معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۷

راهبرد اندونزی برای استفاده هرچه بیشتر از انرژی خورشیدی

اندونزی قصد دارد تا سال 2025 سهم منابع تجدید پذیر انرژی را در تامین سبد انرژی خود به 23% و تا سال 2050 حداقل به 31% افزایش دهد.

اندونزی بعنوان کشوری که از منابع عظیم انرژی‌های تجدیدپذیر مانند خورشید ، باد ، آبی و زمین گرمایی به حد کافی برخوردار است ، قصد دارد تا سال 2025 سهم این منابع را در تامین سبد انرژی خود به 23% و حداقل تا سال 2050 به 31% افزایش دهد. جهت دستیابی به این هدف تامین بخش مهمی از سهم مذکور استفاده از انرژی خورشیدی مورد توجه دولت قرار گرفته است. برای تحقق این مهم چند بانک بزرگ دولتی طرح ارائه وام و کمک های مالی ویژه برای استفاده خانوارها از پنل های خورشیدی قابل نصب در پشت بام منازل خود را به اجراء گذاشتند. این اقدام بانک ها در جهت کمک به دولت در دستیابی به اهداف انرژی‌های تجدیدپذیر می‌باشد .

بانک ماندیری بعنوان بزرگترین بانک اندونزی ، بانک راکیات( BRI) و بانک نگارا (BNI ) در میان 5 بانک بزرگ این کشور هستند که طرح های مالی همچون پرداخت وام و ارائه تسهیلات را بین ژانویه تا جولای سال جاری میلادی (دیماه 1399 تا مرداد1400) به اجراء گذاشتند. این وام ها برای کاهش هزینه‌های اولیه نصب پنل های خورشیدی در نظر گرفته شده است. دراین خصوص آقای فاببی تومیوا رئیس انجمن انرژی خورشیدی اندونزی ( AESI ) اخیرا اظهار داشت که استفاده از پنل های خورشیدی در منازل طی سه سال گذشته از حدود 200 خانوار به 3000 خانوار افزایش یافته است و اجرای چنین طرح هایی نه تنها هزینه‌های استفاده از انرژی خورشیدی را برای خانوارها پایین می آورد بلکه به رویکرد استفاده از این نوع  انرژی و سایر انرژی‌های تجدیدپذیر کمک می نماید. وی اضافه کرد که برای خانواده‌های طبقه متوسط که میزان مصرف انرژی آنها بیش از 2200 ولت آمپر و هزینه مصرف آنها بیش از 700 هزار روپیه ( تقریبا 49 دلار ) در ماه می‌باشد، به بهترین وجه مناسب خواهد بود. وی پیش بینی کرد که استفاده از انرژی خورشیدی می‌تواند تقریبا به 7 میلیون خانوادر برسد و یک بازار بالقوه  سود آور نیز می‌باشد.

از سوی دیگر در بخش دولتی این انتظار وجود دارد که انرژی خورشیدی بعنوان یکی از سریعترین رشد فن آوری‌های انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان می‌باشد که منجر به دستیابی به حداقل 23% به این نوع انرژی در کشور تا سال 2025 و حداقل 31 % تا سال 2050 طبق برنامه ریزی ملی و نقشه راه انرژی کشور باشد. بر اساس نقشه راه مذکور ، پیش بینی شده است که تا سال 2025 تعداد یک میلیون خانوار اندونزیایی دارای پنل خورشیدی در پشت بام منازل خود خواهند بود .

بانک ماندیری بعنوان بزرگترین بانک اندونزی از نظر ذخایر و دارایی مالی در این راستا برنامه ای را در ماه می سالجاری راه اندازی کرده است که بر اساس آن بسته‌های وام برای علاقه مندان به استفاده از پنل های خورشیدی در پایتخت ارائه می دهد که شامل اختصاص وام 20 میلیون روپیه ای ( تقریبا 1300 دلار) برای تامین پنل خورشیدی با ظرفیت تولید 1 کیلووات ساعت برق و 70 میلیون روپیه ای ( تقریبا 5150 دلار) برای تولید 5 کیلووات ساعت می‌باشد . این تسهیلات با همکاری شورای ملی انرژی کشور (DEN)وشرکت تولیدکننده اینگونه پنل ها(شرکت الکترونیک دولتی( PT LEN Industri ) ارائه می‌شود.

از نظر متخصصین، بازار پنل های خورشیدی اندونزی ظرفیت بسیار خوبی دارد و علاوه بر این استفاده از این نوع انرژی نوعی سرمایه گذاری طولانی مدت برای خانوارها است زیرا به مصرف کنندگان این امکان را می دهد تا منابع انرژی را با احتیاط و کارآمدتر بدست آورند.

همچنین بانک راکیات (BRI) بعنوان دومین بانک اندونزی از نظر ارزش دارایی برنامه مشابهی را در ژانویه سالجاری با همکاری شورای ملی انرژی و شرکت الکترونیک دولتی راه اندازی کرده است. در این برنامه بانک وام 15 ساله ای را با نرخ بهره حدود 0.92% اختصاص داده است که اقساط آن بطور ماهیانه از لیست حقوق وام گیرندگان کسر می‌گردد . بانک نگارا نیز برنامه مشارکت وام خود را از ماه گذشته ( ژوئن ) و با همکاری شرکت تولید کننده پنل های خوشیدی باجراء گذاشته است.

مدیر کل انرژی‌های تجدیدپذیر وزارت انرژی اندونزی (آقای دادان کوسویانا) درخصوص برنامه دولت برای استفاده از انرژی خورشیدی گفت که دولت اندونزی قصد دارد تا سال2030 جمعا 2.14 گیگاوات ساعت ظرفیت انرژی خورشیدی را نصب کند که از این میزان 7.648 مگاوات ساعت در خانوارها، 742 مگاوات در شرکت های دولتی و 2.624 مگاوات نیز در صنایع و کسب و کارها نصب خواهد شد. وی ادامه داد که در مورد افزایش نصب پنل های خورشیدی و استفاده از منبع خورشید برای تامین انرژی خوشبین  هستیم و این امر می‌تواند میزان انتشار گازهای گلخانه ای را به میزان2.3 میلیون تن دی اکسید کربن را در سال کاهش دهد.

 استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در اندونزی در سال 2015 به میزان 4.4% از سبد انرژی این کشور را تشکیل می داد ولی این رقم در سال 2020 به بیش از 11.5% افزایش یافت. طی بیش از یک دهه توسعه نیروگاه‌های انرژی سبز بویژه نیروگاه‌های فتوولتائیک ( خورشیدی )، زمین گرمایی و نیروگاه‌های برق آبی تشدید و در کنار آنها  برنامه اجباری استفاده از سوخت بیودیزل مخلوط روغن پالم، افزایش یافت.

دولت اندونزی در تلاش است تا با جذب سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی ضمن حرکت به سمت افزایش تولید داخلی از سوی دیگر منایع تولید انرژی از جمله  انرژی‌های تجدید پذیر ( باد ، آفتاب ، زمین گرمایی و هیدروالکتریک) را افزایش دهد.

مصرف برق در اندونزی سالانه بیش از 10% افزایش می یابد و بر این اساس هر سال نیاز به افزایش تولید سالانه 6 گیگا وات ساعت می‌باشد. بنابراین با توجه به کاهش منابع سوخت فسیلی رویکرد کشور به انرژی‌های تجدیدپذیر بیشتر شده است . 

بر اساس توافقنامه آب و هوایی پاریس، اندونزی برای جامه عمل پوشیدن به تعهدات خود در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تا سال 2025 باید نسبت به کاهش استفاده از نیروگاه‌های با سوخت ذغال سنگ و توقف ساخت این نوع نیروگاه‌ها اقدام نماید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما