معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۰۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۸۶

اخبار اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو و جمهوری کنگو برازاویل

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو و جمهوری کنگو برازاویل در هفته دوم مردادماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

جمهوری دموکراتیک کنگو 

ذخایر ارزی جمهوری دموکراتیک کنگو به 1.792 میلیارد دلار رسید

ذخایر ارزی در 30 ژوئیه 2021 به سطح 1.792 میلیارد دلار آمریکا رسید. رئیس بانک مرکزی کنگو (BCC) گفت هدف این است که ذخایر به حداقل سه ماه واردات برسد.  ذخایر ارزی که نزد بانک های مرکزی نگهداری می‌شود، می‌توانند به عنوان پس اندازهایی در نظر گرفته شوند که به کشور اجازه می دهد با وجود دغدغه‌های تجارت بین المللی، واردات خود را ادامه دهد. به گفته مالانگو کبادی رییس بانک مرکزی، این امر در اثر ثبات داخلی ، کنترل نقدینگی بانک ها از طریق مقررات پولی محتاطانه ، رعایت تعهدات انجام شده در چهارچوب پیمان ثبات بین دولت و بانک مرکزی و  بهبود و تلاش در بازار ارز است. با افزایش سطح ذخایر ارزی و افزایش ذخایر بین المللی مشاهده شده از 20 ژوئیه به دلیل عملیات بازخرید ارز در بازاراتفاق افتاده است. به منظور تداوم ثبات داخلی و خارجی فرانک کنگو ، دولت و بانک مرکزی کنگو بر تعهد متقابل خود برای ادامه اجرای سیاست های محتاطانه تاکید کردند. به گفته رئیس بانک مرکزی کنگو ، فرانک کنگو در ماه ژوئیه 2021 ، چه در بازار شاخص و چه در بازار موازی ، ثابت ماند. در مقایسه با 31 دسامبر 2020 ، پول ملی تا 30 ژوئیه 2021 ؛  1.15 درصد ارزش خود را از دست داده است در حالی که در دوره مربوط به سال 2020 ، 15.38٪ کاهش یافته بود. وی افزود: در پایان ماه ژوئیه ، نرخ تورم ماهانه 0.42 در برابر نرخ 2.95 در جولای 2020 بود. این بدان معناست که قیمت کالاها و خدمات در بازار نسبتاً ثابت مانده است.

آغاز استقرار فیبر نوری در شمال و جنوب کیوو

فیبر نوری به زودی در استان‌های کیوو شمالی و کیوو جنوبی به واقعیت تبدیل می‌شود. این پروژه بزرگ از Kasindi  در Kivu شمالی تا Bukavu در کیووی جنوبی آغاز خواهد شد. استقرار فیبر نوری در Goma ، Butembo ، Beni ، Rutshuru ، Kasindi و Bukavu به همه اجازه می دهد سرعت بسیار نامحدودی در خدمات اینترنت ، تلفن و تلویزیون داشته باشند. 

دیدار نخست وزیر جمهوری دموکراتیک کنگو با سرمایه گذاران چینی

ژان میشل سما لوکوند نخست وزیر جمهوری دموکراتیک کنگو با هیاتی از سرمایه گذاران چینی با حضور فرانسوا روبوتا ، وزیر توسعه روستایی دیدار کرد. فرانسوا روبوتا در پایان دیدار مذکور به مطبوعات گفت که مذاکرات بین رئیس دولت و این سرمایه گذاران چینی Greter Kingdom حول برنامه حمایت از نوسازی روستاها در جمهوری دموکراتیک کنگو است. این امر به ساخت مسکن اجتماعی ، ساخت ساختمان ، مراکز بهداشتی ، بیمارستان‌ها ، مدارس ، زیرساخت های اساسی ، از جمله خدمات جاده ای کشاورزی و برخی از جاده‌های شهری مربوط می‌شود. به گفته وی ، هیئت چینی به نخست وزیر برای آغاز کار در دو ماه آینده اطمینان داد.

UNDP  جمهوری دموکراتیک کنگو را تشویق می‌کند یک برنامه توسعه ملی داشته باشد.

Ahunna Eziakonwa ، دستیار دبیرکل و مدیر دفتر منطقه ای UNDP ، در دیدار با نخست وزیر و وزیر امور خارجه، یک برنامه یکپارچه ملی برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار را با حمایت UNDP به جمهوری دموکراتیک کنگو توصیه کرد.. خانم Ahunna Eziakonwa هم چنین حمایت UNDP از اولویت هایی مانند آموزش و بهداشت ، به ویژه پاسخ به19 COVID-را تأیید کرد. 

دستور وزارت اقتصاد به شرکت های هواپیمایی برای کاهش قیمت بلیط های پرواز داخلی در جمهوری دموکراتیک کنگو

وزارت اقتصاد با اعلام تعرفه قیمت های جدید بلیط هواپیما برای پروازهای داخلی به شرکت های هواپیمایی در حال خدمت در شبکه داخلی به شرکت های هواپیمایی حداکثر 3 روز از زمان دریافت مکاتبات مهلت داد تا قیمت ها را مطابق درخواست وزارت اقتصاد به روز رسانی کنند. برای این که شرکت های هواپیمایی بتوانند تعرفه‌های جدید را در سیستم های رایانه ای خود پیکربندی کنند ، حداکثر 3 روز پس از دریافت این اعلان به آن‌ها برای اعمال موثر این فرمان مهلت داده شده است. خاطر نشان می‌گردد که وزیر اقتصاد در 7 آگوست با صدور حکمی ، اصلاح و تکمیل فرمان 8 آگوست 2015 مبنی بر تعیین تعرفه خدمات هوایی در شبکه پروازهای داخلی خواستار شد. این فرمان قیمت بلیط هواپیما برای پروازهای داخلی را بیش از 40 درصد کاهش داد. بنابراین ، گران ترین بلیط باید حدود 200 دلار هزینه داشته باشد. برای مثال ، بلیط کینشازا-گوما 193 دلار تعیین شده است. قیمت مشابه برای مسیر کینشازا-لوبومباشی؛ Kinshasa-Kisangani 157 دلار؛Kinshasa-Bukavu 186 دلار، Kinshasa-Kindu 153 دلار ، Kinshasa-Gemena 131 ، Kinshasa-Kananga 112 دلار ، Kinshasa -Mubujimayi 125 دلار ، و در نهایت کینشازا-Mbandaka 90 دلار تعیین شده است. 

وزیر معادن از تجدید نظر در قراردادهای معدن خبر داد

در چند روز آینده ، تمام قراردادهای معدنی بین جمهوری دموکراتیک کنگو و شرکای این بخش تجدید نظر می‌شود. آنتوان نعامبا کلامبایی وزیر معادن در بیانیه ای رسانه ای این خبر را اعلام کرد.به گفته وزیر معادن، هدف این بازنگری این است که به جمهوری دموکراتیک کنگو اجازه دهد از ثروت خود به لطف سرمایه گذاران خارجی بهره مند شود. 

جمهوری کنگو برازاویل

برگزاری پنجمین دوره FestiCinéدر جمهوری کنگو

پس از برگزاری دوره قبلی در لیبرویل ، گابن ، کمیته سازماندهی به تازگی تصمیم گرفته است ، کنگو را به عنوان کشوری که میزبان پنجمین دوره FestiCiné است که قرار است 13 تا 16 اکتبر در برازاویل برگزار شود، اعلام کند.

FestiCiné از زمان ایجاد در سال 2017 ، در جهت ارتقای تبادلات بین متخصصان و آماتورهای سینما از یک سو و نهادهای عمومی از سوی دیگر تلاش می‌کند. هم چنین سرمایه گذاری برای آموزش و نظارت بر تمام مهارت های اجتماعی را به ویژه جهت جوانان و زنان علاقه مند به حرفه‌های هنر هفتم ، به خود اختصاص می دهد. امسال ، جشنواره با موضوع "سینمای مستقل: تامین مالی ”. برگزار می‌گرددکه ابعاد اقتصادی و فرهنگی صنعت فیلم منطقه را آشکار می‌کند ، جشنواره به سه موضوع فرعی تقسیم می‌شود: "جوانان و سینمای آفریقا" ، "سینمای آفریقا برای زنان" و "بازار سینمای آفریقا". د

رائول ماتئوس پائولا بر ادامه حمایت اتحادیه اروپا از کنگو تاکید کرد

در پایان ماموریت خود در جمهوری کنگو ، رائول ماتئوس پائولا ، سفیر اتحادیه اروپا با وزیر همکاری‌های بین المللی و ارتقای مشارکت عمومی-خصوصی ، دنیس کریستل ساسو نگوسو دیدار کرد.

وی تأکید کرد که اتحادیه اروپا همیشه در بخش های کلیدی مداخله بیشتری خواهد کرد تا به کنگو کمک کند  اقتصاد خود را متنوع ، توسعه پایدار را تضمین و در سطح اجتماعی-اقتصادی حرکت کند. دیمیر بالابانوف در کنگو شاهدی موثر بر روابط عالی بین دو کشور است.

برگزاری کارگاه مقابله با بیماری‌هاری با همکاری فائو

زیست شناسان ، اپیدمیولوژیست ها و متخصصان بهداشت با همکاری نمایندگی سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) در کنگو، از 9 تا 13 آگوست در برازاویل ،  برنامه عملیاتی ملی مبارزه با هاری مطابق با رویکرد "یک سلامتی"  را طی کارگاهی که توسط وزیر کشاورزی افتتاح شد، تنظیم کردند. هدف برنامه جامع اقدام ملی ، ریشه کن کردن‌هاری تا سال 2030 با حمایت فنی و مالی فائو است. هاری یک بیماری مسری و کشنده است. این بیماری ناشی از ویروسی است که به سیستم عصبی پستانداران از جمله انسان حمله می‌کند. ویروس هاری معمولاً از طریق بزاق حیوان آلوده از گزش یا خراش منتقل می‌شود. هاری در بیش از 150 کشور جهان هم چنان بومی است. با وجود کشف واکسن ضد هاری توسط پاستور ، این بیماری هنوز تهدیدی برای سه میلیارد و سیصد نفر در سراسر جهان است. تاثیر اقتصادی این بیماری سالانه هشت میلیارد و ششصد میلیون دلار برآورد شده است. در جنوب صحرای آفریقا ، فائو به هشت کشور از جمله کنگو کمک می‌کند و هدف این است که به صفر مرگ در اثر هاری دست پیدا کنند. در سال 2011 ، این کشور موارد مکرر هاری را در بخش های بوئنزا ، کوئیلو ، لکومو ، نیاری و پوینت نوآر ثبت کرد. بین سال های 2013 و 2014 ، نهصد و سی و سه مورد گزش گزارش شد که دوازده مورد فوت کردند. 

برگزاری کارگاه مدیریت منابع آب در کشورهای حوضه کنگو از سوی اتحادیه‌های آفریقا و اروپا

متخصصان دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، ادارات و ساختارهای فنی کشورهای عضو حوضه کنگو، از 6 تا 27 آگوست در مرکز تحقیقات منابع آب حوضه کنگو (CRREBaC) در یک جلسه آموزشی که بر کاربرد تکنیک های نقشه برداری فضایی و ارزیابی خطرات سیل متمرکز است، شرکت می‌کنند.  این کارگاه آموزشی با هماهنگی کمیسیون بین المللی حوضه کنگو-اوبانگویی-سنگها (CICOS) ، تحت موضوع "مدیریت آب و منابع طبیعی" ، با هدف تقویت ظرفیت ذی نفعان در استفاده از برنامه‌های کاربردی آب و مشاهده ماهواره ای برای حمایت از تصمیم در پیش بینی و مدیریت خطر سیل انجام شده است. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما