معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۶۵

اخبار اقتصادی مالزی

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های مالزی در هفته اول مرداد ماه 1400 به شرح زیر ارائه می‌گردد:

عدم رضایت شرکت های هواپیمایی از همکاری بخش مالی در دوران کرونا

تونی فرناندز رئیس شرکت هواپیمایی ایرآسیا با اشاره به تجربه تلخ دوره شیوع کرونا از عدم همکاری برخی شرکت ها و همراهان تجاری این شرکت انتقاد کرد و گفت در دوره پساکرونا در همکاری تجاری با آنها تجدید نظر خواهد شد. اشاره وی به عدم همراهی و کمک مالی برخی بانک ها و شرکای ایرآسیا در دوران فعلی است.

چشم انداز تولید گاز مالزی

بر اساس گزارش GlobalData، انتظار می رود مالزی در سال 2025 حدود 3.1 میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی از مجموع پروژه‌های فعلی و پروژه‌های جدید در حال ساخت؛ گاز تولید کند.

افزایش تعداد فارغ التحصیلان بیکار در مالزی

براساس آخرین گزارش سازمان آمار مالزی (DOSM) تعداد فارغ التحصیلان بیکار در سال گذشته 22.5 درصد افزایش یافته و از 165 هزار و 200 نفر در سال 2019 به 202 هزار و 400 نفر رسیده است. یکی از مهمترین دلایل این امر وضعیت نامطلوب بازار کار ناشی از گسترش کرونا در مالزی عنوان می‌شود.

رشد تجارت مالزی در نیمه اول امسال 

بر اساس اعلام وزارت صنعت و تجارت بین الملل مالزی (MITI)، تجارت مالزی در نیمه اول امسال 26 درصد افزایش یافته و به بیش از 1 تریلیون رینگیت رسیده است (حدود 245 میلیارد دلار). صادرات در مدت مورد اشاره با 30.2 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 566.55 میلیارد رینگیت رسیده، در حالی که واردات با 21.1 درصد رشد سالانه به 470.53 میلیارد رینگیت رسید. مازاد تجارت خارجی مالزی نیز در نیمه اول سال با 87.7 درصد افزایش نسبت به سال گذشته به 114.04 میلیارد رینگیت رسید.

بهبود مشارکت شرکتهای کوچک و متوسط مالزی از طریق RCEP

وزیر صنعت و تجارت بین الملل مالزی می‌گوید که مشارکت این کشور در موافقت نامه «مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای (RCEP)» دسترسی شرکت های کوچک و متوسط این کشور را به 2.2 میلیارد نفر در سراسر جهان از طریق 15 کشور عضو افزایش می دهد. محمد ازمین علی گفت که مشارکت شرکتهای کوچک و متوسط از طریق RCEP روند بهبود ملی و منطقه ای پس از کرونا را از طرق مختلف تسریع می‌کند.

تاثیر اقتصاد هیدروژن بر کاهش شدت انتشار گازهای گلخانه ای

به گفته وزیر محیط زیست و آب مالزی، اقتصاد هیدروژن می‌تواند به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در این کشور به شدت کمک کند. وی گفت که مالزی به عنوان امضا کننده توافقنامه پاریس متعهد به دستیابی به هدف خود برای کاهش انتشار کربن است و افزود که اقتصاد هیدروژن می‌تواند تا 45 درصد از شدت انتشار گازهای گلخانه ای این کشور تا سال 2030 بکاهد. 

استفاده از پهباد برای تقویت مرزبانی در مالزی

به گفته مدیر بخش فناوری و لجستیک پلیس مالزی این نیرو در نظر دارد در یک مناقصه تعداد 16 پهپاد را به ارزش 48 میلیون رینگیت خریداری نماید و برای تقویت مرزبانی از آنها استفاده کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما