معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۲۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۱۵

اخبار اقتصادی قطر

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قطر در هفته اول مرداد ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

- بانک مرکزی قطر بولتن سه ماهه خود برای ماه «ژوئن 2021» را منتشر کرد . تولید ناخالص داخلی کشور در سه ماهه اول سال جاری با 9.2 درصد افزایش به 147.21 میلیارد ریال در مقایسه با 134.82 میلیارد ریال در سه ماهه چهارم سال 2020 رسید. تولید بخش نفت و گاز 34.9 درصد از کل تولید را تشکیل می دهد، در حالی که کل بخش های غیر نفتی 65.1 درصد از تولید را تشکیل می دهند .  کل درآمدهای عمومی دولت در سه ماهه اول با 14.7 درصد رشد نسبت به سه ماهه قبل به 45.2 میلیارد ریال رسید.هزینه‌ها عمومی‌ نیز با 3.3 درصد کاهش به 45.04 میلیارد ریال کاهش یافت.

- سپرده‌های بخش های دولتی و خصوصی و افراد در بانک های قطر طی نیمه اول امسال به 110 میلیارد ریال افزایش یافته و به حدود 770 میلیارد ریال رسید. 

- براساس بیانیه صادره از سوی سازمان برنامه ریزی و آمار قطر، تراز تجاری کالا در ماه ژوئن سال جاری به 16.7 میلیارد ریال مازاد دست یافت و 10.8 میلیارد ریال افزایش یا 184.2 درصد رشد نسبت به ماه مشابه سال 2020 را ثبت کرد. براساس این بیانیه، ارزش کل صادرات قطر (که شامل صادرات از مبدا محلی و صادرات مجدد است) تقریبا 25 میلیارد ریال بوده که 96.3 درصد نسبت به ژوئن 2020، افزایش و در مقایسه به ماه مه 2021 به میزان 0.3 درصد افزایش یافته است. از سوی دیگر، ارزش واردات کالا طی ماه ژوئن 2021 افزایش و به حدود 8.3 میلیارد ریال رسید که 21.1 درصد نسبت به ژوئن 2020 افزایش و 0.1 درصد نسبت به ماه مه 2021 افزایش داشت. 

- اکبر باکر رئیس اجرایی هواپیمایی قطر طی اظهاراتی به پایگاه "moodiedavittreport" تأکید کرد که پروژه‌های توسعه فرودگاه بین المللی حمد به موقع تحویل داده خواهد شد و کار در این پروژه به شکل چشمگیر در حال توسعه و پیشرفت است. انتظار می رود دو سالن اصلی برای پذیرایی از مسافران، مجهز به تمام تجهیزات و عناصر لازم برای قراردادن آنها در بهترین شرایط، حتی در زمان‌های اوج عبور مسافران روزانه از طریق فرودگاه بین المللی حمد، به سمت فرودگاه‌های قاره‌های مختلف، راه اندازی شود. 

- داده‌های سه ماهه سازمان برنامه ریزی و آمار قطر نشان داد، حجم مبادلات تجاری بین دولت قطر و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در سه ماهه نخست سال جاری به صورت سالانه 38 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال 2020 افزایش یافته است و این افزایش تقریبا یک میلیارد ریال اعلام شد. داده‌های این سازمان نشان داد که حجم مبادله تجاری بین قطر و این کشورها در حدود 3.4 میلیارد ریال بوده و در دوره سال قبل 2.46 میلیارد ریال بوده است. داده‌ها نشان می دهد که ارزش صادرات قطر به این کشورها با رشد 61 درصدی در طی سه ماه نخست سال جاری به 2.62 میلیارد ریال رسیده است. 

- بی دبلیو سی خاورمیانه در بولتن خود تأکید کرد که اقتصاد قطر توانسته از بحران همه گیر کرونا خارج شود. در این بولتن به بسیاری از تحولات موجد  بهبود اقتصادی قطر پرداخته شده است که عبارتند از مدیریت مالی و نوآوری، متنوع سازی و توسعه بخش خصوصی، ارزش آفرینی، دیجیتالی سازی، تبدیل انرژی و پایداری و همچنین بازیابی قیمت انرژی که از تخمین تحلیلگران فراتر رفته است. در این بولتن اشاره شده که میزبانی قطر از جام جهانی فیفا 2022 و همچنین راه اندازی خطوط جدید تولید گاز مایع در سال 2026 یک عامل اصلی برای تحکیم و تنوع اقتصاد در این کشور است. 

- گزارشی که توسط مجله ایکونومیست انتلیگنس منتشر شده است، حاکی از آن است که سرمایه گذاری‌های دیجیتال در قطر، به ویژه در زمینه پردارش ابری، به بالاترین سطح خود رسیده و شاهد رشد مداوم است. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما