معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۷۱

اخبار اقتصادی کوبا

گزیده اخبار اقتصادی کوبا در هفته اول مرداد ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

اصلاحات جدید کوبا در حوزه قیمت گذاری بر روی محصولات کشاورزی تولیدی این کشور

آقای Ydael Jesus Perez وزیر کشاورزی کوبا طی یک نشست مطبوعاتی با رسانه‌های داخلی این کشور ابراز داشت انعطاف پذیری، نوآوری و رفع موانع موجود، کلیدی ترین عوامل در اصلاح سیاست های جدید بازاریابی محصولات کشاورزی در کوباست که هدف عمده از اجرای آن افزایش تولید مواد غذائی است. وی با تشریح مقررات جدید منتشر شده از سوی وزارت دارائی و قیمت گذاری که طی آن به کشاورزان اختیارات بیشتری برای مذاکره بر سر تعیین قیمت محصولات تولیدی خود و عقد قرارداد فروش داده شده اظهار داشت شرایط حاضر در بازار بدلیل افزایش هزینه‌های جاری تولید در کوباست که ریشه در تحریم های ایالات متحده طی 6 دهه گذشته، همه گیری کرونا و بحران اقتصادی موجود در جهان دارد که بر روی هم سبب افزایش قیمت تولیدات کشاورزی گردیده و برای تولیدکنندگان در بخش دولتی و غیر دولتی یکسان است.

موانع تحریمی آمریکا، سدی در برابر سرمایه گذاری کوبائی‌های مقیم خارج در این کشور

آقای Ernesto Soberon مدیر کل امور کنسولی و کوبائی‌های مقیم خارج وزارت روابط خارجی کوبا در مصاحبه با تارنمای اینترنتی onCuba اعلام داشت دولت کوبا بدلیل 6 دهه تحریم های اقتصادی، تجاری و مالی ایالات متحده بر علیه این کشور رقمی در حدود 145 میلیارد و 853 میلیون دلار متحمل ضرر اقتصادی شده است. وی همچنین افزود بدلیل این تحریم ها، کوبائی‌های مقیم خارج از این کشور قادر به ارسال پول و کمک های مالی به خانواده‌ها و دوستان خود در داخل نیستند و به همین دلیل امکان دریافت سرمایه‌های آنان برای سرمایه گذاری در کوبا نیز بدلیل همین مشکلات بسیار سخت گردیده زیرا  هر فردی که از خارج کشور قصد سرمایه گذاری، بازاریابی و یا انتقال فنآوری به داخل را داشته باشد با مشکل انتقال پول ناشی از تحریم های آمریکا روبرو می‌شود.

وضعیت ورود مواد غذایی و بهداشتی توسط بار همراه مسافرین در فرودگاه‌هاوانا

 از تاریخ 19 الی 29 جولای سال جاری مسافرانی که از طریق فرودگاه بین المللی خوزه مارتی در هاوانا وارد کوبا شده اند 4 هزار و 620 چمدان، کیسه و جعبه به وزن 112 تن حاوی لوازم بهداشتی، دارو و مواد غذایی به عنوان بار همراه وارد کوبا کرده اند. اکثر این واردات شامل: لوازم بهداشتی، دارو و مواد غذایی و از مبداء کشورهای ایالات متحده، اسپانیا، جمهوری دومینیکن، پاناما، ونزوئلا و کلمبیا بوده است. فرودگاه بین المللی خوزه مارتی در حال حاضر به طور متوسط پنج تا شش پرواز روزانه دارد. در حال حاضر در کوبا فرودگاه‌های‌هاوانا، سانتیاگو د کوبا، کایو کوکو، وارادرو و ماتانزاس فعالیت می‌کنند اما برای مسافرانی که از طریق فرودگاه‌های کایو کوکو و وارادرو (دو منطقه توریستی) وارد می‌شوند محدودیت ورود بار وجود دارد. 

مقررات جدید دولت کوبا برای سرمایه گذاران در حوزه تولید برق خورشیدی در این کشور

وزارت انرژی و معادن به منظور تقویت منابع انرژی تجدیدپذیر و افزایش مشارکت آن در تولید برق در کوبا با صدور یک دستورالعمل جدید واردات سیستم های تولید برق با استفاده از پنل های خورشیدی و قطعات مربوطه توسط اشخاص حقیقی را به تصویب رساند. بر اساس قطعنامه مزبور شخص حقیقی وارد کننده، مسئولیت نصب سیستم و پنل های خورشیدی، پایداری آن و همچنین امضای قرارداد جدید با شرکت برق را به عهده خواهد گرفت. از سوی دیگر وزارت دارایی و قیمت گذاری اعلام کرد که اشخاص حقیقی که سیستم های مزبور را با اهداف غیر تجاری وارد کنند از پرداخت عوارض گمرکی معاف هستند.

تاکید کوبا بر انرژی‌های تجدید پذیر

دولت کوبا بر فرصت های موجود برای دستیابی به سیستم های تولید برق با استفاده از منابع تجدیدپذیر توسط اشخاص حقیقی و حقوقی تاکید کرده است. طی یک نشست مطبوعاتی، مدیران وزارت انرژی و معادن خاطر نشان کردند که برای دستیابی به اهداف یاد شده، گزینه‌های مختلفی وجود دارد که از جمله می‌توان به واردات توسط اشخاص حقیقی (بار همراه یا غیر همراه)، از طریق سه شرکت واردکننده مجاز، فروش در فروشگاه‌های مجازی و حقیقی چه با استفاده از ارز خارجی یا واحد پول ملی کوبائی (پزو) اشاره کرد. در حال حاضر تولید برق از طریق منابع تجدیدپذیر در کوبا به 4.6 درصد از کل تولید برق کشور می رسد و تا به حال جایگزین مصرف 215 هزار تن سوخت فسیلی شده است.

شرکت های مسئول واردات بخش خصوصی از پرداخت مالیات گمرکی معاف می‌شوند

 وزارت دارایی و قیمت گذاری اعلام کرد که براساس دستور العمل شماره 321 که جمعه گذشته منتشر شد شرکت هایی که خدمات واردات مواد اولیه برای بخش غیر دولتی را ارائه می دهند به طور موقت از پرداخت مالیات گمرکی معاف خواهند شد. هدف از قطعنامه فوق کاهش هزینه‌ها و همچنین تحریک تولید کالاها و ارائه خدمات در بخش خصوصی است.

دولت کوبا اجازه بهره برداری  و اجاره خودروهای کم استفاده در بخش های دولتی را می دهد

دوات کوبا اجازه داد تا خودروهای متعلق به بخش دولتی که از آنها کم استفاده می‌شود بتوانند توسط اشخاص حقوقی یا حقیقی اجاره شوند. مطابق دستورالعمل شماره 207/2021 وزارت حمل و نقل کوبا، نهادهای دولتی دارای وسایل حمل و نقل می‌توانند خدمات حمل مسافر و بار را به هر شخص حقوقی یا حقیقی ارائه بدهند که چنین خدماتی را درخواست کند.

اعلام سیاست های جدید اصلاح نظام اقتصادی کوبا در حوزه کشاورزی

دولت کوبا اخیرا سیاست های اصلاحی خود در حوزه کشاورزی و در قالب 63 بسته عملیاتی حاوی دستورالعمل های جدید را اعلام داشت که هدف از اجرای آن در وهله اول افزایش تولید محصولات کشاورزی و تامین مواد غذائی مورد نیاز مردم می‌باشد. کاهش هزینه و نرخ آب و برق مصرفی کشاورزان، کاهش هزینه خوراک دام و طیور تحویلی به کشاورزان و دامداران از جمله این موارد است. همچنین به تولیدکنندگان و پرورش دهندگان دام های سبک این اجازه داده شده تا دام های خود را بصورت مستقیم در شبکه‌های فروش و توزیع گوشت دام به فروش رسانده و بهای آن را با ارز خارجی و یا پول ملی کوبا (پزو) دریافت دارند. 

دولت چین تعداد 5000 عدد پانل خورشیدی به کوبا هدیه کرد

دولت چین بر اساس توافقات سال 2018 میلادی روسای جمهور دو کشور ، تعداد 5000 عدد صفحات و پانل های خورشیدی بمنظور تولید برق به کوبا هدیه کرد. در سال 2017 چین به اولین شریک تجاری کوبا تبدیل شد و حجم روابط تجاری دو کشور به 1.8 میلیارد دلار رسید که از این میان 1.35 میلیارد دلار واردات کوبا شامل خرید لوازم برقی و الکترونیک و رقم 379 میلیون دلار صادرات این کشور به چین را شامل می‌گردد که عمدتا شامل صادرات شکر خام و سنگ معدن نیکل بوده است.

پایان واکسیناسیون علیه کرونا در هاوانا

با پایان روند واکسیناسیون بیش از یک میلیون و 355 هزار نفر با سه دوز از واکسن‌های تولید شده در کوبا، واکسیناسیون ضد کرونا در هاوانا به پایان رسید. در هر صورت برخی از مکان‌های واکسیناسیون برای افرادی که به دلایل مختلف نتوانسته اند دوزهای  خود را دریافت کنند باز می ماند. تا تاریخ 31 جولای 2021، نه میلیون و 894 هزار و 50 دوز واکسن کوبایی در کل کشور به مردم تزریق شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما