معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۲۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۵۷

اخبار اقتصادی نیکاراگوئه و سه کشور آمریکای مرکزی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نیکاراگوئه، هندوراس، السالوادور و کاستاریکا در نیمه اول شهریور ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشورها به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

نیکاراگوئه

بدهی خارجی دولتی نیکاراگوئه با افزایش 19.8 میلیون دلاری در یک ماه به میزان 7.143 میلیارد دلار رسید

طبق اعلام مقامات دولتی نیکاراگوئه، خالص بدهی خارجی بخش دولتی این کشور در ماه ژوئن گذشته به مبلغ 7.14 میلیارد دلار رسید که معادل 56.6 درصد تولید ناخالص داخلی می‌باشد.

کمک مالی صندوق بین المللی پول به بانک مرکزی نیکاراگوئه

صندوق بین المللی پول در قالب برنامه کمک به کشورهای جهان سوم برای مقابله با اثرات همه گیری بیماری کرونا معادل 353.5 میلیون دلار کمک مالی به حساب بانک مرکزی نیکاراگوئه واریز نمود. این مبلغ معادل 95.8 درصد حق ویژه برداشت نیکاراگوئه به عنوان عضو صندوق می‌باشد.

افزایش کسری تجاری نیکاراگوئه در شش ماهه اول سال جاری میلادی

طبق اعلام بانک مرکزی نیکاراگوئه، این کشور در تراز تجاری 6 ماهه اول سال 2021 میلادی با کسری تجاری مواجه می‌باشد که تا ماه ژوئن سال جاری میلادی به عدد 1.047 میلیارد دلار رسیده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 76.5% افزایش داشته است.

رشد 8.7 درصدی فعالیت های اقتصادی

نیکاراگوئه در سه ماهه اول سال جاری رشد 7.8 درصدی فعالیتهای اقتصادی را تجربه کرده که عمدتا در نتیجه استخراج معادن و منابع معدنی، صنایع تولیدی، ساخت و ساز، بازرگانی، ماهیگیری و شیلات می‌باشد. 

شرکت کارآفرینان نیکاراگوئه ای در نمایشگاه “FoodTaipei”

کارآفرینان و تولیدکنندگان نیکاراگوئه ای در نمایشگاه مواد غذایی “FoodTaipei” که از 6 تا 9 اکتبر سال جاری در شهر تایپه تایوان برگزار خواهد شد شرکت می‌کنند. سفیر تایوان نمایشگاه مذکور را فرصت مناسبی برای ارائه محصولات و تولیدات ارگانیک نیکاراگوئه به خریداران علاقمند بین المللی ارزیابی کرد.

ارائه برنامه ملی مبارزه با پولشویی جهت آشنایی سازمان‌های مردم نهاد

وزارت کشور نیکاراگوئه با هماهنگی واحد تحلیل مالی، در چارچوب فرآیند مستمر آموزش نمایندگان و اعضای سازمان‌های غیرانتفاعی، راهبرد و برنامه ملی مبارزه با پولشویی، تامین مالی تروریسم و گسترش سلاحهای کشتار جمعی را رونمایی کرد.

افزایش 48.3 درصدی صادرات مناطق آزاد نیکاراگوئه در 6 ماهه اول سال جاری میلادی

طبق گزارش بانک مرکزی نیکاراگوئه صادرات مناطق آزاد این کشور از ژانویه تا ژوئن سال 2021 نسبت به دوره مشابه سال گذشته 48.3% رشد داشته است، به نحوی که ارزش صادرات 6 ماهه اول 1.578 میلیارد دلار بوده در حالیکه در دوره مشابه سال گذشته این رقم به 1.07 میلیارد دلار رسیده است. بخش های نساجی، تولید تنباکو و انواع هارنس (کمربند امنیت کار در ارتفاع)، نزدیک به 82.4% کل صادرات مناطق آزاد این کشور را تشکیل می دهند که نسبت به دوره مشابه سال گذشته حدود 51% رشد داشته است.

هندوراس

6.5 میلیون نفر از جمعیت هندوراس زیر خط فقر به سر می‌برند

بر اساس اعلام شورای شرکت های خصوصی هندوراس، در ازای هر ده نفر حقوق بگیر سه نفر در این کشور بیکار هستند. در این گزارش هشدار داده شده که 700 هزار شهروند جدید به جمعیت 6.5 میلیون نفری فقرای این کشور افزوده خواهند شد. طبق اعلام منبع مذکور 10 درصد شرکت ها در سال 2020 در اثر شرایط ناشی از بحران کرونا تعطیل شدند و این بیش از پیش به فقر، ناامنی و مهاجرت دامن می زند. همچنین حسب اعلام دانشگاه ملی هندوراس سطح فقر در این کشور در سال 2020 به 70 درصد رسیده که نسبت به سال 2019 حدود 10 درصد افزایش نشان می دهد.

السالوادور

شروع اجرایی شدن قانون بیت کوین

قانون موسوم به بیت کوبن که توسط مجلس السالوادور به تصویب رسیده بود روز 6 سپتامبر سال جاری رسمیت یافت و بدین ترتیب رمزارز بیت کوین به عنوان پول رسمی در کنار دلار آمریکا در این کشور آمریکای مرکزی استفاده خواهد شد. این درحالی است که منتقدین و مخالفین این موضوع در داخل کشور در شرایط حساس فعلی که اقتصاد تضعیف شده السالوادور به دنبال احیای خود و خروج از بحران ناشی از همه گیری کرونا می‌باشد، ادامه استفاده از دلار را به بیت کوین ترجیح می دهند. ولی دولت السالوادور که به مزایای طرح خود مصر می‌باشد قصد دارد از محل منابع عمومی 205 میلیون دلار بیت کوین خریداری کرده و وارد جریان اقتصاد این کشور کند که در همین راستا، اخیرا مبادرت به خرید حدود 51.923 میلیون دلار بیت کوین نمود.

دعوت رئیس جمهور السالوادور از غول های تکنولوژی جهان برای سرمایه گذاری در این کشور

نجیب بوکله، رئیس جمهور السالوادور طی بزرگترین مراسم جذب سرمایه گذاری تاریخ این کشور که در تگزاس برگزار شد از غول های تکنولوژی جهان از جمله گوگل، فیسبوک، آی بی ام، مایکروسافت دعوت کرد به "عصر جدید آزادی اقتصادی در السالوادور" ملحق شوند. وی با اشاره به موجود بودن فاکتورهای دوراندیشی، سرمایه سیاسی و سرعت عمل در این کشور برای پیاده سازی یک مدل جدید توسعه، قانون بیت کوین را یک نمونه این رویکرد دانست و عنوان نمود که به دنبال جذب همکاری بهترین‌های دنیا در حوزه‌های مختلف برای ساختن این (مدل) می‌باشند.

وی خاطرنشان کرد دولتش تلاش دارد علاوه بر دستیابی به توسعه کشور السالوادور، یک مدل توسعه و رشد که بتواند در نقاط دیگر دنیا بازتولید شود ارائه دهد. بوکله افزود که السالوادور کشوری با جمعیت و مساحت کم و اقتصاد کوچک است و همین موضوع این امکان را به این کشور می دهد که آسان تر بتواند مدل مذکور را بر پایه آزادی‌های واقعی فردی و آزادی‌های کسب و کار ایجاد کند.

کاستاریکا

درخواست رئیس جمهور کاستاریکا از کشورهای ثروتمند برای کمک به کشورهای فقیر

طبق اظهارات آقای رودولفو سولانو کیروس، وزیر امور خارجه کاستاریکا، رئیس جمهور این کشور امسال با شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل که از 20 تا 28 سپتامبر در نیویورک برگزار خواهد شد از کشورهای ثروتمند خواهد خواست 0.7% تولید ناخالص داخلی خود را در قالب منابع مالی برای کمک به کشورهای که در اثر همه گیری کرونا دچار بحران شده اند اختصاص دهند. بنا به پیشنهاد رئیس جمهور کاستاریکا این کمک می‌تواند در قالب وام هایی از طریق موسسات مالی بین المللی با مهلت بازپرداخت حداقل 50 ساله و سود حداکثر 1 درصدی باشد. آقای کارلوس آلوارادو کسادا، رئیس جمهور این کشور یکی دیگر از اهدافش در زمان شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل را پیگیری دریافت واکسن‌های اهدائی برای کشورش اعلام کرده است.

کاستاریکا خواستار تشکیل پنل داوری برای حل اختلاف تجاری خود با پاناما شد

دولت کاستاریکا خواستار تشکیل یک پنل تخصصی در سازمان تجارت جهانی برای رسیدگی به اختلاف تجاری این کشور با پاناما شد. اختلاف مذکور از آنجا ناشی شده که پاناما از چند ماه پیش محدودیت هایی برای ورود محصولات کشاورزی، دامپروری و بسته بندی کاستاریکا اعمال کرده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما