معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۵۹

کووید-19 و بازار کار آ سه آن

بر اساس گزارش جدید سازمان بین المللی کار (ILO) ، ساعت کار کارگران در کشورهای اتحادیه آسه آن تحت تاثیر همه گیری کرونا در سال 2020، به میزان 8.4 درصد و در سال 2021، 7.4 درصد کاهش یافته است.

در گزارش جدید سازمان بین المللی کار (ILO) با عنوان "کووید 19 و بازار کار آسه آن: اثرات و سیاست پاسخگویی" آمده است که تحت تاثیر همه گیری کرونا ساعت کار در کشورهای آ سه آن بطور میانگین در سال 2020، به میزان 8.4 درصد و در سال 2021، 7.4 درصد کاهش یافته است. با اینحال تأثیر این همه گیری در کشورهای مختلف، متفاوت بوده است. به عنوان مثال ساعات کار در کشورهای تایلند، برونئی دارالسلام و جمهوری دموکراتیک خلق لائوس 4.3 تا 4.5 درصد و در فیلیپین 13.6 درصد کاهش داشته است. 

این تفاوت ها به موجب عوامل متعددی از جمله، توانایی کنترل همه گیری و شدت و مدت زمان قرنطینه و ... ایجاد شده است. علاوه بر این، ساختار اقتصادی کشور نیز در این موضوع نقش دارد، زیرا برخی از بخش های اقتصادی کشورها، مانند کشاورزی، در مقایسه با سایر بخش ها مانند صنایع مرتبط با گردشگری، در برابر همه گیری کمتر آسیب پذیر بوده اند. همچنین، برخی از کشورها به دلیل مشارکت در زنجیره‌های تامین جهانی بیشتر تحت تأثیر قرار گرفته اند. علاوه بر این، ظرفیت و توانایی کشورها در ایجاد محرک مالی برای اقتصاد خود و حفظ کارگران در اشتغال نیز بسیار متفاوت بوده است.

این گزارش خاطر نشان می‌کند که همه گیری کووید-19 باعث اختلال و سختی کار در منطقه آ سه آن شده است. در طول سال 2021، این منطقه به تدریج به یکی از کانون‌های جهانی همه گیری تبدیل شد و به بالاترین تعداد موارد و مرگ و میر ناشی از کووید -19 رسید. لذا در سال 2021 ، منطقه آ سه آن با کاهش 7.4 درصدی در ساعات کار مواجه شد در حالیکه این رقم در سال 2020 معادل 8.4 درصد بود. 

همه کشورهای عضو آسه آن تحت تأثیر کاهش ساعات کار قرار گرفته اند. در سال 2021، 9.3 میلیون کارگر، کمتر از آنچه انتظار می رود بدلیل همه گیری ویروس کرونا در منطقه آسه آن مشغول به کار هستند. با این حال، این همه گیری، همه کارگران را به یک اندازه تحت تأثیر قرار نداده است. زنان و کارگران جوان در میان گروه‌های دیگر کارگران، بیشترین آسیب را دیده اند. از دست دادن ساعات کار و از دست دادن شغل باعث شده است، میلیون‌ها کارگر کل و یا بخشی از درآمد خود را از دست بدهند. در مجموع در سال 2020، 7.8 درصد از درآمد نیروی کار در منطقه ی آ سه آن کاهش یافته است.

برای مقابله با این اختلالات بی سابقه ی بازار کار و اطمینان از بهبود قوی اقتصادی و اجتماعی، کشورهای عضو آسه آن در نوامبر 2020 چارچوب بازیابی جامع آ سه آن (ACRF) را تصویب کردند. چارچوب بازیابی جامع آ سه آن، چندین اولویت منطقه ای برای اقدام را مشخص می‌کند که عبارتند از حمایت اجتماعی، توسعه مهارت ها و سیاست های کار که از طریق گفتگوی اجتماعی، حمایت از اشتغال و بهره وری کشاورزی روستایی ترویج می‌شود. دامنه سیاست های ملی برای مقابله با بحران در منطقه آسه آن بی سابقه بوده است. کشورهای عضو آسه آن از طریق طیف وسیعی از اقدامات مالی به منظور حفظ درآمد و مصرف خانوارها، حفاظت از مشاغل و حمایت از پایداری مشاغل از طریق تأمین مالی اضطراری، به بحران کووید 19 پاسخ داده اند.

 فراخوان جهانی اقدام برای یک روند بازیابی انسان محور که در کنفرانس بین المللی کار در ژوئن 2021 تصویب شد نیز چارچوبی برای اقدامات پیشنهادی در کشورهای عضو آسه آن ارائه می دهد. این فراخوان مبتنی بر اصول رشد اقتصادی فراگیر و اشتغال، حمایت از همه کارگران، حمایت اجتماعی جهانی و گفتگوی اجتماعی است و اهمیت افزایش همبستگی بین المللی و همکاری منطقه ای را برجسته می‌کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما