معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۲

اخبار اقتصادی ازبکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ازبکستان در نیمه دوم تیر 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

برگزاری کنفرانس بین‌المللی "«آسیای مرکزی و جنوبی: پیوستگی منطقه‌ای؛ چالش‌ها و فرصت‌ها» در تاشکند

کنفرانس «آسیای مرکزی و جنوبی: پیوستگی منطقه‌ای؛ چالش‌ها و فرصت‌ها» به ابتکار رئیس جمهور ازبکستان شوکت میرضیایف در تاریخ 25 تیر 1400 با حضور نمایندگان 44 کشور و حدود 30 سازمان بین‌المللی و همچنین روسای مراکز تحقیقاتی مختلف در تاشکند برگزار شد. از طرف جمهوری اسلامی ایران جناب آقای مهاجر معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان در این کنفرانس به ایراد سخنرانی پرداخت.

این کنفرانس در قالب سه کار گروه تخصصی و یک نشست عمومی‌ برنامه‌ریزی شده بود. کارگروه‌های تخصصی عبارت بودند از پیوستگی تجاری و ترانزیتی برای رشد پایدار منطقه‌ای، احیای پیوندهای فرهنگی و انسانی به عنوان راه تقویت دوستی و اعتماد متقابل، امنیت منطقه‌ای؛ چالش‌ها و تهدیدها.

جناب آقای مهاجر در سخنرانی خود با اشاره به گستره اشتراکات فرهنگی و تمدنی دو منطقه گفت الزامات دنیای مدرن می‌طلبد این میراث ارزشمند را در همه سطوح سیاسی، اقتصادی-تجاری و فرهنگی-انسانی بازآفرینی نماییم. ایشان با برجسته کردن تجارت درون منطقه‌ای و گسترش حمل و نقل و توسعه زیرساخت‌های مواصلاتی به عنوان عناصر توسعه‌دهنده روابط کشورهای منطقه، برخی مزیت‌های جمهوری اسلامی ایران را در اتصال دو منطقه آسیای مرکزی و جنوبی برشمرد. وی همچنین در ادامه سخنان خود اقدامات جمهوری اسلامی ایران را در راستای توسعه مسیرهای ارتباطی و تجارب کشورمان را در این زمینه نام برد.

افزایش حجم تجارت خارجی ازبکستان در نیمه دوم سال 2021

به گزارش کمیته دولتی آمار جمهوری ازبکستان، میزان گردش تجارت خارجی ازبکستان در شش ماه نخست سال 2021 بالغ بر 18.01 میلیارد دلار بوده که افزایش 2.15 میلیارد دلاری یا 13.6 درصدی نسبت به مدت مشابه سال 2020 را نشان می‌دهد. از میزان کل تجارت خارجی، 7.05 میلیارد دلار به سهم صادرات (12.3 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه 2020) و 10.95 میلیارد دلار به سهم واردات (14.3درصد افزایش نسبت به مدت مشابه 2020) تعلق داشت.

نشست آنلاین ازبکستان و اتحادیه اروپا در خصوص توسعه همکاری چندوجهی فیمابین 

در مذاکرات آنلاین سردار عمرزاق اف، معاون نخست وزیر و وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی جمهوری ازبکستان با والدیس دومبروفسکی معاون اجرایی رئیس کمیسیون اروپا، طرفین وضعیت فعلی و دورنماهای همکاری ازبکستان و اتحادیه اروپا در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، بازرگانی، سرمایه‌گذاری و مالی-فنی، همچنین تحکیم پیوستگی حمل و نقلی کشورهای آسیای مرکزی را بررسی نمودند. همچنین طرفین موضوع نهایی کردن پیش‌نویس موافقتنامه مشارکت و همکاری گسترده، کمک اتحادیه اروپا به ورود ازبکستان به سازمان جهانی تجارت و برنامه ارشادی (Indicative planning) چند ساله اتحادیه اروپا برای ازبکستان در سال‌های 2027-2021 را مورد بررسی جداگانه قرار دادند. لازم به ذکر است که در چارچوب برنامه ارشادی قبلی اتحادیه اروپا برای سال‌های 2020-2014 به ازبکستان 168 میلیون یورو کمک برای اجرای 18 پروژه اولویت‌دار اعطا شده است.

کاهش ذخایر ارز و طلای ازبکستان

میزان ذخایر ارز و طلای ازبکستان در 1 جولای 2021، 34.14 میلیارد دلار بود که کاهش 1.37 میلیارد دلاری نسبت به ماه قبل را نشان می‌دهد. کاهش مذکور به علت کاهش قیمت طلا در بازار جهانی صورت گرفت در حالی که میزان فیزیکی طلا در ازبکستان افزایش یافته است. لازم به ذکر است که میزان ذخایر ارز و طلای ازبکستان در ماه ژوئن به 35.5 میلیارد دلار رسید.

گزارش بانک سرمایه‌گذاری "JP Morgan" در خصوص توسعه اقتصادی ازبکستان

بانک سرمایه‌گذاری JP Moran با انتشار گزارشی به بررسی وضعیت اقتصادی ازبکستان پرداخت. این گزارش اشاره می‌کند که طی 20 سال گذشته، ازبکستان یکی از معدود کشورهایی است که توانسته در میان کشورهای آسیای میانه، اروپای شرقی، خاورمیانه و آفریقا به نرخ رشد بالا و پایدار دست یابد. این بانک تخمین می‌زند که طرح بلندپروازانه اصلاحات، رشد اقتصادی بالاتر را در آینده تضمین خواهد کرد. بر اساس این گزارش، اقتصاد ازبکستان در سال 2021، 8.1 درصد و در سال 2022، 6.3 درصد رشد خواهد کرد. رشد اقتصادی در سال 2021 عمدتا در بخش‌های ساختمانی و صنعتی خواهد بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما