معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۴

اخبار اقتصادی حوزه کارائیب

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های حوزه کارائیب در نیمه دوم شهریور ماه 1400 به شرح ذیل ارائه می‌ گردد:

جمهوری دومینیکن

رئیس جمهور دومینیکن استراتژی ملی رقابت را ارائه کرد

آقای لوئیس ابینادر رئیس جمهور دومینیکن از بخش های مختلف کشور دعوت نمود تا در استراتژی ملی رقابت که با هدف تبدیل جمهوری دومینیکن به یکی از مولدترین، رقابتی ترین و عادلانه ترین کشورهای جهان تبدیل شود مشارکت نمایند. وی گفت که هدف اولیه باید این باشد که در سال 2024 دومینیکن در رتبه نخست در آمریکای مرکزی باشد و سپس تا سال 2030 رقابتی ترین کشور آمریکای لاتین و تا سال 2040 یکی از بیست کشور رقابتی جهان باشد. در این راستا وی تاکید کرد که برای پیشرفت کشور لازم است اصلاحات مختلف جهت کاهش بوروکراسی و سرعت بخشیدن به کل فرایند سرمایه گذاری انجام شود. 

استقرار 11 شرکت دیگر در مناطق آزاد دومینیکن به تصویب رسید

هیات مدیره شورای ملی مناطق آزاد صادراتی (CNZFE) استقرار 11 شرکت دیگر در مناطق آزاد دومینیکن با سرمایه گذاری 28 میلیون و 899 هزار و 145 دلار آمریکا را تصویب نمود که بیش از 1200 شغل مستقیم ایجاد خواهد کرد. از جمله فعالیت هایی که شرکتهای جدید در مناطق آزاد انجام خواهند داد شامل : بسته بندی و فرآوری میوه‌ها، سبزیجات، ادویه جات، ماهی و غیره، داروسازی و وسایل بهداشت  شخصی، تولید محصولات نساجی و پوشاک، تولید دخانیات و سیگار، پردازش و صادرات فلزات گرانبها، تولید روغن نباتی و بازیافت و پردازش ضایعات پلاستیکی، کاغذ و مقوا است. 

افزایش حواله پول از خارج به سوی جمهوری دومینیکن

در هشت ماه اول سال جاری کل مبلغی که از خارج از کشور به نفع خانواده‌های دومینیکن حواله شده به 1 میلیارد و 31 میلیون و 500 هزار دلار آمریکایی رسید که رشد 38.6 درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته نشان می دهد. بانک مرکزی دومینیکن توضیح داد که بهبود مستمر شرایط اقتصادی در ایالات متحده یکی از عوامل اصلی رشد حواله‌های دلاری مزبور است زیرا 84.5 درصد از پول حواله شده در ماه جولای 2021 به میزان 896.4 میلیون دلار آمریکایی از ایالات متحده واریز شده است .

افزایش قیمت محصولات و هزینه‌های حمل دریایی در دومینیکن ادامه می یابد

هزینه حمل و نقل دریایی که 90 درصد تجارت جهانی را جابجا می‌کند قیمت محصولات در جمهوری دومینیکن و جهان تا 400 درصد افزایش یافته است. آقای تدی‌هاینسن، رئیس انجمن مالکان کشتی دومینیکن به روزنامه «لیستین دیاریو» گفت که وضعیت فعلا بهبود نخواهد یافت و تأکید کرد: "وضعیت حمل و نقل تا سه ماهه اول یا دوم سال آینده (2022) بهبود نمی یابد.

تبدیل نیروگاه «پونتا کاتالینا» به  نیروگاه گاز سوز در جمهوری دومینیکن

موسسه انرژی دانشگاه خودمختار سانتو دومینگو (UASD) اعلام کرد که برای تبدیل نیروگاه زغال سنگ سوز «پونتا کاتالینا» به گاز سوز باید  395 میلیون و 200 هزار دلار آمریکایی سرمایه گذاری شود. مطالعات  انجام شده نشان می دهند که تبدیل نیروگاه مذکور به گازسوز در حال حاضر پروژه مناسبی نیست. به هر حال مطالعه مربوط به این دلیل انجام شده است که مقامات دولتی پیشنهاداتی از سوی افراد و موسسات ملی و بین المللی برای تغییر تاسیسات و تجهیزات آن نیروگاه دریافت کرده اند.  

دومینیکن  بیش از 2.4 میلیون تن کالای کشاورزی وارد کرده است

 وزارت کشاورزی دومینیکن اعلام کرد از ماه ژانویه تا جولای سال 2021 بیش از 2.4 میلیون تن کالای کشاورزی با ارزش بیش از 2 میلیون دلار آمریکا وارد این جزیره حوزه کارائیب شده است. از جمله اقلام وارداتی می‌توان به حیوانات زنده؛ ماهی، نرم تنان و دیگر بی مهرگان آبزی ؛ شیر و محصولات لبنی؛ تخم مرغ پرنده؛ عسل طبیعی؛ مواد خوراکی با منشاء حیوانی؛ میوه‌ها؛ مرکبات؛ قهوه، چای، مربا و ادویه جات، ترشی جات؛ محصولات فرعی صنعت آسیابی از جمله مالت؛ نشاسته و ... اشاره کرد.

جامائیکا

تعداد مسافران در فرودگاه‌های جامائیکا  نصف شده است

شرکت «پاسیفیک ایر گروپ» (GAP) که بزرگ ترین فرودگاه‌های بین المللی جامائیکا را مدیریت می‌کند (فرودگاه «سانگستر» در مونتگو بی و فرودگاه «نورمن منلی» در کینگستون) اعلام کرد که در مقایسه با سال 2019 تعداد کل مسافران بین المللی که از این فرودگاه‌ها عبور کرده اند کاهش یافته است. این کاهش به میزان 27 درصد در ماه ژوئن، 29 درصد در جولای و 27 درصد در ماه آگوست بوده است. به طور کلی طی سال جاری تعداد کل مسافران تا نصف تعداد در مقایسه با سال 2019 کاهش یافته است. شرکت «پاسیفیک ایر گروپ» یا GAP دارای 14 فرودگاه، 12 فرودگاه در مکزیک و دو فرودگاه در جامائیکا است.

خرید سیمان به دلیل تعطیلی ناشی از همه گیری کرونا کاهش می یابد

 حتی در شرایطی که بخش های دیگر اقتصاد به دلیل شیوع ویروس کرونا خیلی آهسته به روند کاری عادی خود بر می‌گردند، بخش ساخت و ساز در حال رشد مداوم بوده و در سه ماهه دوم سالجاری میلادی 18.3 درصد افزایش یافت. با این حال اقدامات اخیر برای محدود کردن جابجایی مردم که توسط آقای اندرو هولنس، نخست وزیر جامائیکا اجرا شده توزیع سیمان در سراسر کشور را محدود کرده است. آقای یاگو کاسترو، مدیر کل شرکت «سیمان کارائیب» گفت که انبار های شرکت پر از سیمان هستند زیرا در روزهای اخیر مشتریان نتوانستند سیمان بخرند.

196 میلیون دلار در برنامه «Crea-Tech» جامائیکا برای کارآفرینان خلاق سرمایه گذاری شده است

 سازمان هنری «Kingston Creative» برنامه «Crea-Tech» ایجاد کرده است تا 1500 هنرمند، کارآفرینان خلاق و متخصصان در بخش فرهنگ فرصتی برای تقویت اقتصاد خلاق محلی  داشته باشند. در برنامه مزبور که به مدت 16 ماه ادامه خواهد داشت 196 میلیون دلار جامائیکایی (تقریبا 1 میلیون و 300 هزار دلار آمریکا) سرمایه گذاری خواهد شد. برای اجرای برنامه فوق الذکر این نکته در نظر گرفته شده است که جامائیکا یک ابرقدرت فرهنگی است که رقص، موسیقی، ادبیات، هنر و فرهنگ درجه یک را تولید می‌کند.

سویه (مو) یا میوی ویروس کرونا وارد جامائیکا شد

وزارت بهداشت جامائیکا تأیید کرد که سویه «میو» از کووید 19 وارد این کشور شده و در نتیجه احتمال دارد اقدامات سختگیرانه اتخاذ شده برای جلوگیری از شیوع بیماری تمدید شوند. مقامات وزارت مزبور گفتند که از 90 نمونه از بیماری همه گیر که اخیرا نمونه برداری شده، 26 نمونه مربوط به نوع «میو» است.

 

هائیتی

نرخ رشد اقتصاد هائیتی  در سال جاری نیز منفی خواهد بود

ژان بادن دوبوا، رئیس بانک جمهوری‌هائیتی (BRH) تأیید کرد که رکود اقتصادی‌هائیتی در سال 2022 ادامه خواهد داشت. آقای دوبوا گفت که‌هائیتی سومین سال پیاپی رشد منفی اقتصادی را تجربه خواهد کرد. انتظار می رود نرخ رشد تولید ناخالص داخلی‌هائیتی در سال جاری میلادی بین منفی 2.2 تا منفی 2.3 باشد. در دوره 2018 الی 2019  نرخ رشد اقتصاد هائیتی منفی 1.7 درصد در دوره 2019 الی 2020 منفی 3.3 درصد بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما