معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۶۹

اخبار اقتصادی نروژ

گزیده اخبار اقتصادی نروژ در هفته چهارم مرداد 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 سهام ذخایر نفتی صندوق ثروت 1.4  تریلیون دلاری نروژ در معرض خطر فعالیت های محیط زیستی

 صندوق ثروت نروژ می‌گوید که شرکت های نفتی مجموعه خود "به طور مطلق" و به اندازه کافی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تلاش نمی‌کنند، لذا  دستورالعمل هایی که آنها اجرا می‌کنند برای نحوه تاثیر گذاری بر خطرات آب و هوایی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

کارین اسمیت ایهناچو، مدیر ارشد در صندوق  ثروت نروژ، در مصاحبه ای گفت: " تعدادی از غول های سوخت فسیلی از جمله Exxon Mobil Corp و Chevron Corp شرکت هایی هستند که فعالیت های آنان از نظر آب و هوا و انتشار گازهای گلخانه ای تحت نظارت قرار دارند."

در حالی که شواهد نگران کننده ای وجود دارد که نشان می دهد کره زمین بسیار سریعتر از آنچه پیش از این تصور می‌شد گرم می‌شود، نروژ در صدد بررسی مجدد دستورالعمل واگذاری‌های پروژه‌ها در صندوق ثروت ، بزرگترین صندوق جهان است.

 https://www.bnnbloomberg.ca/one-of-the-world-s-biggest-funds-is-putting-oil-stocks-on-notice-1.1642291

 

ساکنان نروژ شاهد کاهش جزئی مالیات بر املاک خواهند بود

پس از آنکه هیئت منتخب نرخ مالیات را 10 سنت کاهش داد، صاحبان املاک در سال آینده شاهد کاهش قبوض مالیات بر دارایی خود خواهند بود.نرخ جدید 17.45 دلار به ازای هر 1000 دلار ارزش املاک ارزیابی شده به این معنی است که صاحب یک خانه 150.000 دلاری 2.617.50 دلار پرداخت می‌کند که 15 دلار کمتر از دو سال گذشته است. روس نیوکامب، رئیس این هیئت اظهار کرد که این مبلغ پس انداز بزرگی نیست، اما این تصمیم در مسیر درستی حرکت می‌کند.

 https://www.yahoo.com/news/norway-residents-see-slight-dip-074600587.html

 اقتصاد نروژ در سه ماهه دوم بهبود یافته است

 داده‌های اولیه سازمان آمار نروژ نشان می دهد که اقتصاد نروژ پس از انقباض در سه ماه گذشته در سه ماهه دوم رشد کرده است. تولید ناخالص داخلی سرزمین اصلی 1.4 درصد نسبت به سه ماهه اول رشد داشت . اقتصاددانان افزایش 1.7 درصدی را پیش بینی کرده بودند. در سه ماهه دوم سال 2020 ، اقتصاد در اوج همه گیری 5.8 درصد کاهش یافت.

 فعالیت در صنایع خدمات رسانی مانند اقامت و پذیرایی، حمل و نقل و خدمات فرهنگی همچنان کم است. بازار خرده فروشی همچنان قوی باقی مانده ، در حالی که صنایع بخش عرضه، تا حدی به دلیل کمبود نیروی کار خارجی  افت داشته است.  به گفته آژانس، اشتغال داخلی در سه ماهه دوم افزایش یافته، ولی همچنان  نسبت به قبل از همه گیری کرونا  کاهش یافته و همچنان تعداد کارگران خارجی در نروژ به شدت کاهش یافته است.

https://markets.businessinsider.com/news/interestrates/mainland-norway-economy-recovers-in-q2-1030748237

 نروژ به دنبال افزایش سرمایه گذاری در سریلانکا است

به گزارش سفارت نروژ در سریلانکا این کشور در حال بررسی راه‌های افزایش سرمایه گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر در سریلانکا است. 

 https://colombogazette.com/2021/08/20/norway-seeks-to-increase-investments-in-sri-lanka/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما