معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۹۲

اخبار اقتصادی ژاپن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ژاپن در هفته چهارم تیر ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌ گردد:

افزایش چشمگیر شاخص سهام بازار توکیو

شاخص بازار سهام توکیو با بازگشت خوشبینی نسبت به آینده اقتصاد جهانی به بازارها، پس از چندین روز افت جهشی رو به بالا داشت. میانگین نیکی روز دوشنبه ۶۲۸ واحد افزایش یافت که سفارش های خرید بیش از انتظار ماشین آلات ژاپن در ماه می‌به این افزایش کمک کرد. در پایان روز،‌ این شاخص با 2.25 درصد افزایش نسبت به پایان روز پیش، در سطح ۲۸,۵۶۹ واحد روز را به پایان رساند. سرمایه گذاران در طیف گسترده ای از سهام،‌ به خصوص در بخش ماشین آلات و لوازم برقی خانگی سفارش خرید دادند.

توقف کمک مالی شرکت تویوتا به اعضای حزب جمهوری­ خواه آمریکا

به دنبال اعتراض گروه ضد "پروژه لینکن" به کمک­های مالی شرکت تویوتا به حزب جمهوری خواه آمریکا، شرکت تویوتا بلافاصله با صدور بیانیه ­ای اعلام کرد که کمک مالی خود به اعضای حزب جمهوری خواه آمریکا را متوقف خواهد کرد. بر اساس اعلام رسانه­ های آمریکایی، شرکت تویوتا توسط کمیته اقدامات سیاسی PAC، حدود 55 هزار دلار به 37 عضو حزب جمهوری­ خواه که با ریاست جمهوری بایدن مخالفت کرده بودند، کمک مالی کرده است.

ژاپن ۱۱ میلیون دوز واکسن به ۱۵ کشور اهدا می‌کند

وزیر خارجه ژاپن، موتگی توشیمیتسو، می‌گوید کشورش در کل ۱۱ میلیون دوز واکسن کرونا برای ۱۵ کشور فراهم خواهد کرد. این واکسن‌ها که توسط آسترازنکا ساخته و در ژاپن تولید می‌شوند، از طریق نهاد کواکس تأمین خواهند شد که یک چارچوب بین المللی توزیع واکسن است. موتگی روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که به محض اینکه تمهیدات انجام شوند، حدود ۱۱ میلیون دوز واکسن به این کشورها فرستاده خواهد شد.

کشورهایی که این واکسن‌ها را دریافت می‌کنند کامبوج، تیمور شرقی، لائوس، مالدیو، بنگلادش، نپال، سریلانکا، فیجی، کیریباتی، پاپوا گینه نو، ساموا، جزایر سلیمان، تونگا، واناتو و ایران هستند. موتگی همچنین فاش کرد که ژاپن در روز پنجشنبه برای کشورهای اندونزی، ویتنام و تایوان نیز هر کدام یک میلیون دوز واکسن دیگر فراهم خواهد کرد.

او ذکر کرد که ژاپن پیشتر، واکسن‌های آسترازنکای تولید شده در کشور را به تایوان و پنج کشور عضو آسه آن داده است. موتگی همچنین گفت دولت برای اتباع ژاپنی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند و قصد دارند بطور موقت به کشور بازگردند، یک برنامه واکسیناسیون را آغاز خواهد کرد. او گفت این برنامه از اول ماه اوت تا اوایل ژانویه سال آینده ادامه خواهد داشت. 

شرکت های ژاپنی کارکنان خود را از اندونزی به ژاپن باز می‌گردانند

شرکت های ژاپنی در حال بازگرداندن کارمندان خود از اندونزی هستند؛ کشوری که شبکه پزشکی آن به علت شیوع ویروس کرونا تحت فشار شدیدی قرار دارد. روز سه شنبه گذشته تعداد روزانه مبتلایان در این کشور به رقم بی سابقه حدود ۴۸ هزار نفر رسید و مرگ ۸۶۴ نفر گزارش شد. شیوع این ویروس عمدتا در اثر شیوع نسخه دلتا است که اولین بار در هند مشاهده شد. سفارت ژاپن در جاکارتا می‌گوید ۹ تبعه ژاپنی بین تاریخ ۲۶ ژوئن و ۱۲ ژوئیه پس از ابتلا به این ویروس جان خود را از دست دادند. 

داروسازی سانوفی آزمایش های بالینی یک واکسن کرونا را در ژاپن آغاز کرد

شرکت داروسازی فرانسوی سانوفی می‌گوید مرحله نهائی آزمایش های بالینی یک واکسن کرونا را که در حال ساخت آن است در ژاپن آغاز کرده است. سانوفی می‌گوید مرحله سوم آزمایش های بالینی برای مطالعه و بررسی ایمنی و کارایی این واکسن روز دوشنبه در ژاپن شروع شد. مطالعات جهانی این شرکت داروسازی شامل بیش از 35 هزار دواطلب در آمریکا و کشورهای دیگر می‌شود. پنج مرکز پزشکی در ژاپن در میان مراکزی هستند که این مطالعات در آنها انجام می‌گیرد. سانوفی در حال ساخت واکسنی است که آن را واکسن پروئتین باز ترکیبی می نامد و حاوی نوع مشابه پروتئینی است که روی سطح این ویروس یافت شده است. پروتئین این واکسن با فناوری بازترکیبی ژنتیک بطور مصنوعی تولید شده است. این واکسن منجر به تولید پادتن‌هایی می‌شود که به این ویروس حمله می‌کنند. سانوفی می‌گوید بر اساس نتایج این آزمایش های بالینی، خواهان تائید این واکسن در ژاپن خواهد شد. این شرکت قصد دارد پس از دریافت مجوز برای استفاده عملی از این واکسن، ساخت دوزهایی از آن را در کارخانه ای در استان گیفو واقع درمرکز ژاپن آغاز کند.

پیشنهاد افزایش بی سابقه حداقل دستمزدها در ژاپن

یک هیئت دولتی متشکل از نمایندگان اتحادیه‌ها و مدیریت شرکت ها در وزارت کار ژاپن پیشنهاد کرد که میانگین شاخص حداقل دستمزد با افزایش بی سابقه ۲۸ ین ( 3.1 درصد)  به ساعتی ۹۳۰ ین برسد. این مبلغ معادل ۸ دلار و ۴۰ سنت است که از زمان آغاز گردآوری داده‌ها توسط دولت در سال مالی ۲۰۰۲ تا کنون بی سابقه است. سطح حداقل دستمزد تعیین شده برای هر استان بر اساس توصیه‌های این هیئت خواهد بود. حداقل دستمزد برای چهار سال متوالی تا سال ۲۰۱۹ هر سال حدود ۲۵ ین افزایش یافت. اما سال مالی گذشته دستمزدها بطور میانگین شاهد افزایشی معادل فقط یک ین بود. 

آغاز استفاده آزمایشی از آمونیاک به عنوان سوخت در ژاپن

تدارکات برای استفاده آزمایشی از آمونیاک به عنوان سوخت برای تولید برق در ژاپن به منظور کاهش انتشار دی اکسید کربن در جریان است. این ماده هنگام سوختن دی اکسید کربن تولید نمی‌کند.شرکت ژاپنی برق حرارتی «جِرا» در ماه اوت از مخلوطی از زغال سنگ و آمونیاک به عنوان سوخت نیروگاهی در مرکز ژاپن به طور آزمایشی استفاده خواهد کرد. این طرح با همکاری شرکت سازنده ماشین آلات سنگین IHI در جریان است.

آغاز تلاش ها برای بازیافت بیشتر تورهای ماهیگیری

گروهی از شرکت های ژاپنی برای کمک به کاهش زباله‌های پلاستیکی در اقیانوس ها از طریق بازیافت بیشتر تورهای ماهیگیری بلااستفاده تلاش های مشترکی را شروع کرده اند.این تلاش ها ابتکار عمل انجمن Alliance for the Blue و بنیاد ژاپن است. نهاد Alliance for the Blue شامل حدود ۳۰ شرکت است که در کار تولید، فروش و بازیافت محصولات پلاستیکی هستند.این شرکت ها برای تشکیل یک نهاد، سال گذشته دست به دست یکدیگر دادند. هدف آنها کمک به حل مشکل آلودگی دریایی است.

۴۰ درصد وزن زباله‌های پلاستیکی را تورهای ماهیگیری و طناب ها تشکیل می دهند که به سواحل ژاپن می رسند. اما این گروه می‌گوید فقط تعداد محدودی از تورها و طناب ها بازیافت می‌شود به این دلیل که دفن کردن آنها در زیر خاک از باز یافت کردن آنها ارزانتر است.این گروه می‌گوید تورهای ماهیگیری دیگر که بعضی وقت ها دور انداخته می‌شوند عاقبت سر از دریا در می آورند.

طرح ژاپن برای تحقق کاهش گازهای گلخانه ای در بخش های مختلف

دولت ژاپن برآوردی را تهیه کرده که نشان می دهد برای رسیدن به هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در بخش های مختلف باید چه میزان از این گازها کاسته شود. دولت در ماه آوریل متعهد شد تا سال ۲۰۳۰ نسبت به سال ۲۰۱۳ چهل و شش درصد از میزان انتشار این گازها را کاهش دهد.برآورد می‌شود مقدار این کاهش معادل ۶۴۸ میلیون تن دی اکسید کربن باشد.منابع می‌گویند محاسبات اولیه دولت خواستار آن شده تا بیش از ۸۰ درصد از کل این کاهش از کاهش مصرف انرژی در صنایع و خانوارها تحقق یابد.در این برنامه دولت آمده که حدود ۱۷۳ میلیون تن از مصرف انرژی بخش صنعتی و ۱۳۸ میلیون تن از مصارف خانوارها کاهش خواهد یافت.این برآوردها براساس پیش نویس طرح سیاست پایه انرژی کشور است که روز چهارشنبه منتشر شد. این طرح خواستار افزایش سهم منابع انرژی تجدید پذیر است. این طرح همراه با اقدامات در حمل و نقل و سایر بخش ها، ۵۵۵ میلیون تن کاهش انتشار دی اکسید کربن در مصرف انرژی را در نظر دارد که ۸۶ درصد از کل کاهش انتشار دی اکسید کربن است.

بعلاوه، این طرح خواستار یک کاهش 36.5 میلیون تنی از طریق بازیافت مواد شیمیایی به نام CFC های جایگزین و از طریق کاهش سوزاندن مقادیر زباله‌های پلاستیکی است. CFC های جایگزین به عنوان خنک کننده در یخچال ها استفاده می‌شوند و یک گاز گلخانه ای پرخطر هستند. پیش بینی می‌شود در کل 47.7 میلیون تن دی اکسید کربن از طریق کاشت درخت جذب شود.

ملحق شدن شرکت های سوزوکی و دای‌هاتسو به پروژه خودروهای برقی شرکت تویوتا

چندین خودروساز ژاپنی در حال همکاری با یکدیگر هستند تا به توسعه و ساخت خودروهای کوچک برقی ارزان قیمت سرعت بخشند. قرار است شرکت های سوزوکی موتور و دای‌هاتسو موتور در یک سرمایه گذاری مشترک به رهبری شرکت تویوتا موتور شرکت کنند.مدیرعاملان این شرکت ها می‌گویند شرکت های سوزوکی و دای‌هاتسو قصد دارند ۱۰ درصد از سهام این سرمایه گذاری مشترک را خریداری کنند. این شرکت جدید در حال توسعه فناوری‌هایی مانند فناوری‌های لازم برای کامیون‌های برقی است.

شرکت های سوزوکی و دای‌هاتسو در زمینه خودروهای کوچک پیشرو هستند. آنها با پیوستن به این ابتکارعمل همچنین قصد دارند با استفاده از فناوری ارتباطی خودروها سامانه توزیع کارآمدتری را راه اندازی کنند. دو شرکت کامیون سازی ایسوزو موتورز و هینو موتورز از قبل جزو سرمایه گذاران این پروژه مشترک هستند. هدف این خودروسازان این است که کاربرد فناوری‌های موسوم به کِیس CASE در زمینه‌هایی مانند خودروهای متصل و اتومبیل های خودران از خودروهای کوچک گرفته تا کامیونها را گسترش دهند. تویودا آکیو، رئیس شرکت تویوتا در یک کنفرانس خبری آنلاین گفت با توجه به فناوری‌های کِیس و در میانه درخواست ها برای جامعه ای با کربن صفر، سازندگان خودروهای کوچک تحت فشار هستند تا تحول عمده ای به وجود بیاورند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما