معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۶

اخبار اقتصادی یونان

گزیده اخبار اقتصادی یونان در هفته سوم شهریور 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

کاهش نرخ بیکاری در یونان

به نقل از گزارش سازمان آمار یونان نرخ بیکاری در ماه ژوئیه به 2.14 درصد رسید که نسبت به ماه ژوئن (15 درصد) به میزان 8.0 درصد و نسبت به ژوئیه 2020 (8.16 درصد) به میزان 06.2 درصد کاهش یافته است. تعداد بیکاران در ژوئیه 2021 به 664384 نفر رسیده است

انتخاب رئیس جدید اتاق بازرگانی و صنعتی آتن

آقای یانیس براتاکوس بعنوان رئیس جدید اتاق بازرگانی و صنعتی آتن انتخاب شد. نامبرده از سال 2006 عضو هیئت مدیره اتاق و از سال 2017 معاون رئیس اتاق بوده است. شایان ذکر است اخیرا آقای میخالوس رئیس سابق اتاق بازرگانی در اثر ایست قبلی جان خود را از دست داد.

 وزیر دارایی یونان : تدابیر بیشتری در حمایت از شهروندان اجرا می‌شود

آقای استایکوراس وزیر دارایی یونان اظهار داشت چنانچه رشد اقتصادی سال جاری بیشتر از 9.5 درصدی مطروحه از سوی نخست وزیر باشد، دولت تدابیر بیشتری جهت تقویت درآمد شهروندان به اجرا خواهد گذاشت. وی تاکید کرد دولت مصمم است در سال 2022 نیز شماری از شاخص های مالیاتی را کاهش دهد. وی ارزیابی کرد پیش بینی رشد 9.5 درصدی نیز محافظه کارانه می‌باشد و احتمال دارد میزان رشد از این رقم بیشتر باشد. موسسه اعتبار سنجی مودیز در آخرین گزارش خود پیش بینی کرد میزان رشد اقتصادی یونان در سال جاری به 2.8 درصد خواهد رسید.

تدابیر مالی اعلام شده توسط نخست وزیر در نمایشگاه بین المللی تسالونیکی

آقای میچوتاکیس نخست وزیر یونان طی سخنانی در هشتاد و پنجمین نمایشگاه بین المللی تسالونیکی تدابیر مالی به ارزش 5.3 میلیارد یورو جهت تقویت درآمد بخش قابل توجهی از جامعه اعلام کرد. نخست وزیر یونان تصریح کرد میزان رشد اقتصادی کشور بسیار بهتر از آنچه در بودجه پیش بینی شده بود می‌باشد و به همین منظور دولت مصمم است از ظرفیت مالی که ایجاد شده است، برای تقویت درآمد شهروندان استفاده شود. میچوتاکیس تصریح کرد با توجه به تحولات مثبت در بخش اقتصادی و جهش 6.16 درصدی رشد اقتصادی در سه ماهه دوم سال، دولت ارزیابی خود در مورد رشد اقتصادی سال جاری را مورد بازنگری قرار داده و از 6.3 درصد پیش بینی شده در بودجه، به 9.5 درصد افزایش می دهد.  نامبرده طرح دولت در زمینه سیاست اقتصادی را تشریح نمود و از بازگشت اقتصاد به شرایط عادی سخن گفت. نخست وزیر با اشاره به افزایش قیمت برق اعلام کرد با تاسیس صندوق ویژه و برای سه ماه آینده، 80 درصد افزایش قیمت برق توسط دولت تامین خواهد شد. نخست وزیر از کاهش مالیات بر ملک سخن گفت. وی اعلام کرد سوبسید گازوئیل خانگی برای خانوارهای کم درآمد به میزان 20 درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا خواهد کرد. مالیات ویژه مخابرات بر تلفن‌های همراه از 12 تا 20 درصد فعلی به 10 درصد کاهش یافته و برای جوانان زیر 29 سال لغو خواهد شد. مالیات همبستگی بر درآمد کارکنان بخش خصوصی برای سال 2022 نیز تعلیق خواهد شد. از ژانویه 2022 مالیات بر سود شرکت ها از 24 به 22 درصد کاهش می یابد. تسهیلات ویژه و متعدد برای شرکت ها در اجرای وظایف مالیاتی خود به اجرا گذاشته می‌شود. مالیات بر ارزش افزوده بر حمل و نقل، سینما، قهوه و مشروبات غیر الکلی و بسته‌های مسافرتی، باشگاه‌های بدنسازی، کلاس های رقص و ... تا نیمه 2022 کاهش خواهد یافت. مالیات ویژه بر خدمات تلویزیونی حق اشتراکی تا نیمه اول 2022 لغو می‌شود. تمامی تدابیر کرونایی جهت تشویق استخدام نیروی کاری جوان در سال 2022 نیز اجرا خواهد شد.    

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما