معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۱۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۶

اخبار اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو، جمهوری برازاویل و جمهوری آفریقای مرکزی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو، جمهوری برازاویل و جمهوری آفریقای مرکزی در هفته اول شهریور 1400 مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 جمهوری دموکرتیک کنگو

ریاست مدیر بانک مرکزی جمهوری دموکراتیک کنگو بر انجمن بانک‌های مرکزی آفریقا

مالانگو کابدی-امبوی، رئیس بانک مرکزی کنگو (BCC) به عنوان رئیس انجمن بانک‌های مرکزی آفریقا (ABCA) و رییس بانک مرکزی گامبیا به عنوان معاون وی برای سال مالی 2021-2022 منصوب شدند. این انجمن در کینشازا برگزار شد.

توقف فعالیت‌های معدنی غیرقانونی 9 شرکت عمدتاً چینی در مونگا، استان کیووی جنوبی

تئو کاسی فرماندار کیوو جنوبی از تعلیق فعالیت 9 شرکت معدنی غیرقانونی در قلمرو مونگا خبر داد. 6 شرکت چینی و سه شرکت تعاونی کنگو که چندین سال است، عمدتاً طلا استخراج می‌کنند، عبارتند از BM Global Business sarl، Congo Blueant Mineral (CBM) sarl و شریک آن COMBI، منابع شرقی کنگو sarl ORC، Yellow Water Resources، New Oriental Mineral (NCM) SARL و شریک تعاونی آن Mungu ni Jibu، Group Cristal Service و تعاونی Lutonde.

درخواست رئیس جمهور از وزارت محیط زیست برای مشارکت مؤثر در 26 COP

فلیکس تشیسکدی رئیس جمهوری دموکراتیک کنگو به وزارت محیط زیست و توسعه پایدار دستور داده است تا در مدت زمان معقول مجموعه‌ای از عناصر را به منظور تقویت برنامه دولت در این زمینه ارائه و مشارکت مؤثر در اجلاس نوامبر آینده 26 COP داشته باشد. به گفته پاتریک موایا سخنگوی دولت، از وزارت محیط زیست خواسته شده است تا برنامه کاشت 1 میلیارد درخت تا سال 2023 را با هدف بازسازی سه میلیون هکتار و کاهش 25 درصد جنگل زدایی برای صرفه جویی در یک میلیون هکتار ارزیابی کند. 

امضای توافق نامه ستادی بین وزارت امور خارجه و مدیر مرکز بین المللی کشاورزی گرمسیری

کریستوف لوتوندولا آپالا، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه جمهوری دموکراتیک کنگو و دکتر سانگنگا نترانیا مدیرکل مرکز بین المللی کشاورزی گرمسیری توافق نامه ستادی را در کینشازا امضا کردند. مدیر این مرکز واقع در کالامبو در چند کیلومتری بوکاوو، پس از مراسم گفت که مرکز بین المللی کشاورزی گرمسیری اولین مرکز در کنگو است. وی افزود: این مرکز در 8 اکتبر 2019 با هدف نشان دادن مزیت افزایش بهره وری کشاورزی و تغییر محصولات کشاورزی توسط رییس جمهورافتتاح شد. این مرکز برای مردم کنگو اشتغال ایجاد می‌کند. ما تصمیم گرفته‌ایم واردات به این کشور را کاهش دهیم. محصولات زیادی مانند برنج و ماهی می‌توانیم تولید کنیم. وی هم چنین گفت که فعالیت‌های این مرکز در سراسر کشور گسترش می‌یابد. در حال حاضر این مرکز دارای پست‌های فرعی در Ngandanjika در Kasai Oriental در Muuazi در Kongo Central است. به گفته دکتر سنگینگا، در مرکز وی در حال حاضر بیش از 100 نفر از ملیت‌های مختلف مشغول به کار هستند.

تقدیر دولت از عملکرد مقامات مالی با افزایش بیش از 268 میلیون دلار درآمدها در تنها 19 روز

جلسه هفتگی شورای وزیران در این جمعه 20 اوت 2021 برگزار شد. در این جلسه مجازی به ریاست فلیکس تشیسکدی، رئیس دولت، موضوعات مختلفی از جمله ارزیابی و نظارت بر اقدامات برای افزایش درآمدها مورد بحث قرار گرفت. وزیر دارایی نیکلاس کازادی وضعیت خزانه داری دولت را به شورا ارائه کرد. بر اساس آن، درآمدهای عمومی جمع آوری شده از 1 تا 19 آگوست 2021 به ترتیب 563.9 میلیارد فرانک کنگو است. این 82 درصد از بودجه ماه آگوست را که 689.1 میلیارد فرانک کنگو تعیین شده است، نشان می‌دهد.

جمهوری دموکراتیک کنگو می‌تواند با توسعه سایر منابع انرژی به 50٪ از منبع برق برسد

مرکز توسعه پایدار کنگو (CODED) نتایج مطالعه تأثیر اجتماعی و اقتصادی منابع جایگزین انرژی را در طی یک کارگاه ارائه انرژی پاک برای توسعه در کنگو با هدف تسهیل دسترسی به برق برای بیش از 50 درصد از مردم کنگو است، ارائه داد. اریک کسونگو مدیر اجرایی CODED گفت به جای تخصیص بودجه برای سد برق آبی اینگا، دولت کنگو باید پروژه‌های انرژی جایگزین مانند نیروگاه‌های خورشیدی، بادی و میکرو را در سراسر کشور اجرا کند. وی افزود به جای این که 10 یا 15 سال طول بکشد تا پروژه بزرگی مانند اینگا بتواند انرژی تولید کند، این پول می‌تواند تولید سایر منابع انرژی را تأمین کند. بیش از 800 سایت وجود دارد که در کنگو شناسایی شده‌اند. این سایت‌ها توسعه نیافته‌اند، هنگامی‌که ارزش گذاری شوند، نه تنها برای مردم کنگو ثروت ایجاد می‌کنند، بلکه عرضه انرژی الکتریکی را نیز افزایش می‌دهند. مدیر اجرایی CODED اضافه کرد شاید دستیابی به 50 درصد از خدمات انرژی الکتریکی بسیار آسان باشد اگر منابع موجود را توسعه دهیم و اگر مشوق‌هایی را برای سرمایه گذاران فراهم کنیم تا بیایند و در این زمینه سرمایه گذاری کنند.

طرح صنعتی شدن جمهوری دموکراتیک کنگو

ژولین پالوکو وزیر صنعت جمهوری دموکراتیک کنگو از طریق حساب توییتر خود اعلام کرد پس از تصویب طرح صنعتی شدن کنگو در شوراهای وزیران و ارزیابی 58 میلیارد دلاری ، این طرح توسط میشل سما لوکوند، نخست وزیر به عنوان مقدمه‌ای برای کنفرانسی که در همین زمینه برگزار خواهد شد، به کمک کنندگان ارائه می‌گردد. به گفته وی، با این طرح، کنگو امیدوار است تا 58 میلیارد دلار آمریکا یا 115000 میلیارد فرانک کنگو را بسیج کند. لازم به ذکر است که به لطف این طرح صنعتی سازی، کنگو می‌خواهد وابستگی خود به خارج را برای نیازهای مصرفی 89 میلیون نفر از ساکنان خود، به ویژه در زمینه محصولات کشاورزی و نیز صنایع دارویی و نساجی که هزینه‌های ارزی آن‌ها 2.5 میلیارد دلار برآورد شده است، کاهش دهد.

برگزاری کارگاه آموزشی برای شرکت‌های کوچک و متوسط در زمینه رقابت، کیفیت، قیمت و نوآوری

شرکت‌های کوچک و متوسط با پتانسیل رشد کینشازا (SMEs) طی یک کارگاه آموزشی سه روزه در زمینه‌های نوآوری‌ها رقابتی، کیفیت وقیمت محصولات. آموزش دیدند. این ابتکار از سوی دفتر ترویج شرکت‌های کوچک و متوسط کنگو (OPEC)، تحت نظارت وزارت کارآفرینی صورت گرفت. هدف از این آموزش این است که شرکت‌های کوچک و متوسط کنگو نیز از مزایای نسبی و ترجیحی که برخی کشورها در اختیار بازیگران بخش کارآفرینی قرار می‌دهند، بهره مند شوند. از جمله این امکانات و فرصت‌هایی که در سطح بین المللی و در قلمرو ملی به بازیگران فعال در زمینه کارآفرینی ارائه می‌شود، OPEC از AGOA، قانون تجارت ایالات متحده نام برد که با هدف کمک به کشورهای جنوب آفریقا برای افزایش دسترسی خود برای بهبود تجارت بدون مالیات به بازار آمریکا پایه ریزی شده است.

جمهوری کنگو برازاویل

 حمایت اجتماعی - بیش از 4.716 میلیون دلار برای بهبود کیفیت زندگی مردم بومی لکومو

برنامه مشترک SDG-FUND، مسئول پروژه‌ای که توسط دولت و سه آژانس سازمان ملل متحد اداره می‌شود، اولین کمیته راهبری خود را در برازاویل برای ارزیابی سطح اجرای آن برگزار کرد. برنامه مشترک SDG-FUND توسط دولت و با حمایت برنامه جهانی غذا (WFP)، صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) و سازمان بهداشت جهانی (WHO) تنظیم شده است. این برنامه به مبلغ 4،714،966 دلار برای یک دوره اجرای دو ساله، از 2020 تا 2022، تأمین می‌شود. تقویت ظرفیت‌های دولت برای ارائه خدمات حفاظت اجتماعی با کیفیت، مطابق با اهداف توسعه پایدار (SDGs)، به نفع مردم بومی و آسیب پذیر لکومو هدف این برنامه است. بخش لکومو به تنهایی 25 درصد از جمعیت بومی‌کنگو را تشکیل می‌دهد. کریس امبورو، هماهنگ کننده سیستم سازمان ملل متحد، بر عزم نهاد خود برای حمایت از دولت کنگو در دستیابی به اهداف SDG تاکید کرد. در پایان کار، اعضای کمیته راهبری شش توصیه را تصویب کردند. آن‌ها از جمله می‌خواهند یک گزارش فنی و مالی در خصوص توسعه فوری یک طرح تجاری با دولت تهیه کنند تا به کمیته راهبری ارائه شود. آن‌ها هم چنین از دولت می‌خواهند که اهداف را در پنج منطقه لکومو و نیز ایجاد بستری برای مبادلات و نظارت با همه ذی نفعان، تحت رهبری دولت، برنامه ریزی کند.

سفردبیرکل اوپک از 23 تا 25 اوت به جمهوری کنگو

کنگو-برازاویل با اصلاح قانون هیدروکربن‌ها و تجدید مجموعه‌ای از اهداف وارد انقلاب صنعتی می‌شود، استراتژی‌های ملی و تعهد سیاسی نشان داده شده که توسعه‌های چند بخشی را در سراسر زنجیره این صنعت تشویق می‌کند. محمد بارکیندو، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، با هدف افزایش بیشتر پتانسیل‌های بخش هیدروکربنی کنگو و ایجاد مشارکت‌های محکم و پایدار با ذینفعان، هیاتی از اوپک را در کنگو به مدت سه روز رهبری می‌کند. این سفر نشان دهنده یک لحظه تاریخی در نفت و گاز در کنگو است. این اولین بار است که اوپک از این کشور دیدن می‌کند. این سفر علاوه بر برجسته کردن نقش اوپک در این کشور، مشوق قوی برای بخش نفتی کنگو خواهد بود و این کشور را به عنوان صادرکننده نفت و گاز و رقیبی در سطح جهانی معرفی خواهد کرد. جمهوری کنگو به عنوان سومین تولید کننده بزرگ نفت خام در کشورهای جنوب صحرای آفریقا (با ذخایر اثبات شده 2.9 میلیارد بشکه)، میزبان مقر سازمان تولیدکنندگان نفت آفریقایی (اپو) و یکی از آخرین اعضای پیوسته به اوپک است. برازاویل در مسیر تبدیل شدن به یک غول نفت منطقه‌ای است. با تولید فعلی برآورد شده 336،000 بشکه در روز و اهداف دولت برای افزایش قابل توجه این رقم، کنگو مشارکت بیشتر محلی و بین المللی بازیگران صنعت در بخش‌های بالادست، متوسط و پایین دست کشور را تشویق و بر اجرای پروژه‌های بازیابی گاز تأکید می‌کند. حمایت سازمانی مانند اوپک امکان تشویق شدید صنعت را فراهم می‌آورد و مشارکت‌ها و همکاری‌های منطقه‌ای مشارکت را به شدت تشویق می‌کند. کنگو با داشتن منابع وسیع، برنامه مشترک ذینفعان و چهارچوب مقررات پیشرونده گام‌های بلندی در ایجاد بازار چشمگیر هیدروکربن‌ها برداشته است. NJ Ayuk، رئیس اتاق انرژی آفریقا گفت سفر هیات اوپک به کنگو بر مشارکت و همکاری متمرکز است، زیرا ما دست به دست هم می‌دهیم تا انرژی و رشد اقتصادی آفریقا را تقویت کنیم. کنگو نقش حیاتی در صنعت انرژی جهانی دارد و اوپک قصد دارد این امر را برجسته و تشویق کند. سفر محمد بارکیندو شامل بازدید از محل شرکت ملی نفت، Société Nationale des Pétroles du Congo (Snpc)، دفتر مرکزی Appo، پلتفرمی در Pointe-Noire، و هم چنین ملاقات با سایر شرکت‌ها است.

جمهوری کنگو در سال 2022 ریاست دوره‌ای اوپک را بر عهده می‌گیرد

محمد بارکیندو، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در 23 آگوست به نخست وزیر آناتول کالینت ماکوسو اعلام کرد که جمهوری کنگو ریاست اوپک را در سال 2022 بر عهده خواهد گرفت. به گفته وی، نخست وزیر کنگو بر ضرورت تقویت همکاری بین دو طرف تاکید کرد. وی افزود در آوریل 2022، نخست وزیر اجرای این همکاری کشورهای عضو و غیر اوپک را برعهده می‌گیرد. وی هم چنین به نخست وزیر کنگو توصیه کرد که با وزیر هیدروکربن، برونو ژان ریچارد ایتوآ برای تشویق شدید بخش نفتی کنگو و موقعیت بیشتر این کشور به عنوان صادرکننده نفت و گاز و دادن فرصت به آن برای رقابت در سطح جهانی همکاری کنند. در سفر دبیرکل اوپک به جمهوری کنگو، وی از سایت‌ها و شرکت‌های ملی نفت، به ویژه شرکت ملی نفت کنگو و مقر سازمان تولیدکنندگان نفت آفریقا که پلتفرمی در پوینت نوآر است، دیدن کرد. ریاست دوره‌ای کنفرانس وزیران اوپک در حال حاضر توسط آنگولا برای 2021 اجرا می‌شود. بیشتر تولید نفت جمهوری کنگو توسط قراردادی با گروه نفتی توتال فرانسه که سال گذشته به مدت 20 سال تمدید شد، (قرارداد بهره برداری از پایانه نفتی Djeno، واقع در خارج از Pointe-Noire) صورت می‌پذیرد.

جمهوری آفریقای مرکزی

افتتاح نیروگاه حرارتی جدید در بانگی

این نیروگاه مدرن مجهز توان ظرفیت تولید 50 مگا وات برق را دارا است. نیروگاه حرارتی با همکاری چین و تأمین مالی بانک توسعه آفریقایی AFDB ساخته شد. پروژه زیر منطقه‌ای که بیش از یک سال با سرمایه گذاری 5.5 میلیارد دلار به طول انجامید، نیروگاه شهر زونگو را نیز تأمین می‌کند، هم مرز با بانگی و جمهوری دموکراتیک کنگو. این اولین بار از فوریه 1967 است که CAR در حال افزایش چشمگیر در شبکه برق خود است. با قطع مکرر برق، اکثر مردم در CAR اغلب از وسایل دیگری مانند باتری، ژنراتور و پنل های خورشیدی استفاده می‌کنند. زیرساخت‌های جمهوری آفریقای مرکزی طی ده‌ها سال درگیری در وضعیت بسیار ضعیفی قرار دارد. تنها 10 درصد از مردم - عمدتاً در پایتخت بانگی - به برق دسترسی دارند. بانک جهانی تخمین زده است که هزینه مداوم 346 میلیون دلار در سال در دهه آینده می‌تواند چالش‌های باقی مانده را برطرف کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما