معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۸۷

اخبار اقتصادی قطر

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قطر در هفته سوم شهریور 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

الف) اخبار و تحولات اقتصادی داخلی قطر

روزنامه الرایه تأکید کرد که حرکت گردشگری داخلی با وجود عواقب ناشی از همه گیری کرونا در سال جاری شاهد بهبود بوده و بازگشت جشنواره‌ها و رویدادهایی که توسط سازمان گردشگری قطر برگزار می‌شود، این بخش را تقویت می‌کند.

- شرکت هتلداری کتارا در حساب کاربری خود در تویتر، از راه اندازی فرصت های جدید سرمایه گذاری در سه هتل در بازار محلی خبر داد که شامل هتل های ریتز کارلتون، هتل و تفریحگاه فریج شرق، تفریحگاه سبا المسلیه و باشگاه الدانه می‌شود. این شرکت اعلام کرد که فرصت های سرمایه گذاری شامل مغازه‌هایی با اندازه‌های مختلف است. مجموعه هتلداری کتارا شامل 42 هتل تحت مالکیت است و این شرکت در حال حاضر بر دستیابی به هدف خود تا 60 هتل در مجموعه خود تا سال 2030 متمرکز است.

- عبدالرحمن السلیطی ناظر عمومی وزارت شهرداری و محیط زیست گفت: هیچ شرایط جدیدی برای پذیرش مزرعه‌ها برای مشارکت در دهمین فصل کشاورزی وجود ندارد و مالکان این مزارع می‌توانند با همان شرایط قبلی ثبت نام و محصولات کشاورزی خود را در میدان‌های تره بار فروشی الوکره، الخور و ام صلال به فروش بگذارند و علاوه بر این یک برنامه جامع برای تعمیر این میدان‌ها وجود دارد که از هفته آینده آغاز و تا 15 اکتبر ادامه دارد.

- داده‌های ماهانه نشریه اقتصادی ماه آگوست 2021 منتشر شده توسط اتاق بازرگانی قطر نشان داد که صادرات بخش خصوصی قطر در نیمه اول سالجاری به نسبت 56 درصد رشد داشته است. صادرات بخش خصوصی در سه ماهه دوم امسال به نسبت 41 درصد در مقایسه با سه ماهه اول همان سال افزایش یافته است.

- رئیس اجرایی هواپیمایی قطر و رئیس سازمان گردشگری قطر اعلام کرد که سازمان گردشگری قطر از تاریخ 10 سپتامبر جاری جشنواره خرید را آغاز خواهد کرد و این جشنواره تا 10 اکتبر آینده ادامه خواهد داشت. وی گفت: این اولین جشنواره بزرگ در قطر طی 18 ماه برگزار می‌شود، جایی که 15 مرکز خرید در سراسر کشور تخفیف هایی تا حداکثر 90 درصد برای مشتریان ارائه می دهند. طی این جشنواره هفتگی 4 قرعه کشی با جوایزی به ارزش 4 میلیون ریال صورت می‌گیرد.

- شورای جهانی سفر و گردشگری قطر اعلام کرد که این بخش حدود 42.7 میلیارد ریال یا 7.5 درصد در تولید ناخالص داخلی واقعی کشور در طول سال 2020 سهیم بوده است. در این گزارش آمده است که بخش سفر و گردشگری بیش از 210300 شغل یا 10.2 درصد از کل اشتغال کشور را در سال ایجاد کرده است که با 19.8 درصد کاهش، حدود 52 هزار شغل، در مقایسه با 262.300 شغل یا 12.5 درصد از کل اشتغال در 2019 سهیم بوده است. در ادامه گزارش آمده که در سال 2020، گردشگران بین المللی بیش از 32.1 میلیارد ریال برای سفرهای تجاری و تفریحی در قطر هزینه کرده اند، در حالی که این هزینه برای بازدیدکنندگان بین المللی در سال 2019 حدود 47.8 میلیارد ریال بوده است. هزینه ساکنین قطر برای سفرهای داخلی و گردشگری و تجاری و تفریحی بالغ بر 6.9 میلیارد ریال قطر در سال 2020 بوده در حالی که در سال 2019 نزدیک به 11.6 میلیارد ریال بوده است.

- براساس آمار روزنامه لوسیل به نقل از بلومبرگ، صادرات نفت خام و میعانات گازی قطر در ماه آگوست گذشته سالجاری حدود 5 درصد افزایش یافت و به حدود 924 هزار بشکه در روز رسید که ناشی از افزایش تعداد محموله‌ها به چین و هند و جبران کاهش جریان پمپاژ محموله‌ها به ژاپن بود. براساس این آمار، کل صادرات نفت و میعانات قطر در ماه آگوست به میزان قابل توجهی افزایش یافت و به 924 هزار بشه در روز رسید، در حالی که در ماه ژوئیه حدود 881 بشکه در روز بوده است. صادرات نفت خام قطر ماهانه حدود 6 درصد افزایش یافت و به 672 هزار بشکه در روز رسید، در حالی که محموله‌های میعانات گازی که از رأس لفان خارج می‌شدند با 2 درصد افزایش به حدود 253 هزار بشکه در روز رسید.

- براساس داده‌های صادره از مرکز سپرده و اوراق بهادار و مالی اردن، حجم سرمایه گذاری‌های قطر در بورس امان در ماه آگوست گذشته بالغ بر 636 میلیون دینار معادل 910 میلیون دلار بوده است. قطر در لیست سرمایه گذاران عرب در پادشاهی اردن در رده هفتم قرار دارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما