معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۲۸

اخبار اقتصادی یونان

گزیده اخبار اقتصادی یونان در هفته دوم شهریور 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

رشد اقتصادی 2.16 درصدی یونان در سه ماهه دوم

به گزارش سازمان آمار یونان میزان رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه دوم سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال 2020 به 2.16 درصد رسیده است. به گفته آقای استایکوراس وزیر دارایی یونان، رشد اقتصادی کشور در نیمه اول سال جاری نسبت به سال گذشته به حدود 7 درصد می رسد. آقای میچوتاکیس نخست وزیر یونان نیز طی پیامی در توئیتر تاکید کرد رشد تولید ناخالص داخلی 2.16 درصدی در مقطع زمانی که هنوز تدابیر قرنطینه نسبی و محدودیت های کرونایی در کشور اعمال وجود داشت فراتر از انتظار می‌باشد. وی بر پایبندی دولت به ادامه روند اصلاحات تاکید کرد.         

تصویب لایحه اصلاح نظام بازنشستگی یونان

لایحه وزارت کار مربوط به اصلاح نظام بازنشستگی با 158 رای موافق (نمایندگان نئودمکراسی) در برابر 141 رای مخالف به تصویب رسید. این لایحه تغییراتی در بیمه تکمیلی جوانان اعمال می‌کند به گونه ای که شرکت بیمه می‌تواند این مبلغ را سرمایه گذاری کند. در حال حاضر از بیمه‌های پرداختی کارمندان برای پرداخت بیمه بازنشستگان فعلی استفاده می‌شود. دولت معتقد است با سیستم جدید جوانان حقوق بازنشستگی بیشتری کسب خواهند کرد اما اپوزیسیون معتقد است پرداخت حقوق بازنشستگان فعلی در معرض خطر قرار می‌گیرد.    

فروش اوراق قرضه یونان به بازار

دولت یونان با عرضه اوراق قرضه پنج ساله و سی ساله به بازارهای جهانی، موفق به دریافت مجموعا 5.2 میلیارد یورو وام جدید شد. به نقل از وزارت دارایی ابتکار دولت مورد استقبال گرم بازار قرار گرفت و یونان توانست اوراق قرضه پنج ساله خود را با بهره 05.0 درصد و اوراق سی ساله را با بهره 65.1 درصد عرضه کند. میزان تقاضا برای خریداری اوراق یونانی به ارزش 5.15 میلیارد یورو رسید. این نهمین بار از آغاز پاندمی‌کرونا و پنجمین بار در سال جاری است که یونان اوراق قرضه به بازارهای جهانی عرضه می‌کند. در این مدت یونان از طریق فروش اوراق قرضه به بازارهای جهانی، حدود 30 میلیارد یورو وام جدید کسب کرده است. آقای استایکوراس وزیر دارایی طی بیانیه ای تاکید کرد علیرغم تحقق هدف برنامه وامی‌کشور برای سال جاری، تصمیم گرفتیم اوراق پنج ساله و سی ساله عرضه کنیم و موفق به دریافت 5.2 میلیارد یورو با نرخ بهره خوب شدیم.   

تاکید نخست وزیر بونان بر عدم تعطیلی بازار در زمستان

آقای میچوتاکیس نخست وزیر یونان طی سخنانی در تسالونیکی در شامگاه چهارشنبه 1 سپتامبر نسبت به وضعیت اقتصاد یونان در سال 2022 ابراز خوش بینی کرد و از دریافت پیام های دلگرم کننده سخن گفت. نخست وزیر یونان با اشاره به دسترسی تمامی‌گروه‌های سنی به واکسن اظهار داشت دولت مصمم است بازار مجددا تعطیل نشود. وی افزود از آنجا که دولت واکسن را بطور رایگان در اختیار تمامی‌شهروندان قرار داده است، هیچ توجیهی برای تعطیلی مجدد بازار و کشور وجود ندارد.   

  افزایش قیمت کالاها در یونان

در پی افزایش قیمت سوخت در یونان و سراسر اروپا، قیمت شماری از کالاها افزایش پیدا کرده است. قیمت شیر، پنیر و دیگر لبنیات نیز حدود 10 درصد افزایش یافته است. در اثر افزایش قیمت مواد خوراکی حیوانات، قیمت گوشت و مرغ نیز 17 درصد افزایش پیدا کرد. افزایش قیمت میوه و سبزیجات نیز 10 درصد محاسبه می‌شود. لوازم بهداشتی نیز به میزان 15 درصد افزایش قیمت داشته اند. شایان ذکر است از آغاز سال جدید قیمت گاز به میزان 60 درصد، قیمت برق به میزان 50 درصد و قیمت بنزین و گازوئیل به میزان 16 درصد افزایش یافته است. دولت اعلام نموده که افزایش قیمت برق در اثر افزایش قیمت گاز و تبعات آن بر قیمت سایر کالاها، پدیده اروپایی بوده و محدود به یونان نمی‌باشد. وزیر توسعه و سرمایه گذاری اظهار داشت نخست وزیر یونان در سخنرانی سالانه خود در نمایشگاه بین المللی تسالونیکی تدابیری برای کنترل قیمت ها و کاهش قیمت برق اعلام خواهد کرد. وی تصریح کرد افزایش قیمت ها ناشی از افزایش قیمت گاز است.             

افزایش کسری تجاری یونان

افزایش قیمت انرژی و مواد اولیه وارداتی از یک سو و افزایش میزان تقاضا برای کالاهای وارداتی از سوی دیگر باعث گردید که کسری تجاری یونان در هفت ماه اول سال جاری به میزان 1.17 درصد افزایش پیدا کند. این در حالیکه که میزان صادرات یونان در هفت ماه اول سال، رشد داشته است. به نقل از سازمان آمار یونان ارزش صادرات یونان در دوره ژانویه تا ژوئیه 2021 به 11.22 میلیارد یورو رسید که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 7.24 درصد افزایش یافته است. میزان واردات نیز در هفت ماه اول سال به میزان 9.21 درصد افزایش داشته و به رقم 50.34 میلیارد یورو رسیده است. کسری تجاری به 38.12 میلیارد یورو رسیده که در مقایسه با سال گذشته 1.17 درصد افزایش یافته است. میزان افزایش کالاهای وارداتی یونان در ژوئیه 2021 نسبت به ژوئیه 2020 به شرح ذیل است: سوخت 9.63 درصد، کالاهای صنعتی 3.30 درصد، مواد خوراکی 6 درصد، مواد اولیه 8.23 درصد و مواد شیمیایی 4.3 درصد.       

اعلام تدابیر مالی جدید در حمایت از شهروندان یونان   

آقای ایکونومو سخنگوی دولت ضمن ابراز خرسندی از برگزاری هشتاد و پنجمین نمایشگاه بین المللی تسالونیکی علیرغم محدودیت های کرونایی، اعلام کرد نخست وزیر در سخنرانی که در مراسم افتتاحیه نمایشگاه خواهد داشت (شنبه و یکشنبه)، قرار است سلسه تدابیری مالی که برای تمامی‌شهروندان مفید خواهد بود را اعلام کند. به نقل از رسانه‌های نزدیک به دولت در پی افزایش قیمت کالاهای اصلی سبد خانواده در اثر افزایش قیمت گاز، برق و هزینه حمل و نقل، نخست وزیر قرار است تدابیری چون کاهش شاخص های مالیاتی را اعلام کند. به نقل از رسانه‌های نزدیک به دولت، تیم اقتصادی در حال بررسی کاهش مالیات بر ارزش افزوده بر کالاهایی چون نان، شیر، گوشت، غلات و ماکارونی است. کاهش هزینه بیمه و لغو مالیات همبستگی بر در آمد کارمندان از دیگر ابزارهایی است که تحت بررسی قرار گرفته است.     

اقدامات دولت یونان در آستانه بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در شرایط کرونا

دولت یونان اعلام کرد به منظور آماده سازی دانش آموزان و والدین برای بازگشایی مدارس تصمیم گرفته است نوجوانان 12 تا 17 سال را واکسینه کند. البته این واکسیناسیون اجباری نخواهد بود؛ دولت همچنین اعلام کرد ممکن است طی روزهای آینده و در صورت افزایش تعداد مبتلایان به کرونا، واکسیناسیون را برای معلمان و کارمندان آموزش و پرورش (و نیروهای پلیس) اجباری کند.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده توسط وزارت بهداشت یونان، تعداد مبتلایان از آغاز شیوع ویروس کرونا به 607356 نفر رسیده است. تعداد قربانیان 14014 نفر  اعلام شده است. 390 نفر در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند. طی 24 ساعت اخیر 2198 مبتلای جدید شناسایی شده و 37 نفر جان باختند. تا کنون 11608678 دوز در یونان تزریق شده است. 6200013 نفر حداقل یک دوز تزریق کرده و 5809940 نفر نیز واکسیناسیون خود را تکمیل کردند.

سخنگوی دولت گفت در برخی از دیگر کشورها واکسیناسیون را برای معلمان و کارمندان آموزش و پرورش اجباری کرده اند و ستاد کرونای یونان نیز در حال بررسی این موضوع است.  طی روزهای اخیر و پس از اعلام واکسیناسیون اجباری کادر درمان در یونان، تجمعات اعتراضی در آتن برگزار شد اما دولت در نهایت پس از رای دادگاهی در یونان، واکسیناسیون را برای کادر درمان اجباری اعلام و افرادی را که از دریافت واکسن خودداری کنند به طور موقت اخراج  و کادر جدید استخدام خواهد کرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما