معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۵۶

اخبار اقتصادی کوبا

گزیده اخبار اقتصادی کوبا در هفته سوم شهریور ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

تمدید تحریم های آمریکا بر علیه کوبا

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده سند «قانون تجارت با دشمن» که یکی از پایه‌های محاصره اقتصادی، تجاری و مالی کاخ سفید علیه کوبا است را به مدت یک سال دیگر تمدید و امضا نمود. سند امضا شده توسط بایدن تأکید می‌کند که "تمدید اقدامات مزبور علیه کوبا به مدت یک سال دیگر به نفع منافع ملی ایالات متحده است" و تاریخ  14 سپتامبر 2022 را به عنوان تاریخ ارزیابی مجدد سند مزبور پیشنهاد می نماید.

آمار شاغلین کوبائی در بخش های دولتی و خصوصی این کشور

بر اساس آمار رسمی دولتی کوبا تعداد 600 هزار نفر در بخش خصوصی در این کشور اشتغال بکار دارند لیکن بنظر می رسد ارقام واقعی بیش از این تعداد بوده و تنها افرادی را در بر می‌گیرد که گواهی خود اشتغالی دریافت داشته اند. این در حالی است که بسیاری دیگر که دارای کسب و کار شخصی هستند در این آمار منظور نشده اند. در همین حال بخش دولتی که اصلی ترین حوزه اقتصادی کوبا و در بر گیرنده حجم اصلی اقتصاد کشور را تشکیل می دهد تنها 30 % کل اشتغال نیروی کار را به خود اختصاص داده است که عمدتا" در حوزه‌های سلامت و بهداشت، آموزش، ارتباطات و مخابرات، انرژی و نیروهای امنیتی و نظامی و رسانه‌ها مشغول به فعالیت هستند. گفته می‌شود بدلیل تحریم های ایالات متحده و نیز همه گیری بیماری کرونا بیشترین ضربه به شاغلین در بخش غیر دولتی کوبا وارد شده است.

بودجه دولت کوبا برای نصب دستگاه‌های کوچک تصفیه آب آشامیدنی

مؤسسه ملی منابع آب کوبا (INRP) اعلام داشت که دولت این کشور بمنظور تامین آب آشامیدنی بهداشتی برای مناطقی که ساکنان آن به آب سالم دسترسی ندارند بودجه ای به میزان 3.6 میلیون پزو (حدود 900 هزار دلار) برای خرید و نصب تصفیه خانه‌های کوچک برای رفع شوری آب اختصاص داده است. این دستگاه‌های تصفیه که از فناوری کشور آلمان بهره می‌برند عمدتا" بصورت هدیه و کمک کشورهای آلمان و اسپانیا در اختیار کوبا قرار گرفته و توانائی دارند در هر ساعت بین 2 تا 4 متر مکعب آب آشامیدنی سالم برای مصرف چند صد نفر تولید نمایند. بخش عمده این دستگاه‌ها در شهر هاوانا و استان‌های ماتانزاس، گرانما و سانتیاگو د کوبا نصب گردیده اند.

شرکت هواپیمایی «Wold2Fly» دفتری در هاوانا افتتاح کرد

شرکت هواپیمایی «Wold2Fly» که سال گذشته توسط گروه هتلداری اسپانیایی «ایبروستار» ایجاد شد از افتتاح یک دفتر در هاوانا برای تسهیل فعالیت خود خبر داد. گروه «ایبروستار» در کوبا 18 هتل را در شهرهای‌هاوانا، وارادرو، ترینیداد، هولگوین و نیز در جزیره‌های کوچک «کایو کروز»، «کایو گیرمو» و «کایو انسناچوس» مدیریت می‌کند.

صدور مجوز استفاده اضطراری واکسن سوبرانا 02 برای واکسیناسیون کودکان و جوانان زیر 19 سال در کوبا

بدنبال اعلام خبر تایید استفاده اضطراری واکسن سوبرانا02 تولیدی مؤسسه واکسن فینلای بر علیه کرونا از سوی نهاد ناظر بهداشتی در این کشور، رئیس جمهور کوبا در پیامی از شبکه توئیتر اظهار داشت که با این دستاورد علمی، کوبا نبرد دیگری را برای زندگی با موفقیت پشت سر گذارد. بر اساس نتایج کارآزمائی بالینی منتشره، نتیجه تزریق واکسن سوبرانا02 بر روی گروه سنی 80 – 19 ساله و نیز گروه سنی 29 – 19 ساله شبیه به تزریق آن بر روی گروه سنی 19 – 2 ساله بوده و میزان کارآیی، کیفیت و ایمنی بخشی آن تقریبا" یکسان بوده است که موفقیت عمده ای قلمداد می‌گردد.

در کوبا واکسن سوبرانا02 که در ایران با نام پاستوکوک شناخته می‌شود برای واکسیناسیون گروه سنی 2 الی 19 ساله در نظر گرفته شده که فرآیند این واکسیناسیون از هفته گذشته با تزریق 2 دز از این واکسن به جمعیت 2 میلیون 100 هزار نفری جوانان و کودکان کوبائی آغاز گردیده است.

38 درصد از مردم کوبا در برابر کرونا واکسینه شده اند

بنا به اعلام خبرگزاری کوبائی پرنسا لاتینا  38 درصد از جمعیت کوبا (چهار میلیون و 258 هزار و 396 نفر) سه دوز مربوط به طرح واکسیناسیون واکسن‌های کوبایی در برابر کرونا را دریافت کرده اند. تا به امروز  60.6 درصد از جمعیت (شش میلیون و 784 هزار و 652 نفر) اولین دوز و 45.9 درصد از جمعیت (پنج میلیون و 141 هزار و 557 نفر) دوز دوم طرح فوق الذکر را دریافت داشته اند.

آغاز مرحله دوم کارآزمائی بالینی واکسن سوبرانا 01 ساخت کوبا

بنا به اعلام مؤسسه واکسن فینلای کوبا اولین واکسن تولیدی این کشور بر علیه کرونا از نوع FR یا Front Runner با نام علمی Finlay- FR-1 که با نام تجاری سوبرانا01 شناخته میشود از تاریخ 11 سپتامبر وارد مرحله دوم کارآزمائی بالینی خود شده و بر روی 676 داوطلب آزمایش خواهد شد.

کشور کوبا اخیرا" 11 واکسن جدید را به میزان 4 میلیون و 800 هزار دز بصورت واکسن ساده و ترکیبی بر علیه 13 بیماری مختلف به تولید رسانده که 8 مورد آن واکسن تولید داخلی این کشور است. این واکسن‌ها ضمن ایجاد پوشش ایمنی برای 98% مردم این کشور در برابر این بیماری‌ها بر سلامتی و بهداشت آنان تاثیر مثبت بر جای گذارده که در راستای اولویت های برنامه‌های اقتصادی و اجتماعی این کشور حوزه کارائیب می‌باشد.

مقامات بهداشتی کوبا با مقامات سازمان بهداشت جهانی در ارتباط با واکسن‌های تولیدی این کشور ملاقات خواهند کرد

کوبا امروز جزئیات نهایی مربوط به جلسه آتی با کارشناسان سازمان بهداشت جهانی به منظور معرفی رسمی و تایید واکسن‌های ضد کرونای کوبا در سطح بین المللی را آغاز کرد. آقای رولاندو پرز، مدیر علوم و نوآوری گروه «بیوکوبافارما» گفت که روز پنجشنبه هفته جاری جلسه دیگری میان کوبا و سازمان بهداشت جهانی برای بررسی روند صدور مجوز استفاده اضطراری از واکسن‌های کوبایی صورت خواهد گرفت و تاکید کرد که پس از جلسه مزبور کارشناسان بررسی اسناد ارائه شده را آغاز خواهد کرد. 

دانشمندان موسسه فینلای با کارشناسان دانشگاه‌هاروارد در مورد واکسن تبادل نظر کردند

کوبا نتایج خانواده واکسن‌های مقابله با کرونا را با متخصصان دانشگاه‌هاروارد در ایالات متحده و نمایندگان جامعه علمی‌بین المللی به اشتراک گذاشت. طی این ئنشست مجازی آقای دکتر ویسنته ورز، مدیر موسسه واکسن فینلای نتایج آزمایشات بالینی واکسن‌های «سوبرانا 02»، «سوبرانا پلاس» و «سوبرانا 01» را ارائه کرد. وی همچنین بر اهمیت کار مشترک میان موسسه فینلای و نهادهای علمی دیگر در کوبا مانند مرکز ایمونولوژی مولکولی، مرکز آماده سازی مواد زیستی و دانشگاه‌هاوانا تاکید نمود.

ارسال کمک کشورهای حوزه آمریکای لاتین و کارائیب به مردم کوبا

تعداد 8 میلیون و 700 هزار سرنگ و سایر تجهیزات مصرفی پزشکی از سوی جامعه کوبائی‌های مقیم پاناما به عنوان هماهنگ کننده کمکهای مردمی‌به ملت کوبا به این کشور ارسال گردید. این کمک از طریق گروه‌های غیر دولتی و انجمن‌های دوستی کوبا با کشورهای خارجی از 28 کشور حوزه آمریکای لاتین و کارائیب و بعضی از کشورهای اروپایی تهیه شده بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما