معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۱۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۶۲

اخبار اقتصادی کوبا

گزیده اخبار اقتصادی کوبا در هفته چهارم تیر ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

تاثیر تحریم های ایالات متحده بر بخش گردشگری کوبا

خوان کارلوس گارسیا وزیر گردشگری کوبا (MINTUR) در حساب شخصی توئیتر خود با اشاره به تحریم های ایالات متحده بر علیه صنعت گردشگری کوبا اظهار داشته که در فاصله زمانی 2021-2020 رقمی در حدود 367 میلیون دلار بدلیل تحریم های آمریکا به بخش های مختلف جهانگردی کوبا شامل سفرها، خدمات گردشگری و پشتیبانی بیمه ای و عملیات های تورگردانی خسارت وارد شده است. تعلیق پروازهای چارتر خصوصی از آمریکا به مقصد شهرهای کوبا بجز هاوانا، ایجاد ممنوعیت برای کلیه افراد ساکن خاک ایالات متحده برای حضور در همایش ها وجلسات در کوبا، تعلیق هر گونه نقل و انتقال پول بمنظور کمک به برگزاری نمایشگاه‌ها، رقابت های ورزشی، درمانگاه‌های سلامت و کارگاه‌های عملی و نمایش های عمومی در کوبا، ممنوعیت سفر کشتی‌های کروز به سواحل کوبا از سال 2019 تاکنون، ایجاد ممنوعیت ارسال پول و کمک های مالی کوبائی‌های مقیم خارج به خویشاوندان خود در داخل این کشور از جمله این محدودیت ها و تحریم های آمریکا علیه کوبا ذکر شده است .   

اعلام مقررات جدید ثبت خودروهای مونتاژ شده در کوبا

وزارت حمل و نقل کوبا (MITRANS) با اعلام مقررات جدید خود به شماره 200/2021، مجوز لازم برای به ثبت رساندن یک وسیله نقلیه موتوری که با مونتاژ قطعات مختلف ساخته شده اند را اعلام داشت. بر اساس مقررات جدید هر نفر می‌تواند تنها مجوز ثبت یک وسیله نقلیه موتوری را کسب نماید. در حال حاضر 40 هزار وسیله نقلیه که از مونتاژ قطعات مختلف ساخته شده اند در کشور کوبا بویژه در مناطق روستائی این کشور وجود دارند. در این رابطه مدیر بخش حمل و نقل موتوری وزارت یاد شده طی یک مصاحبه مطبوعاتی اظهار داشت این وسایل نقلیه شامل موتورسیکلت، موتور سیکلت سه چرخ، خودروهای سواری، کامیون و کامیونت و تریلر های کششی می‌باشد. البته ثبت هر گونه وسیله نقلیه نیازمند اخذ ارائه گواهینامه معاینات فنی برای رانندگی در جاده‌های عمومی‌کشور است که طی آن وسیله مورد نظر بایستی کنترل های فنی مربوط به سیستم ترمزها، دنده و اتوماسیون، نور و چراغ ها و معاینات مربوط به شاسی خودرو را با موفقیت بگذراند. بنا به گفته مدیر یاد شده این مجوز تنها برای 15 روز می‌باشد و دارندگان این گونه وسایل بایستی در مدت زمان تعیین شده نسبت به ثبت وسیله خود اقدام نمایند.

بهرمند شدن بیش از 200 هزار نفر دیگر از اقدامات جدید مربوط به توزیع مواد غذایی در کوبا

خانم بتسی دیاز ولازکز، وزیر تجارت داخلی اعلام داشت که دولت کوبا سازوکارهای موجود برای دریافت دفترچه سهمیه بندی مواد غذایی را به خصوص برای افرادی که دفترچه مذکور را ندارند و در نتیجه نمی‌توانند محصولات اساسی سهمیه بندی شده را خریداری کنند تغییر خواهد داد. لازم بذکر می‌باشد که بر اساس نظام موجود توزیع مواد غذایی و محصولات اساسی دیگر در کوبا، هر خانواده (افرادی که در یک خانه زندگی می‌کنند) دارای یک دفترچه سهمیه بندی مواد غذایی است. داشتن شناسنامه با آدرس محل سکونت فعلی و ارائه اسناد مربوط به مالکیت خانه واقع در آن آدرس از الزامات دریافت دفترچه فوق می‌باشد. خانم دیاز ولازکز یادآور شد که به دلایل مختلف، برخی از افراد نمی‌توانند به سهمیه خود دسترسی پیدا کنند (به عنوان مثال افرادی که به طور موقت خانه را اجاره می‌کنند اما اقامت قانونی آنها یعنی آدرسی که در شناسنامه آنها است در استان دیگر است). آن افراد طی 15 ماه اخیر  با مشکلات زیادی روبرو شده اند به خصوص به دلیل مشکلات ایجاد شده در نتیجه کرونا و محدودیت های حرکتی و کمبود مواد غذایی ناشی از آن.

در این راستا وزیر تجارت داخلی اعلام داشت که برای حل این مشکلات و ایجاد امکان برای تعداد دیگری از اتباع کوبائی که به کالاهای سهمیه ای دسترسی ندارند از تاریخ 19 آوریل 2021 «دفترچه سهمیه بندی» خاص و به طور استثنائی به افرادی تحویل خواهد شد که:

- در شناسنامه آنان آدرس به روز شده و سازگار با محل سکونت فعلی ندارند،  

- افرادی که مسکن آنها دارای شرایط لازم برای سکونت نیست و ناگزیر به اقامت در محل دیگری شده اند و سند مربوطه برای ثبت آدرس محل سکونت جدید در شناسنامه آنان درج نشده است،

- افرادی که تاکنون برای دریافت دفترچه سهمیه بندی اقدام نکرده و یا در خارج از کشور بودند و به کوبا بازگشته اند،

دفترچه‌های جدید با کلمه «کوید» علامت گذاری می‌شوند و تا ماه دسامبر 2021 معتبر خواهند بود. خانم وزیر افزود که از زمان ایجاد «دفترچه سهمیه بندی» همواره موارد استثنایی برای صدور دفترچه سهمیه بندی برای کودکان، زنان باردار و افراد بالای 65 سال وجود داشته است.

برقراری  سیستم تعرفه ای موقت برای واردات لوازم بهداشتی و مواد غذایی در کوبا

خانم مسی بولانیوس ویس، وزیر دارایی و قیمت گذاری کوبا با حضور در برنامه «مسا ردوندا» (میزگرد) ابراز داشت که نظام تعرفه ای موجود در کوبا  ورود کالاها به کشور به عنوان واردات غیر تجاری توسط مسافران کوبایی را امکان پذیر ساخته است. بر اساس مقررات، مسافران می‌توانند کالاهایی با ارزش کل بیش از 1000 پزو و وزن تقریبا 100 کیلوگرم با چمدان همراه یا به شکل غیر همراه وارد کنند که شامل انواع مختلفی از کالاها می‌شود. خانم بولانیوس همچنین از کاهش مقررات مربوط به واردات مواد غذایی، لوازم بهداشتی و دارو خبر داد و گفت که از دهه 1990 به مردم اجازه  واردات تا 10 کیلوگرم دارو بدون پرداخت تعرفه‌ها داده شده است. وی تاکید کرد که از روز 19 جولای 2021 مسافرینی (چه کوبایی و چه خارجی) که وارد سرزمین اصلی کوبا شده اند مجاز هستند این سه نوع محصول را (مواد غذایی، لوازم بهداشتی و دارو) را بدون در نظر گرفتن محدودیت در ارزش آنها و بدون پرداخت تعرفه‌های گمرکی به همراه خود وارد کنند.

خانم بولانیوس افزود که این یک مجوز استثنایی و موقتی است و تا تاریخ 31 دسامبر 2021  اعتبار خواهد داشت و انجام آن در راستای  بخشی از اقدامات جدید دولت برای بهبود وضعیت اقتصادی مردم است که در نتیجه کمبود محصولات مذکور به دلیل بیماری همه گیر کرونا و تحریم های آمریکا اتخاذ شده است.

آغاز واکسیناسیون کودکان کوبائی از سپتامبر 2021

 مقامات کوبائی اعلام داشته اند که پروژه واکسیناسیون کودکان در این کشور از سپتامبر 2021 بصورت گسترده اجرا خواهد شد . در این رابطه افراد در دو گروه سنی 3 تا 11 سال و 12 تا 18 سال تقسیم بندی شده اند. البته طرح آزمایشی این برنامه از این هفته و با واکسیناسیون 350 داوطلب آغاز گردید که طی آن به این افراد دو دوز واکسن سوبرانا 02 و یک دوز واکسن سوبرانا پلاس تولیدی مؤسسه واکسن فینلای کوبا تزریق خواهد شد که 91.2 درصد ایمنی را برای دریافت کنندگان این واکسن بهمراه خواهد داشت. همچنین از هفته جاری تزریق آزمایشی واکسن دیگر کوبائی بنام "عبدالا" به 600 کودک داوطلب در استان Camaguey آغاز شده که بر اساس آن داوطلبین 2 دوز از این نوع واکسن دریافت خواهند کرد.

واکسیناسیون تقریبی 9 میلیون دوز واکسن کرونا در کوبا

وزارت بهداشت کوبا طی اطلاعیه ای اعلام داشت که تا پایان تیرماه سالجاری تعداد 8.9 میلیون دوز واکسن تولید داخلی کوبا موسوم به "عبدالا" به مردم این کشور تزریق شده است. از این تعداد 3,484,672 نفر دوز اول واکسن، 2,954,759 نفر دوز دوم و 2,460,919 نفر دوز سوم این واکسن را دریافت نموده اند. لازم بذکر می‌باشد جمعیت کشور کوبا حدود 12 میلیون نفر می‌باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما