معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۴

اخبار اقتصادی سریلانکا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سریلانکا در هفته دوم شهریور 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می گردد:

  تقاضای کمک از صندوق بین‌المللی پول

رئوف حکیم، نماینده پارلمان سریلانکا با اشاره به وضعیت اقتصادی این کشور خواستار توقف چاپ پول و درخواست کمک از صندوق بین‌المللی پول شد. رئوف حکیم اشاره کرد که: «سریلانکا حجم بی‌سابقه‌ای از پول را برای تأمین کسری بودجه و پایین نگه‌داشتن نرخ بهره چاپ کرده است که باعث کمبود ارز و کاهش ارزش پول ملی شده است. تزریق نقدینگی، یافتن دلار برای بازپرداخت بدهی را برای دولت دشوار کرده و حدود 5 میلیارد دلار از ذخایر خارجی با چاپ حدود یک تریلیون روپیه از اوایل سال 2020 کاهش‌یافته است.»

از سوی دیگر، آقای کابرال به عنوان اصلی‌ترین گزینه برای تصدی سمت ریاست بانک مرکزی سریلانکا، معتقد است که در حال حاضر نیازی به درخواست کمک از این نهاد پولی بین‌المللی وجود ندارد. کابرال گفت « برای صندوق بین‌المللی پول احترام قائل هستیم و در گذشته نیز با آن‌ها همکاری داشتیم. با این حال، در حال حاضر، ما نیازها و الزامات اقتصاد خود را شناسایی کرده‌ایم. ما اطمینان داریم که با برنامه‌هایی که در نظر گرفته‌ایم و همچنین ابتکارات جدیدی که در دست داریم، می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که سریلانکا در آینده‌ای نزدیک دچار مشکل نخواهد.»

وزیر دارایی؛ سریلانکا هم‌زمان درگیر بحران داخلی و خارجی است

بسیل راجاپاکسا، وزیر دارایی سریلانکا در سخنرانی خود در پارلمان این کشور اعلام کرد که سریلانکا هم‌زمان درگیر بحران‌های داخلی و خارجی است. وی در مورد وضعیت اقتصادی سریلانکا گفت:

- سریلانکا به طور هم‌زمان درگیر مشکلات داخلی و خارجی است و کشور با بحران شدید ارزی مواجه است.

- به دلیل بیماری کرونا، درآمد دولت در سال جاری بین 1500 تا 1600 میلیارد روپیه از مبلغ برآورد شده کمتر بوده است.

- داده‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که خالص ذخایر ارزی سریلانکا نزدیک به صفر است ومیزان بدهی‌های کشور به بیش از 10 درصد تولید ناخالص داخلی رسیده است.

- در سال جاری چاپ پول به طور بی‌سابقه مشکلات ارزی را تشدید کرد.

- یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی دولت حاصل مالیات 200 تا 300 درصدی بر واردات خودرو‌های شخصی بود که به دلیل ممنوعیت واردات که ناشی از مشکلات ارزی بود این بخش درآمدی را از دست دادیم و درآمدهای گمرک به شکل بی‌سابقه‌ای کاهش یافت.

- قرنطینه باعث کاهش درآمدهای مالیات بر ارزش‌افزوده شد. در دوران قرنطینه، درآمد‌های حاصل از مالیات‌های مستقیم و غیرمستقیم روزانه 75-80 درصد کاهش می‌یافت.

- اما از نظر مخارج، هزینه‌های دولت افزایش‌یافته است زیرا کمک‌هزینه یا حقوق کارکنان بخش دولتی کاهش داده نشد. حتی در برخی از زمینه‌ها مانند بهداشت و درمان ما مجبور به پرداخت کمک‌هزینه اضافی شدیم. به منظور کاهش هزینه‌های استخدام افراد و تمام پروژه‌های جدید متوقف شد.

- دولت در بخش خارجی نیز با بحران مشابهی روبرو است. درآمد گردشگری را که می‌توانست بین 4 تا 5 میلیارد دلار آمریکا باشد به دلیل بحران کرونا از دست دادیم. از سوی دیگر حواله‌های ارزی در 3 ماه گذشته بین 30 تا 35 درصد کاهش داشته است.

- روپیه سریلانکا از 185 در پایان سال 2019 به حدود 230 دلار در حال حاضر رسیده است.

- سریلانکا باید در 12 ماه آینده 6.9 میلیارد دلار از بدهی‌های خود را بازپرداخت کند که این یک مشکل بسیار بزرگ است. ما ناچاریم سال آینده برای برخی نیازها وام دریافت کنیم.

درخواست همکاری بیشتر بین چین و سریلانکا

باسیل راجاپاکسا، وزیر دارایی این هفته در دیدار با اعضای یک هیئت بلندپایه چینی درخواست کرد تا امکان انتقال 1.5 میلیارد دلار بین بانک‌های مرکزی دو کشور را هرچه سریع‌تر مورد بررسی قرار دهند. وی همچنین خواستار تسهیل ورود کالاهایی مانند پوشاک، چای و جواهرات به بازار چین تحت توافقنامه تجارت آزاد دو کشور شد.

افزایش تورم در ماه اوت 2021

افزایش قیمت مواد غذایی ضروری مانند شکر، سبزیجات، ماهی، مرغ و امثال آن باعث افزایش قیمت مصرف‌کنندگان در منطقه کلمبو به بالاترین سطح 18 ماه گذشته شد که دلیل اصلی آن نیز ادامه‌ روند بحران اقتصادی این کشور است.

تورم بر اساس شاخص قیمت مصرف کننده کلمبو (CCPI)، تورم در ماه اوت 2021 نسبت به ماه مشابه سال گذشته 6 درصد و نسبت به ماه قبل سال جاری 5.7 درصد افزایش یافت. البته در این بین قیمت مواد غذایی در ماه اوت 11.5 درصد نسبت به سال قبل و  11 درصد نسبت ماه جولای افزایش یافت.

قیمت شکر در این ماه افزایش یافت در حالی که قیمت ماهی دریایی، مرغ، ماهی خشک، میوه‌های تازه، سبزیجات، سیب‌زمینی و پودر زردچوبه از جمله کالاهای غذایی بود که بیشترین افزایش قیمت را در ماه اوت نسبت به ماه جولای ثبت کرد.

درخواست بخش گردشگری برای تسهیل شرایط مسافران ورودی

بخش گردشگری سریلانکا با ارسال نامه‌ای به دولت خواستار کاهش محدودیت‌های مسافران ورودی به کشور برای کمک به این صنعت شد. در این نامه درخواست شده است که برای افرادی که هر دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند، ضرورت آزمایش PCR برداشته شود. برای کودکان زیر 12 سال که از کشورهای اروپایی وارد سریلانکا می‌شوند نیز آزمایش PCR ضروری نباشد. برای سایر افراد به جای آزمایش PCR آزمایش آنتی‌ژن سریع در نظر گرفته شود.

رکورد ورود گردشگر در ماه اوت

بر اساس آمار اداره توسعه گردشگری سریلانکا، با ورود 5040 گردشگر خارجی در ماه اوت، رکورد گردشگران ورودی در سال 2021 شکسته شد. هر چند این میزان به هیچ وجه قابل مقایسه با شرایط سال 2019 و پیش از بحران کرونا نیست. بر اساس این گزارش 10 کشور اول از حیث ورود گردشگر به سریلانکا کانادا، آلمان، انگلیس، پاکستان، هند، مالدیو، ایالات‌متحده، فرانسه، چین هستند.

واگذاری 2700 هکتار زمین دولتی به سرمایه‌گذاران لبنیات

هدف‌گذاری سریلانکا خودکفایی در محصولات لبنی تا سال 2024 است. بر همین اساس، دولت 2771 هکتار زمین برای سرمایه‌گذاران خصوصی این بخش در نظر گرفته است. لازم به ذکر است که بر اساس مجوز دولت، این زمین‌های تحت قرارداد اجاره 30 ساله در اختیار سرمایه‌گذاران قرار خواهد گرفت. همچنین مجوز واردات 4200 گاو شیری به منظور افزایش تولید سالانه 22 میلیون لیتر شیر با سرمایه‌گذاری 8.2 میلیارد روپیه‌ای نیز صادرشده است. بر مبنای برآوردهای فعلی نیاز کشور به 722 میلیون لیتر شیر در سال است، اما عرضه داخلی فعلی در حدود 422 لیتر می‌باشد و تنها 40 درصد از تقاضا را تأمین می‌کند. بنابراین، سریلانکا مجبور به واردات سالانه 365 میلیون دلار از انواع محصولات لبنی است که عمدتاً محصولات شیر خشک را در برمی‌گیرد.

برنامه ساخت پنج پارک علم و فناوری در سریلانکا

بر اساس تصمیم هیئت‌وزیران یک نهاد جدید تحت عنوان «شرکت توسعه پارک فناوری» تشکیل خواهد شد و پنج پارک فناوری که در آینده احداث خواهد شد تحت کنترل این نهاد قرار خواهد گرفت. پنج پارک فناوری مذکور که در قانون بودجه 2021 نیز ردیف بودجه برای آن‌ها در نظر گرفته شده، قرار است در مناطق Galle ، Kurunegala ، Anuradhapura ،Kandy و Batticaloa با اختصاص 10 میلیارد روپیه راه‌اندازی شود. البته دولت در نظر دارد که این نهاد جدید در بورس نیز وارد شود تا به سرمایه‌گذاران خصوصی اجازه مشارکت در این پروژه نیز داده شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما