معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۰۴

اخبار اقتصادی استرالیا

گزیده اخبار اقتصادی استرالیا در هفته چهارم تیر ماه 1400 مندرج در رسانه های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

استرالیا تا 2030 میلادی 48 درصد از انرژی مصرفی خود را از منابع تجدیدپذیر تامین می‌کند

بر اساس گزارش وزارت انرژی و محیط زیست فدرال استرالیا، با توجه به پتانسیل تابشی خورشیدی این کشور تمرکزها برای سرمایه گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر و به طور خاص انرژی خورشیدی تشدید شده است به طوریکه تا سال 2030 سهم انرژی‌های تجدیدپذیر از مجموع انرژی‌های مصرفی استرالیا به 48 درصد خواهد رسید. در 10 سال آینده میزان تولید انرژی خورشیدی در مقیاس های نیروگاه‌های خورشیدی کوچک، متوسط و بزرگ روندی را طی خواهند کرد که نیروگاه‌های بزرگ مقیاس (بیش از 5 مگا وات)، از 5گیگا وات فعلی به 8گیگا وات، نیروگاه‌های متوسط مقیاس(کمتر از 100کیلو وات)، از 11گیگا وات فعلی به 26 گیگا وات، نیروگاه‌های کوچک مقیاس (بین 100کیلو وات تا 5 گیگاوات)، از 0.1گیگاوات فعلی به 2گیگاوات ارتقا پیدا نمایند. طبق این گزارش استرالیا با توجه به هدف گذاری مبنی بر کاهش تولید دی اکسید کربن تا سال 2030 و سرمایه گذاری در حوزه انرژی خورشیدی، این رقم 26 تا 28 درصد کمتر از سال 2005 میلادی خواهد بود.

کمبود نیروی کار در استرالیا، کارفرمایان را به پرداخت دستمزد بیشتر وادار کرده است

از گذشته رسم بر این بوده که کارفرمایان کمبود نیروی انسانی مورد نیاز خود -در کوتاه‌مدت یا درازمدت- را از طریق به خدمت گرفتن کارگران مهاجر جبران می‌کردند اما در پی شیوع کرونا و بسته شدن مرزهای بین‌المللی استرالیا، این روزنه امید هم کور شده است. در حال حاضر که قطار رشد اقتصادی استرالیا با سرعت بیشتری در حرکت است، نرخ بیکاری نیز به تبع آن سیر نزولی به خود گرفته است. چنانچه این روند پایدار بوده و ادامه داشته باشد، کارفرمایان مجبور خواهند بود برای سبقت گرفتن از رقبای خودشان در جذب نیروی کار، میزان حقوق و مزایای بالاتری را به کارگران پیشنهاد کنند.

بازار هند، جایگزین چین برای ذغال سنگ استرالیا

بر اساس داده‌های موسسه Kpler اگرچه استرالیا به عنوان دومین صادرکننده بزرگ ذغال سنگ حرارتی و بزرگترین تولیدکننده ذغال کک شو ممکن است بازار چین را از دست داده باشد، اما توانسته گزینه‌های دیگری برای صادرات پیدا کند و قیمت ذغال سنگ آن نیز به شدت در حال رشد است. میزان واردات چین از استرالیا از سطح حدود ۷ تا ۸ میلیون تن در ماه به عدد صفر کاهش یافته که ناشی از ممنوعیت غیر رسمی‌پکن بر واردات ذغال سنگ از استرالیا است که از اواسط سال گذشته اعمال شد. ذغال حرارتی کیفیت بالا با ارزش انرژی ۶۰۰۰ کیلوکالری بر کیلوگرم در بندر نیوکاسل به 135.63 دلار در هر تن رسیده که بالاترین سطح در ۱۰ سال گذشته است و فقط در دو ماه گذشته بیش از نیمی از این رشد را تجربه کرده است. این درجه خلوص ذغال سنگ عمدتا توسط ژاپن، کره جنوبی و تایوان خریداری می‌شود که بعد از چین و هند، مهم ترین واردکنندگان زغال سنگ در آسیا محسوب می‌شوند. این ۳ کشور در ماه ژوئن 14.77 میلیون تن انواع ذغال سنگ را از استرالیا وارد کردند که از 17.05 میلیون تن در ماه می امسال کمتر است اما همچنان از 12.46 میلیون تن در ماه ژوئن سال ۲۰۲۰ میلادی، افزایش شدید داشته است. اما منجی اصلی ذغال سنگ استرالیا هند است که در ماه ژوئن رکورد واردات را شکست و 7.52 میلیون تن ذغال از استرالیا وارد کرد درحالی که در ماه می حجم واردات آن 6.61 میلیون تن و در ماه ژوئن سال گذشته تنها 2.04 میلیون تن بوده است. هند تمایل به خرید ذغال سنگ حرارتی عیار متوسط از استرالیا دارد. درمجموع می‌توان گفت صادرات ذغال سنگ استرالیا تا حد زیادی از ضربه اولیه ناشی از ممنوعیت چین و تضعیف تقاضا در پی پاندمی‌کرونا بهبود یافته است. موسسه Kpler محموله‌های استرالیایی حمل شده ژوئن را 31.37 میلیون تن از کلیه درجه خلوص ها ارزیابی کرده که از 28.74 میلیون تن در ماه می امسال و 27.13 میلیون تن در نوامبر که ضعیف ترین ماه در سال ۲۰۲۰ میلادی بود، بیشتر است.

هزینه قابل توجه قرنطینه سیدنی برای اقتصاد استرالیا

اعمال قرنطینه سراسری در سیدنی به عنوان پرجمعیت‌ترین و پرطرفدارترین منطقه استرالیا باعث شد، تا این کشور در سه ماه سوم سال جاری در معرض منفی شدن رشد اقتصادی قرار گیرد. از طرف دیگر نرخ پایین واکسیناسیون در این کشور روند بهبود اوضاع را با مشکل مواجه کرده است. در صورتی که تولید ناخالص داخلی استرالیا در سه ماهه سوم امسال کاهش یابد، این نخستین بار در یک سال گذشته خواهد بود که اقتصاد استرالیا پس از پشت سر گذاشتن نسبی بحران کرونا درگیر رشد منفی و رکود خواهد شد. در ژوئن سال گذشته هم استرالیا برای کنترل کرونا قرنطینه سراسری اعمال کرده بود و به خاطر تعطیل شدن شرکت‌ها اقتصاد این کشور رشد منفی پیدا کرد. البته افزایش قیمت مسکن از یک سو و بالا رفتن تقاضای مصرف‌کنندگان از طرف دیگر در 6 ماه نخست امسال به رشد اقتصادی استرالیا کمک کرده و بانک مرکزی استرالیا نیز اعلام کرده که این کشور در 6 ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد بیش از 2 درصدی داشته است و در ادامه این روند پیش بینی نموده بود که اقتصاد این کشور در سال 2021 میلادی رشدی معادل 4.7 درصد را تجربه نماید. اما روند بهبود اوضاع در استرالیا در شرایط کنونی با بحران مواجه است چرا که 5 میلیون نفر جمعیت شهر سیدنی که معادل یک ششم کل جمعیت این کشور است، از چند روز پیش وارد قرنطینه سراسری شده‌اند و این قرنطینه تا دو هفته دیگر تمدید شده است تا جلوی شیوع کرونای دلتا در این کشور گرفته شود. برآورد می‌شود قرنطینه سیدنی هزینه هفتگی یک میلیارد دلاری به اقتصاد استرالیا تحمیل نماید.

ساخت بزرگترین مرکز تولید انرژی تجدیدپذیر در استرالیا

بزرگترین مرکز تولید انرژی تجدیدپذیر جهان با ظرفیت بیش از ۵۰ گیگاوات برای تبدیل انرژی باد و خورشید به سوخت‌های سبز در استرالیای غربی تاسیس خواهد شد. به گزارش رسانه‌ها، یک کنسرسیوم بین‌المللی پیشنهاد ایجاد بزرگترین قطب انرژی تجدیدپذیر جهان را در استرالیای غربی داده است. این پیشنهاد شامل صرف ۱۰۰ میلیارد دلار برای ساخت یک سایت به مساحت تقریبی ۱۵ هزار متر مربع است که با استفاده از انرژی خورشیدی و باد بیش از ۵۰ گیگاوات انرژی به شکل هیدروژن و آمونیاک تولید می‌کند. استرالیای غربی بزرگ‌ترین ایالت استرالیا از لحاظ مساحت است که تقریبا معادل یک سوم این کشور است. ظرفیت پیش‌بینی شده این مرکز نزدیک به ظرفیت فعلی تولید برق ۵۴ گیگاواتی است که از زغال سنگ، گاز و انرژی‌های تجدید پذیر تامین می‌شود. برندان‌هاموند، رئیس هیئت مدیره این کنسرسیوم موسوم به WGEH گفت ما در حال مذاکره با صاحبان این زمین‌ها برای ایجاد یک همکاری چند نسلی طولانی مدت و پایدار هستیم که منافع اجتماعی و اقتصادی زیادی را برای جامعه به ارمغان می‌آورد. این کنسرسیوم در بیانیه‌ای اعلام کرد که قصد دارد این پروژه را در سه فاز اجرا کند و هر سال حداکثر سه و نیم میلیون تن هیدروژن سبز یا ۲۰ میلیون تن آمونیاک سبز تولید خواهد کرد. هیدروژن و آمونیاک تولید شده در این مرکز در نیروگاه‌ها، صنایع سنگین و هواپیمایی استفاده خواهد شد. این کنسرسیوم همچنین تاسیسات دریایی را برای انتقال این سوخت به کشتی‌ها پس از تولید که احتمالا تا سال ۲۰۳۰ آغاز می‌شود، احداث می‌کند. این پروژه قصد دارد بیش از ۳۰ گیگاوات برق از طریق انرژی باد تولید کند، در حالی که باقی انرژی مورد نظر با استفاده از انرژی خورشیدی تولید خواهد شد. در صورت تصویب این پیشنهاد، این مرکز، پروژه تولید انرژی تجدیدپذیر ۴۵ گیگاواتی در قزاقستان را که توسط یک شرکت آلمانی به نام Svevind Energy ساخته می‌شود و در حال حاضر بزرگترین پروژه از این حیث است، پشت سر می‌گذارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما