معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۹

اخبار اقتصادی اتریش

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در هفته چهارم مرداد ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

استارتاپ ها شرکت های پیشرو و برتر اتریش می‌باشند

 پرسه: ریاست شرکت  مدیریت سرمایه گذاری  برای استارتاپ ها، Speedinvest، که بزرگترین شرکت از این دست می‌باشد، در مصاحبه ای با روزنامه پرسه، در خصوص شرایط کنونی استارتاپ ها گفت : هرچند در حال حاضر استارتاپ های اتریش در داخل و خارج از کشور توانسته اند خوش بدرخشند و فعالیت های بسیار خوبی را داشته اند، اما این بدین معنا نیست که تمامی استارتاپ ها می‌توانند، از طریق سرمایه گذاران خارجی در کوتاه مدت به نتیجه برسند. همچنین وی حوزه فعالیت استارتاپ های اتریش را بسیار وسیع دانست اما حوزه‌های بیوتکنولوژی، مهندسی پزشکی، بانکداری نوین و موسسات مالی دیجیتالی، خدمات آنلاین و آموزش های از راه دور بیشترین تعداد استارتاپ های تاسیس شده در 5 سال اخیر در اتریش را تشکیل می دهند. شرکت Speedinvest در حال حاضر با 200 استارتاپ اتریشی برای جذب سرمایه همکاری می نماید  و مدیریت حدود 450 میلیون یورو را برعهده دارد و به طور سالیانه این میزان سرمایه را در اختیار  25 تا 30 استارتاپ قرار می دهد.

  بلیط سراسری موسوم به 1-2-3 از 26 اکتبر قابل دسترسی خواهد بود

 پرسه: بلیط قطار سراسری اتریش موسوم به 1-2-3 که ابتکاری از حزب سبزهای اتریش بوده است، از 26 اکتبر قابل دسترسی و خریداری خواهد بود. گفته می‌شود تاکنون با 6 استان قراردادها به نتیجه رسیده اند و تنها استان وین، اتریش سفلی و بورگنلاند، همچنان برای همکاری با این برنامه به نتیجه نرسیده اند. این بدان معنی است که در استان‌های شرقی یاد شده، هنوز امکان استفاده از تمامی خطوط حمل و نقل عمومی‌با یک بلیط مشترک وجود ندارد و وزارت حمل و نقل اتریش در حال مذاکرات با خطوط حمل و نقل منطقه ای این استان‌ها می‌باشد و در دیگر استان‌های اتریش با همین بلیط می‌توان تمامی دستگاه‌های حمل و نقل عمومی را استفاده نمود.دولت برای سال نخست 150 میلیون یورو برای جبران کاهش خرید بلیط توسط مسافران به خطوط ریلی پرداخت کرده است. با این طرح با هزینه ای بالغ بر 1095 یورو در سال می‌توان در تمامی اتریش از تمامی وسایل نقلیه عمومی استفاده کرد. همچنین افرادی که تنها در یک ایالت رفت و آمد می‌کنند تنها با یک یورو در روز یعنی 365 یورو در سال و برای افرادی که بین دو استان رفت و آمد می‌کنند، با 730 یورو امکان رفت و آمد فراهم خواهد شد.

  جذب سرمایه گذار برای استارتاپ وینی فعال در حوزه رمز ارزها ( کرونه )

 کرونه: شرکت استارتاپی بیت پاندا که در حوزه خدمات نرم افزاری برای رمز ارزها فعالیت می نماید، توانست 223.5 میلیون یورو برابر با 263 میلیون دلار سرمایه جدید جذب نماید که با جذب این میزان سرمایه، ارزش این شرکت به 3.5 میلیارد یورو برابر با 4.1 میلیارد دلار رسید. در حال حاضر در پلتفورم ایجاد شده توسط این شرکت، امکان خرید و فروش رمزارز، اوراق بهادار و فلزهای قیمتی وجود دارد. به گفته هفته نامه ترندینگ تاپیک، این میزان سرمایه، بیشترین سرمایه است که یک شرکت اتریشی تا کنون توانسته،  جمع آوری نماید. این شرکت پیش از این در ماه مارس سال جاری نیز توانسته بود 152 میلیون یورو جذب نماید که با دور جدید مجموع جذب سرمایه در سال جاری برای این شرکت را به 420 میلیون یورو می رساند. این شرکت در وین مستقر است و بالغ بر 500 پرسنل دارد. 

  پیش بینی زیان مالی 149 میلیون یورویی برای صندوق بیمه خدمات درمانی

 وینرتسایتونگ: سه صندوق بیمه درمانی در اتریش همزمان با رشد اقتصادی، به دلیل افزایش استفاده افراد از خدمات درمانی، افزایش بیکاری و به ویژه مسائل و مشکلات حوزه روان درمانی، تا پایان سال جاری کسری بالغ بر 148.9 میلیون یورو را پیش بینی می‌کنند.  در پایان سه ماهه دوم سال جاری، نگرانی این صندوق ها  از کسری بالغ بر 318.5میلیون بود. 

با توجه به پایان دوره لاک دان و بهبود شرایط حوزه مشاغل هر سه شرکت بیمه درمانی اتریش پیش بینی خود را در مقایسه با پیش بینی  ماه می‌به میزان قابل توجهی بهبود بخشیده اند. همچنین در خصوص اثرات موج چهارم کرونا در اتریش هنوز نگرانی‌های زیادی وجود دارد.

 

  وزیر اقتصاد اتریش: دور جدید تعطیلی‌ها برای اقتصاد اتریش فاجعه بار خواهد بود

 پرسه: مارگارت شرامبوک به خبرگزاری اتریش در پاسخ به این که آیا با افزایش میزان مبتلایان بازهم دور جدیدی از تعطیلی‌های سراسری و تمهیدات محدود کننده اعمال خواهد شد گفت: رشد اقتصاد شریان اصلی زندگی در اتریش و دیگر کشورهاست. بدهی‌های دولتی، بدهی‌های افراد حقیقی و بیکاری، کشور را دچار هرج و مرج خواهد کرد. تعطیلی دیگر برای ما فاجعه بار خواهد بود. وی در ادامه از مردم خواهش کرد که جهت واکسیناسیون ثبت نام کنند.

  بازار کار در اتریش: کمبود نیروی کار حرفه ای بیشتر از دوره قبل از بحران کرونا

 کوریه: هرچند بازار مشاغل در اتریش در شش ماهه نخست سال 2021، بهبود پیدا کرده است، با این وجود در روزهای پایانی ماه ژوئیه، همچنان 344 هزار نفر حقوق بیکاری دریافت می نمایند که در حدود 16 هزار نفر از ماه ژوئن نیز کمتر بوده است.میزان بیکاری در ژانویه 2021، به 11.4درصد رسیده بود و در ژوئیه به 6.7درصد رسیده است که نزدیک به سطح بیکاری پیش از بحران کرونا می‌باشد. پایان دوره قرنطینه‌ها و تعطیلی‌های سراسری و باز شدن مرزهای برای گردشگران، شرایط بازار کار را بهبود بخشیده است و تقاضا برای کارکنان حرفه ای افزایش چشمگیری داشته است اما حوزه‌های گردشگری، فروش در فروشگاه‌ها و تعمیرکارهای خودرو همچنان با مشکلات اساسی برای تامین نیروی کار حرفه ای روبرو می‌باشند.

   پیش بینی موسسه پژوهش های اقتصادی اتریش در خصوص افزایش قیمت مواد غذایی تا سال 2022

استاندارد: بر اساس مطالعه اخیر موسسه پژوهش های اقتصادی  اتریش (Wifo) ، افزایش شدید قیمت مواد اولیه کشاورزی و افزایش هزینه حمل و نقل و بسته بندی باعث افزایش چشمگیر قیمت مواد غذایی در این کشور خواهد شد. برای نیمه دوم سال 2021 و نیمه اول 2022 ، اقتصاددانان انتظار دارند قیمت مصرف کننده برای غذاهای فرآوری نشده به ترتیب 2.6 و 3.8 درصد و غذاهای فرآوری شده 2.5 و چهار درصد افزایش یابد.

افزایش درآمد بخش کشاورزی در سال 2020

 وینرتسایتونگ: درآمد حوزه کشاورزی و جنگلداری در اتریش در سال 2020، بالغ بر1.4 درصد افزایش یافته است و به طور متوسط به 28 هزار و 368 یورو برای هر واحد تولیدی رسیده است. در این میان بیشترین میزان درآمد از تولید و فروش غلات، محصولات روغنی و صنایع لبنی حاصل شده است. با وجود افزایش درآمد، وزیر کشاورزی، الیزابت کوستینگر در یک برنامه تلویزیونی گفت: هرچند روند توسعه مثبت به نظر می رسد اما میانگین در آمد کشاورزان و دامداران در سال های اخیر تغییر چندانی نداشته است و برای بهبود شرایط می‌بایست قیمت مناسب برای محصولات تولیدی قبل از ورود به بازار فروش، از سوی دولت و انجمن‌های صنفی تعیین گردد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما