

وی افزود بزرگترین پروژه با مبلغ 72 میلیون دلار مربوط به زیرساخت ها و مشخصا بازسازی شاهراه بانگی به کامرون است که بعنوان تنها مسیر تامین کننده به کشور اهمیت حیاتی دارد. رییس جمهور آفریقا مرکزی بر گشایش ارتباط کشورش با سودان نیز تاکید کرد و پروژه دیگر را احیای راه به سمت سودان دانست.

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما