معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۲۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۰

اخبار اقتصادی کوبا

گزیده اخبار اقتصادی کوبا در هفته دوم مرداد ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

پروژه‌های موسسه واکسن فینلای کوبا علیه کرونا و همکاری‌ها با ایران بدون وقفه توسعه می یابند

دکتر ویسنته بنکومو ورز، مدیر موسسه واکسن سازی فینلای در گفتگو با خبرگزاری «پرنسا لاتینا» بر پیشرفت در آزمایش های بالینی مختلف و نزدیک شدن آن موسسه به دریافت مجوز استفاده اضطراری برای واکسن‌های «سوبرانا 02» و «سوبرانا پلاس» تاکید نمود. آقای ورز گفت که در حال حاضر در آخرین مرحله تبادل اطلاعات با مرکز کنترل داروها و تجهیزات پزشکی کوبا به منظور دریافت مجوز نهایی استفاده از واکسن‌های یاد شده قرار دارند.

وی در این راستا گفت امیدواریم "مجوز استفاده اضطراری از «سوبرانا 02» و «سوبرانا پلاس» همزمان با در دسترس بودن دوزهای مورد نیاز و نیز کسب داده‌های مربوط به کارآزمایی‌های بالینی انجام شده بر کودکان نهائی گردند به طوری که بتوانیم واکسیناسیون در تعداد زیادی از کودکان کوبائی را از ماه سپتامبر آغاز نماییم". وی تأکید کرد که «سوبرانا پلاس» در حال حاضر مرحله دوم کارآزمایی در بیماران بهبود یافته کرونا را به پایان رسانده و در حال جمع آوری داده‌ها در این رابطه هستیم بطوری که در ماه آتی و پس از گرفتن مجوز استفاده اضطراری واکسیناسیون این گروه (بیماران بهبود یافته کرونا) را نیز آغاز کنیم. در مورد همکاری با کشورهای دیگر آقای دکتر ویسنته گفت که ایران، ایتالیا، ونزوئلا و اکنون کانادا علاقه خود به واکسن‌های کوبا را نشان داده اند.  وی در مورد ایران گفت که همکاری با موسسه پاستور ایران از چهار سال پیش آغاز شد هنگامی‌که طرف ایرانی علاقه خود به واکسن کنژوگه علیه پنوموکوک را نشان داد". آقای ویسنته گفت که در ماه ژانویه 2021 طرفین توافقنامه جدیدی را در رابطه با «سوبرانا 02»  امضا کردند . دکتر ویسنته گفت که پس از آن انستیتو فینلای و انستیتو پاستور توافق کردند که تولید واکسن سوبرانا 02 نیز در توافقنامه موجود برای انتقال فناوری وارد کنند. سوبرانا 02 اولین واکسن علیه کرونا در جهان است که در ایران نام آن «پاستوکووک» خواهد بود. دکتر ویسنته در این خصوص گفت: "این جنبه بسیار مهمی در زمینه پژوهش های علمی است زیرا مطالعات ما  در مورد واکسن را تکمیل کرد و همچنین جنبه مهمی در زمینه اقتصادی است زیرا پروژه تولید واکسن در کوبا را از نظر مالی حمایت نمود".

در مورد همکاری با ایتالیا آقای دکتر ویسنته بنکومو ورز گفت که در ایتالیا سرم افراد واکسینه شده با «سوبرانا پلاس» برای تحلیل پاسخ آنها به انواع مختلف کرونا مورد بررسی قرار خواهند گرفت. همچنین انجام یک کارآزمایی بالینی با «سوبرانا پلاس» در بیماران بهبود یافته در ایتالیا ارزیابی می‌شود. وی همچنین گفت که کانادا و کشور های دیگر که در آن تعداد بیماران کرونا بهبود یافته زیاد است به استفاده از «سوبرانا پلاس» علاقمند هستند.

شورای دولت هشت لایحه را  برای تقویت مدل اقتصادی کوبا به تصویب رساند

طی جلسه عادی شورای دولت که تحت ریاست آقای استبان لازو هرناندز، رئیس مجلس ملی قدرت مردمی و با مشارکت (از طریق ویدئو کنفرانس) آقای میگل دیاز-کانل برمدز، دبیر اول حزب کمونیست و رئیس جمهور کوبا برگزار شد موضوعات اساسی برای تقویت روند به روز رسانی مدل اقتصادی کوبا مورد بررسی قرار گرفتند. در نشست مزبور شورای دولت بر اساس برنامه استراتژی اجتماعی و اقتصادی کشور هشت لایحه صادر شد.

شورای دولت لایحه ای درباره شرکت های خرد، کوچک و متوسط تصویب کرد که ورود منسجم آنها به سیستم حقوقی کشور را تسهیل می نماید. همچنین لایحه مربوط به تعاونی‌های غیر کشاورزی به تصویب رسید که تشکیل و عملکرد آن را مقرر می‌کند. شورای دولت نیز لایحه ای مربوط به فعالیت بخش خود اشتغالی را تصویب کرد که مقررات کلی توسعه آن بخش و ویژگی‌های دیگر آن را نیز مقرر می‌کند. در این راستا، لایحه تخلفات شخصی در بخش خود اشتغالی و لایحه رژیم ویژه تأمین اجتماعی برای کارگران بخش خود اشتغال، اعضای تعاونی‌های غیر کشاورزی و شرکت های خصوصی خرد، کوچک و متوسط نیز به تصویب رسید. از سوی دیگر یک لایحه دیگر به تصویب رسید که قانون 113 در مورد سیستم مالیاتی مورخ 23 ژوئیه 2012 را اصلاح می‌کند. اعضای شورای دولت همچنین لایحه دیگری در مورد حفاظت، بهبود و مدیریت پایدار خاک و استفاده از کودها را به تصویب رساندند. علاوه بر این طی این جلسه لایحه ای در مورد اداره ثبت اسناد و املاک مصوب گردید که سازماندهی و عملکرد آن اداره‌ها را مشخص می‌کند. لایحه‌های تصویب شده و مقررات تکمیلی آنها در زمان مقرر منتشر خواهند شد.

سرشماری جدید در کوبا برنامه ریزی می‌شود

کوبا سرشماری نفوس و مسکن را بین روز های 10 الی 29 سپتامبر 2022 انجام خواهد داد. هدف از سرشماری نفوس ارائه آمار و ارقام به روز شده به دولت و سایر دست اندرکاران برنامه ریزی در کشور است. آخرین سرشماری انجام شده در کوبا در بازه زمانی 15 تا 24 سپتامبر 2012 بود و در آن زمان جمعیت کوبا به 11 میلیون و 167 هزار و 325 نفر رسید که بیش از دو میلیون نفر از آنها در هاوانا زندگی می‌کردند.

اقدامات جدید وزارت کشاورزی کوبا برای افزایش تولید محصولات غذائی در این کشور

وزارت کشاورزی کوبا اخیرا 63 دستورالعمل جدید را برای افزایش تولید محصولات کشاورزی در این کشور و با هدف تامین مواد غذائی مورد نیاز مردم اعلام داشته است. افزایش حداکثری زمین‌های قابل کشت، حل مشکلات ساختاری، سازمانی، بهره وری، اقتصادی، مالی و اجتماعی مربوط به مالکیت زمین‌های زراعی از جمله سرفصل های مهم دستورالعمل های جدید وزارت کشاورزی کوبا می‌باشد.

بر اساس آمار رسمی، کشور کوبا دارای 10 میلیون و 400 هزار هکتار مساحت می‌باشد که حدود 58% یعنی 6 میلیون و 400 هزار و 755 هکتار آن قابل کشاورزی است. در حال حاضر تنها 3 میلیون و 120 هزار و 926 هکتار از این رقم زیر کشت انواع محصولات کشاورزی قرار دارد.

کمک های دولت های خارجی به کشور کوبا 

1-کمک های ژاپن برای تقویت سیستم حمل و نقل در راه کوبا است

 وزارت تجارت خارجی و سرمایه گذاری خارجی کوبا اعلام کرد که تجهیزات لازم برای نگهداری و پشتیبانی فنی از 84 اتوبوس اهدا شده توسط دولت ژاپن به سمت کوبا ارسال شدند و انتظار می رود در اواخر ماه سپتامبر یا اوایل ماه اکتبر وارد کشور شوند. قطعات اهدایی ژاپن شبکه عمومی حمل و نقل مسافران در شهر هاوانا را تقویت خواهد کرد.

2-کمک مالی ایتالیا برای تحقق اقدامات مربوط به برنامه‌های غذایی در کوبا

دولت ایتالیا از اهدای 120 هزار یورو به برنامه جهانی غذا (WFP) برای حمایت از اقدامات مربوط به برنامه غذایی آن نهاد سازمان ملل متحد در کوبا خبر داد. آقای پائولو ماتئی، نماینده برنامه جهانی غذا در کوبا گفت که با مبلغ فوق الذکر برنامه جهانی غذا 50 تن لوبیا و روغن خریداری می‌کند تا رژیم غذایی حدود 2300 نفر در بیمارستان‌های‌ هاوانا و استان ماتانزاس تقویت شود.

3-کشور نیکاراگوئه مواد غذایی را به کوبا ارسال کرد

کشتی «آگوستو سسار ساندینو» از کشور نیکاراگوئه با محموله کمک های بشردوستانه وارد کوبا شد. خانم البا رزا پرز، وزیر علوم، فناوری و محیط زیست کوبا از کشتی مذکور که 30 کانتینر مواد غذایی حمل می‌کرد در بندر منطقه ویژه ماریل استقبال نمود. آقای برونو رودریگز، وزیر امور خارجه کوبا امروز از طریق شبکه اجتماعی توییتر از "ملت برادر" نیکاراگوئه و دولت آن کشور برای ارسال کمک تشکر نمود.

4-کانادا و یونیسف کمک دارویی به کوبا ارسال کردند

دولت کانادا از طریق صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) کمک های دارویی را به کوبا ارسال کرد. کمک مزبور شامل بیش از 1 میلیون و 200 هزار قرص و 400 هزار آمپول دگزامتازون است که در مراکز درمانی کوبا استفاده خواهند شد.

5- دولت چین 30 دستگاه ونتیلاتور به دولت کوبا هدیه کرد  

30 دستگاه کمک تنفسی ونتیلاتور به عنوان بخشی از قسمت اول اهدای تجهیزات پزشکی دولت پکن برای مقابله با موج فعلی کرونا از جمهوری خلق چین وارد کوبا شدند. لوازم دیگر که عمدتا وسایل حفاظتی هستند طی هفته‌های آتی وارد کشور خواهند شد.

6-کوبا از دولت و مردم ویتنام برای اهدای 12 هزار تن برنج قدردانی کرد

آقای امیلیو لوثادا، مدیرکل امور دوجانبه وزارت خارجه کوبا از دولت ویتنام برای اهدای 12 هزار تن برنج به کوبا قدردانی کرد. آقای لوثادا از طریق شبکه توییتر نوشت: "ما عمیقا از مردم و دولت برادر ویتنام و مقامات هانوی تشکر می‌کنیم."

7-کمک بشردوستانه بولیوی به کوبا در اختیار این کشور قرار گرفت

یک هواپیما از نیروی هوایی بولیوی با یک محموله کمک متشکل از 20 تن مواد بهداشتی و غذایی وارد کوبا شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما