معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۰۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۲۳

اخبار اقتصادی حوزه کارائیب

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های حوزه کارائیب (کشورهای جمهوری دومینیکن، جامائیکا، هائیتی و سنت وینست و گرانادینس) در نیمه دوم مرداد ماه 1400 به شرح ذیل ارائه می‌ گردد:

جمهوری دومینیکن

رئیس جمهور دومینیکن تمدید وضعیت اضطراری را درخواست کرد

آقای لوئیس آبینادر، رئیس جمهوری دومینیکن گفت که  "ممنوعیت رفت و آمد و سایر اقدامات برای رعایت فاصله اجتماعی که در زمان وضعیت اضطراری اتخاذ شده، به کنترل کرونا در کشور کمک کرده است" در این راستا آقای آبینادر از کنگره ملی درخواست تمدید وضعیت اضطراری به مدت 45 روز دیگر را نمود. وی همچنین تاکید نمود که تداوم این اقدامات بازگشایی تدریجی و ایمنی اقتصاد را تضمین خواهد کرد.

افزایش حواله‌های پول به سوی دومینیکن

بانک مرکزی جمهوری دومینیکن اعلام کرد که در ماه جولای 2021 حواله‌های پول به این کشور به 896.4 میلیون دلار رسید (68.7 میلیون دلار بیشتر از رقم ثبت شده در ماه جولای 2020). در مجموع بین ماه‌های ژانویه و جولای سال جاری مبلغ حواله شده به دومینیکن به 6.16 میلیارد دلار رسید که 1.85 میلیارد دلار بیشتر از مدت مشابه سال 2020 می‌باشد.

کالاهای وارداتی از سوی چین به دومینیکن کاهش خواهد یافت 

شرکت های کشتیرانی اعلام کردند که تقاضای کشورها برای دریافت کانتینر از جمهوری خلق چین همچنان ادامه خواهد داشت و باعث کمبود محصولات غیر ضروری وارداتی در جمهوری دومینیکن می‌شود. چین درصد قابل توجهی از تجارت و حمل و نقل جهانی را به عهده دارد و بعد از افزایش (80 درصدی) تقاضای محصولات در ایالات متحده، تقاضای مربوط به اجاره کشتی‌ها و نیز اجاره کانتینر خالی نیز افزایش یافته است. وضعیت مزبور تأثیر منفی بر واردات اسباب بازی، تلفن همراه، محصولات فولادی، قطعات وسایل نقلیه و سایر کالاهای غیر خوراکی می‌گذارد و تأثیر زیادی بر زندگی مردم دومینیکن (به ویژه در طول تعطیلات کریسمس و سال نو میلادی) خواهد داشت.

باران‌های ناشی از طوفان گریس بر کشاورزی دومینیکن  تاثیر می‌گذارد

اگرچه باران‌های مربوط به طوفان گرمسیری «گریس» مفید بوده اند، اما مقامات محلی در استان‌های جنوبی جمهوری دومینیکن می‌گویند که باران‌ها خسارات قابل توجهی را به بخش کشاورزی وارد کرده است. در استان‌های جنوبی کشور 4 هزار هکتار ذرت و 3 هزار هکتار میوه درختان پاپایا برای صادرات آسیب دیده اند. با این حال مزارع قهوه، نیشکر و موز عملا آسیب قبل توجهی را ندیده اند.

دولت دومینیکن توافقی را برای جایگزینی کامیون‌های دیزلی با وسایل نقلیه گازسوز امضا کرد

وزارت صنعت، بازرگانی و شرکت های خرد، کوچک و متوسط، شرکت مالی «فیدوسیاریا رزرواس» و فدراسیون ملی حمل و نقل دومینیکن (فناترادو) موافقت نامه ای را برای اجرای برنامه آزمایشی جایگزینی کامیون‌های دیزلی با وسایل نقلیه گازسوز با استفاده از وام های «فیدوسیاریا رزرواس» را امضا کردند. برنامه آزمایشی با 25 وسیله نقلیه سنگین از شرکت های وابسته به فدراسیون ملی حمل و نقل دومینیکن آغاز خواهد شد. هدف از این توافقنامه، ارتقاء رقابت، کاهش گازهای آلاینده و کاهش وابستگی به نفت و مشتقات آن می‌باشد.

روسیه پرواز های خود به جمهوری دومینیکن را از سر می‌گیرد   

دفتر عملیاتی روسیه از آغاز مجدد همه پروازهای این کشور به دومینیکن اعم از عادی و چارتر خبر داد. این پروازها بخاطر همه گیری کرونا قطع شده بود. در حال حاضر فقط جمهوری دومینیکن و دو کشور دیگر تردد هوایی کاملا نامحدود با فدراسیون روسیه دارند. 

 

جامائیکا

تاکید تولید کنندگان جامائیکا بر نیاز به انتصاب یک وزیر مسئول در حوزه صادرات

انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان جامائیکا (JMEA) در تلاش برای تقویت بخش تولید از دولت این کشور می خواهد تا یک وزیر جدید برای بخش صادرات منصوب کند. مدیران انجمن مزبور به زودی با وزیر صنعت و تجارت جامائیکا ملاقات و بر درخواست تعیین یک "وزیر صادرات" اصرار خواهند کرد. گفته می‌شود هدف انجمن یاد شده از ایجاد سمت جدید وزیر صادرات، رسیدگی بهتر به مسائل تولیدکنندگان محلی است که سعی می‌کنند محصولات خود به بازارهای جدید خارجی را معرفی کنند.

تاکید صادر کنندگان بر نیاز به کمک دولت با توجه به افزایش هزینه‌های حمل محصولات

تولیدکنندگان جامائیکایی هنوز در انتظار پاسخ دولت در مورد پیشنهاداتی برای کمک به تولیدکنندگان و صادرکنندگان در کاهش هزینه‌های حمل و نقل هستند. هزینه حمل یک کانتینر از 2 هزار دلار در سال گذشته تا 20 هزار دلار در حال حاضر افزایش یافته است. گروه‌ها و انجمن‌های ذینفع مانند انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان جامائیکا (JMEA)، سازمان بخش خصوصی جامائیکا (PSOJ)، اتاق بازرگانی جامائیکا (JCC)، اتحاد شرکت های خرد، کوچک و متوسط و انجمن کارگزاران گمرک و حمل و نقل جامائیکایی بر دولت فشار آورده اند تا برای حل این معضل چاره جوئی کند زیرا شرایط فعلی به مشکل مهمی‌برای شرکت ها تبدیل شده است.

هائیتی

انتشار شاخص های جدید اقتصادی‌هائیتی از سوی بانک مرکزی این کشور

بانک جمهوری‌هائیتی (BRH) گزارشی از اجرای سیاست های پولی و مالی این کشور مربوط به بازه زمانی 6 ماهه اول سالجاری میلادی و قبل از زلزله شدید اخیر منتشر نموده است. بر اساس گزارش یاد شده میزان درآمدهای دولت 10.44% کاهش یافته که رقمی در حدود 154 میلیارد گورده است (هر 98 gourde واحد پول هائیتی معادل یک دلار آمریکا می‌باشد). از این رقم 47.9 میلیارد مربوط به کاهش درآمدهای مالیاتی و 90.2 میلیارد گورده ناشی از افزایش هزینه‌های جاری دولت بوده است.

تجارت خارجی‌هائیتی نیز در 5 ماهه اول سالجاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته با افزایش 37.7 درصدی واردات (حدود 1.8 میلیارد دلار) و 7.5 درصد کاهش صادرات (رقم 388.73 میلیون دلار) روبرو شده که ناشی از کاهش صادرات پوشاک و منسوجات بدلیل کاهش تقاضا در بازارهای هدف ناشی از همه گیری کرونا بوده است. همچنین ورود ارز خارجی به کشور ناشی از ارسال درآمدهای اتباع هائیتی در خارج با 6.3 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه در سال 2020 رقم 830.3 میلیون دلار اعلام شده است. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما