معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۰۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۶۹

نقشه راه ارتقاء جایگاه پودونگ شانگهای

نقشه راه «ادامه توسعه و درهای باز منطقه پودونگ کلانشهر شانگهای» از سوی شورای دولتی چین در تاریخ 15 جولای 2021 منتشر شد.

از سال 1990 میلادی، توسعه سیاست درهای باز و اصلاحات در پودونگ شانگهای ئاقع در شرق رودخانه هوانگ‌پو آغاز شد. پودونگ نمادی از سیاست درهای باز و اصلاحات چین و موفقیت این ایده است. در سال 2013، منطقه آزاد تجاری شانگهای در اینجا تأسیس و از سال 2018 نیز با تصویب شورای دولتی چین، منطقه لین گانگ به این منطقه آزاد تجاری اضافه شده است.

تا سال 2019، تولید ناخالص داخلی پودونگ نسبت به سال 1990، بیش از 210 برابر رشد نمود و به عدد 1200 میلیارد یوان (معادل 185 میلیارد دلار) رسید که یک سوم از کل تولید ناخالص داخلی شانگهای را شامل می‌شود. طبق اهداف تعیین شده در برنامه پنج ساله چهاردهم توسعه چین، سرانه تولید ناخالص داخلی در پودونگ تا سال 2025، نزدیک به 40 هزار دلار هدفگذاری شده است. میزان سرمایه خارجی در این منطقه تا سال 2019، 103 میلیارد دلار بوده و 36 هزار شرکت خارجی در آنجا حضور دارند. پودونگ میزبان دفتر مرکزی 350 شرکت چندملیتی از 170 کشور و منطقه جهان است. به عنوان نمونه کارخانه آمریکایی تسلا با ظرفیت تولید 450 هزار خودرو در سال از سال 2018 در پودونگ آغاز بکار کرده است.

براساس نقشه راه، پیش بینی شده است که تا سال 2050 پودونگ در سطح جهانی به منطقه‌ای جذاب، خلاق، رقابتی و تأثیرگذار تبدیل شود که نمونه‌ای از مدل جهانی حکمرانی شهری و همچون مرواریدی درخشان برای یک کشور سوسیالیستی مدرن باشد. جالب توجه است که هم اینک از هوش مصنوعی در کنترل ترافیک و یا آبریزهای منطقه پودونگ استفاده می‌شود. طبق این دستورالعمل، تحقیق و توسعۀ فناوری‌های کلیدی در زمینه‌هایی مانند مدارهای مجتمع، هوش مصنوعی و علوم زندگی در این منطقه تسریع خواهد شد و آزمایشگاه‌های ملی  نیز در حال ساخت است.

طبق سیاست‌های تشویقی دولت چین که در این سند پیش بینی شده است، شرکت‌های واجد شرایط که در زمینه‌های حیاتی یاد شده به انضمام پزشکی و زیستی و هواپیمایی فعال هستند، از معافیت 15 درصدی مالیات به مدت پنج سال بهره‌مند خواهند شد. همچنین معافیت مالیاتی برای واردات تجهیزات تحقیقاتی از جمله مزایای ملموس برای تأسیس مراکز تحقیق و توسعه در این منطقه است.

مرکز مالی و تجاری بین‌المللی بر پایه یوان، یکی دیگر از اهداف تعیین شده برای پودونگ در این سند است که اقداماتی از جمله نوآوری در محصولات مالی مبتنی بر یوان و حمایت از توسعه تجارت خارجی با یوان به شرط کنترل خطرات مرتبط انجام خواهد شد. همچنین به موسسات خارجی واجد شرایط اجازه خرید و فروش سهام در بازار بورس شانگهای با استفاده از ارز چینی داده می‌شود. برخلاف بورس شنجن، تمرکز بورس شانگهای بر استفاده از یوان و تقویت آن به عنوان یک ارز رایج بین‌المللی است.

تأکید بر نقش پودونگ بر سیستم چرخه داخلی (بر پایه استراتژی چرخه دوگانه) از دیگر موارد اشاره شده در این سند بالادستی است. طبق اهداف تعیین شده، تا سال 2035 چین بزرگترین اقتصاد جهان و با بزرگترین صنعت تولید خواهد بود که پودونگ شانگهای می‌تواند به یک قطب مدرن برای کشور تبدیل شود. در حقیقت وظیفه مناطق پیشرو مانند پودونگ تبدیل شدن به پایگاهِ نوآوری و فناوری پیشرفته برای جهش همزمان تمامی مناطق چین است.

سند توسعه پودونگ پس از اظهارات رئیس جمهور چین در سی‌امین سالگرد توسعه و درهای باز پودونگ در نوامبر 2020 تنظیم و ابلاغ شده است. در آن تاریخ، آقای شی اظهار داشت در حالی که چین برای رسیدن به هدف «یک کشور سوسیالیستی مدرن» تا سال 2050 مسیر خود را طی می‌کند، منطقه پودونگ برای تسهیل این روند، باید مأموریت‌های جدید، تاریخی و سرنوشت سازی را به سرانجام رساند. وی مسئولین پودونگ و شانگهای را به تحمل بارهای سنگین‌تر و شکستن و از بین بردن موانع در اصلاح و نوسازی چین تشویق کرد. رئیس جمهور و دبیرکل حزب کمونیست چین، پودونگ شانگهای را به عنوان «موتور نوآوری در فن‌آوری‌های اصلی و حیاتی چین» خطاب کرد که باید ابتکارات لازم را ایجاد نماید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما