معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۰۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۰۴

اخبار اقتصادی برونئی دارالسلام

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی برونئی دارالسلام در مرداد ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

برونئی و چین پروتکل صادرات محصولات آبزی امضا کردند

وزارت منابع اولیه و گردشگری برونئی دارالسلام و اداره کل گمرک جمهوری خلق چین پروتکل مربوط به بازرسی، قرنطینه و الزامات بهداشتی دامپزشکی برای محصولات آبزی پرورشی مانند میگو و ماهی صادراتی از برونئی به چین را منعقد کردند. این توافقنامه همچنین به منظور ایجاد زمینه برای تبادل اطلاعات در مورد پسماندهای پزشکی شیمیایی و دامپزشکی، بیماری‌های همه گیر و نظارت بر میکروارگانیسم ها در مزارع پرورش آبزیان، کارخانه‌های فرآوری و انبارهای منجمد و همچنین توسعه بیشتر شبکه بازار صادرات محصولات شرکت های آبزی پروری برونئی دارالسلام به چین می‌باشد. بر اساس آمارهای اداره شیلات برونئی ، ارزش تولید ناخالص صنعت آبزی پروری در سال 2020 نسبت به 2015 ، 223 درصد افزایش یافته است.  طبق این آمار در سال 2020 ، 32.4میلیون دلار و در سال 2015 حدود 10 میلیون دلار برونئی  حاصل شده بود. 68 شرکت آبزی پروری که سه شرکت از آنها سرمایه گذاری مستقیم خارجی از چین هستند از امضای این قرار داد بهره مند می‌شوند.

چشم انداز رشد اقتصادی برونئی همچنان قوی است

مرکز مطالعات استراتژیک و سیاستگذاری برونئی دارالسلام در گزارشی اعلام کرد چشم انداز رشد اقتصادی برونئی دارالسلام همچنان قوی است، اما عدم قطعیت نیز وجود دارد. با وجود انقباض در سه ماهه اول سال، هنوز پیش بینی می‌شود که اقتصاد برونئی در سال 2021 رشد ملایمی داشته باشد و با تقویت تقاضای خارجی و فعالیت های داخلی، شاهد رشد گسترده در همه بخش ها باشد. 

پیش بینی بانک توسعه آسیایی بر رشد اقتصادی برونئی، بدون تغییر ماند

پیش بینی بانک توسعه آسیا (ADB) برای رشد اقتصادی برونئی دارالسلام در جدیدترین گزارش "چشم انداز توسعه آسیا (ADO) ، ژوئیه 2021 " که اخیراً منتشر شده است، بدون تغییر باقی ماند. در ماه مه امسال، بانک توسعه آسیایی گفت که انتظار می رود اقتصاد برونئی در شرایط بهبود محیط خارجی با رشد اقتصادی دو و نیم درصد در سال جاری و سه درصد در سال 2022 تقویت شود. رشد اقتصادی برونئی در سال 2021 با احیای تقاضای جهانی و افزایش قیمت نفت و گاز، که باعث افزایش درآمد دولت خواهد شد، تقویت می‌شود. انتظار می رود با تقویت اقتصاد همچنان مصارف خصوصی نیز افزایش یابد. پیش بینی می‌شود، تولید ناخالص داخلی در سالهای 2021 و 2022 افزایش یابد، این امر به دلیل رشد شدید صادرات از پالایشگاه هنگی و افزایش قیمت نفت و گاز است. اما افزایش واردات به دلیل گسترش پالایشگاه و ادامه تقاضا، تجارت و مازاد جاری را در هر دو سال کاهش می دهد. بانک توسعه آسیا افزود که افزایش تولید در کارخانه Hengyi و شروع تولید صنایع کود برونئی در سه ماهه سوم سال 2021 ، صادرات را افزایش می دهد. سرمایه گذاری خصوصی و صنعت ساختمان با ایجاد مرکز فرآوری و توزیع گوشت حلال و همچنین توسعه فاز 2 کارخانه Hengyi به ارزش حدود 13 میلیارد دلار تقویت می‌شود و انتظار می رود در سال 2021 آغاز شود. در جدیدترین گزارش بانک توسعه آسیا آمده است که آسیای در حال توسعه، در حال بهبودی است، اما به دلیل شیوع مجدد ویروس در برخی اقتصادها، پیش بینی رشد امسال از 3.7 درصد در چشم انداز توسعه آسیایی 2021 در آوریل، به 2.7 درصد  کمی‌کاهش یافته است.

رشد 42 درصدی تجارت در ماه مه 2021

کل تجارت برونئی دارالسلام در ماه مه سال جاری 1850.9 میلیون دلار برونئی ارزش گذاری شد که 42.1 درصد نسبت به 1302.8 میلیون دلار برونئی در ماه مشابه سال گذشته افزایش یافته است. در همین حال، از لحاظ تغییرات ماه به ماه، کل تجارت برای مه 2021 ، نسبت به آوریل 2021 ،  15.6 درصد کاهش یافته است.

 در این ماه، صادرات کل سالانه 30.3 درصد افزایش یافته و به 1127.7 میلیون دلار در مقایسه با 865.2 میلیون دلار در ماه مه 2020 رسیده است. این امر عمدتا به دلیل افزایش صادرات سوخت های معدنی و صادرات ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل بوده است. از نظر نوع کالا، سوخت های معدنی با 72.9 درصد، سهم عمده ای در صادرات برونئی دارالسلام دارند و پس از آن مواد شیمیایی (19.7 درصد) و ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل (6.3 درصد) قرار دارند.

بازارهای اصلی صادراتی در ماه مه، چین (25.8 درصد) ، پس از آن سنگاپور (18.3 درصد) و ژاپن (17.3 درصد) بود. ارزش کل واردات در این ماه نسبت به ماه مشابه سال گذشته، از 437.6 میلیون دلار به 723.2 میلیون دلار افزایش یافته است که عمدتاً ناشی از افزایش واردات سوخت های معدنی است که تا حد زیادی برای تولید محصولات پتروشیمی مورد استفاده قرار گرفته است. پنج کالای اصلی وارداتی، شامل سوخت های معدنی (46.5 درصد) ، ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل (19.9 درصد) ، مواد غذایی (9.6 درصد) ، کالاهای تولیدی (7.8 درصد) و مواد خام غیرخوراکی(6.8 درصد) بود. در این ماه بیشترین واردات برونئی از چین (24.1 درصد) ، مالزی (18.7 درصد) و نروژ (13.7 درصد) بوده است.

نظارت بر افزایش قیمت ها

وزیر در دفتر نخست وزیری و وزیر دوم دارایی و اقتصاد برونئی دارالسلام، گفت: اداره برنامه ریزی و آمار اقتصادی تحت وزارت دارایی و اقتصاد، بر افزایش قیمت کالاها، به ویژه ماسک، ضدعفونی کننده دست، روغن، برنج، شیر خشک ، مرغ، گوشت گاو، تخم مرغ و سیر نظارت می‌کند. وی گفت: مصرف کنندگان باید از اپلیکیشن PenggunaBijak برای مقایسه قیمت ها و گزینه‌ها استفاده کنند، زیرا قیمت کالا بسته به عواملی مانند منبع عرضه، کیفیت و ظرفیت از یک فروشگاه به فروشگاه دیگر متفاوت است.

 

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما