معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۷

اخبار اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو در هفته سوم تیر 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 چالش‌های پیش روی رئیس جدید بانک مرکزی کنگو 

دلارزدایی از اقتصاد کنگو و برقراری مجدد کانال‌های انتقال سیاست پولی دو چالش مهم پیش روی خانم مالانگو کابدی رئیس جدید بانک مرکزی کنگو است. برای رسیدن به این هدف، بانک مرکزی ابتدا باید اعتبار خود را بازیابی کند و در وهله دوم کانال‌های انتقال سیاست پولی را باید احیا نماید. بنی لبا یکی از بانکداران سابق کنگو با اعلام مطلب فوق گفت این 2 عنصر در پاسخگویی به کسب اطمینان از ثبات پولی بلند مدت، هم ثبات ارز داخلی (قیمت‌ها) و هم ثبات ارز خارجی (نرخ ارز) کمک خواهد کرد. وی افزود با ظهور استانداردهای جدید و واقعیت‌های بین المللی، خانم مالانگو کابدی رئیس جدید بانک مرکزی باید بتواند شکاف بین نهادهای مالی بین المللی و دولت کنگو را برطرف کند.

  کمک 4.2 میلیون یورویی سازمان بین المللی لا فرانکوفون (La Francophonie -OIF)  به کنگو و کامرون 

موسسه de la Francophonie pour le développement  مبلغ 4.2 میلیون یورو بودجه در اختیار کنگو و کامرون قرار می‌دهد تا بتواند نوآوری‌هایی در زمینه توسعه پایدار ایجاد کنند. نماینده این موسسه با اعلام مطلب فوق گفت ما از ایجاد ابتکارات در جهت افزایش آگاهی و حمایت از مطبوعات برای آگاهی بهتر مردم در مورد حفاظت از طبیعت حمایت می‌کنیم و در مورد اجرای این پروژه با وزیر محیط زیست و توسعه پایدار بحث کردیم. Nefertiti Tshibanda گفت که این سازمان بین المللی همکاری بین کشورهای عضو را در چندین زمینه از جمله محیط زیست تسهیل می‌کند.

 پشتیبانی دولت جمهوری کنگو از پروژه اجرای اتصال اینترنتی کم هزینه برای مناطق روستایی

 این پروژه توسط شرکت کانادایی "Nuran Wireless" پشتیبانی می‌شود، هیاتی از این شرکت در کینشازا با نخست وزیر ژان میشل سما لوکونده جلسه کاری داشت. در پایان جلسه، مدیر عملیاتی گروه نوران، گائل کمپان، که هدایت هیئت مذکور را بر عهده داشت، گفت که شرکت آنها قصد دارد اتصال اینترنتی را در 2000 سایت واقع در دورترین مناطق کنگو اجرا کند. وی گفت بدنبال تهیه اینترنت ارزان‌ و قابل دسترسی برای همه اقشار مردم کنگو هستیم و از فرکانس‌های پایین و انرژی خورشیدی استفاده می‌کنیم. 

معدن طلای کیبالی

 آقای بریستو مدیر عامل شرکت Barrick 'tj به لطف یک برنامه اکتشافی در مجاورت معدن، کیبالی هم چنان سریعتر از استخراج، معادن خود را جایگزین می‌کند و هم اکنون دارای منابعی است که به استاندارد نزدیک می‌شود. این بدان معنی است که کیبالی می‌تواند میزان تولید خود را فراتر از برنامه ده ساله مندرج در برنامه تجارت فعلی خود حفظ کند، بنابراین هم چنان به ایجاد منافع اقتصادی برای سهامداران خود ادامه خواهد داد. 

 دولت جمهوری دموکراتیک کنگو در شورای وزیران، طرح جامع صنعتی سازی (PDI) را که توسط وزیر صنعت ژولین پالوکو ارائه شد، تصویب کرد

 این طرح متنوع سازی اقتصاد ملی را اساساً مبتنی بر معادن پیشنهاد می‌کند. وزیر صنعت اظهار داشت، اولویت باید یک سیاست داخلی خوب برای توسعه صنایع غذایی، شیمیایی، دارویی و صنایع نساجی باشد. این سیاست باعث صرفه جویی بیش از 2.5 میلیارد دلار هزینه واردات در سال  می‌شود. برای این منظور، PDI "احیای مجدد صنایع موجود و ایجاد واحدهای صنعتی جدید، افزایش سهم صنعت تولید در تولید ناخالص داخلی (GDP) و اشتغال و ساخت و توسعه مناطق ویژه اقتصادی و پارک‌های کشت و صنعت را پیشنهاد می‌کند. جذب سرمایه جدید و بهبود بهره وری صنعتی، ایجاد تدریجی پارک‌های صنعتی و تحول عمیق در ساختار اقتصاد و تخصیص فناوری و تولید دانش جدید: ایجاد پارک‌های خاص و فناوری ". کارشناسانی که این طرح را تهیه کرده‌اند متذکر شدند که از سال 1961، جمهوری دموکراتیک کنگو با کاهش تولید محصولات کشاورزی خود به جای مواد معدنی که قیمت آنها به نفع کشور در بازار بین المللی نیست، جایگزین می‌شود. جولین پالوکو اضافه کرد طرح جامع صنعتی سازی به این کشور کمک می‌کند تا با ظهور منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا در این قاره رقابت کند.

 نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد سد رنسانس

توافق در مورد سد جنجالی رنسانس اتیوپی در رود نیل بین اتیوپی، مصر و سودان امکان پذیر است. اینجر آندرسن، مدیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل (UNEP)، در جلسه شورای امنیت که به درخواست تونس به نمایندگی از قاهره و خارطوم ترتیب داده شد، اطمینان داد: "می‌توان در مورد رنسانس به توافق رسید اما اعتماد، شفافیت و تعهد لازم است." وی افزود اگرچه در بسیاری از زمینه‌ها پیشرفت حاصل شده است، ولی در مورد برخی از جنبه‌های مهم، از جمله اقدامات برای مدیریت خشکسالی طولانی مدت، برنامه ریزی بالادستی و پایین دستی رنسانس و سازوکار حل اختلاف، توافق حاصل نشده است"

سد بزرگ رنسانس (GERD) اتیوپی از آغاز ساخت آن در سال 2011 موضوع درگیری با مصر و سودان است که از منابع آبی خود می‌ترسند. اتیوپی، که قصد دارد مخازن خود را در ماه جولای و آگوست دوباره پر کند، تاکید می‌کند که این سد برای نیازهای انرژی 110 میلیون نفر از ساکنان آن حیاتی است.

 در گزارش سال مالی 2020، شرکت بهره برداری معدن گلنکور اعلام کرد که تعهدات مالیاتی خود را در کشورهایی که استخراج فلزات را انجام می‌دهد، رعایت کرده است

در این گزارش آمده است: "در پس زمینه کاهش قیمت کالاها، در مجموع 5.8 میلیارد دلار مالیات، حق امتیاز و سایر پرداخت‌ها به دولت هادر کشورهای فعال خود پرداخت کرده‌ایم." گلنکور هم چنین گفت که در جمهوری دموکراتیک کنگو، کمک اقتصادی این کشور 424 میلیون دلار شامل مالیات، حق امتیاز و سایر پرداخت‌ها بوده که برای 14،500 کارمند و پیمانکار شغل فراهم می‌کند. نرخ مالیات مؤثر گروه، 29.7٪ در سال 2020 بود. گلنکور می‌افزاید که این پرداخت‌ها برای این است که دولت‌ها بتوانند ارزش دارایی‌های طبیعی خود را دریابند و بودجه خدمات و زیرساخت‌هایی را که شیوه زندگی کشورشان را بهبود می‌بخشد، تأمین کنند.

کمک های بهداشتی کره جنوبی به کنگو 

کره جنوبی از طریق موسسه کوئیکا یک محموله کمک های بهداشتی به ارزشی 500 هزار دلار ، شامل ماسک‌های محافظتی یکبار مصرف، مواد آزمایشگاهی، مبلمان و تجهیزات، مواد مصرفی و ابزارهای رایانه‌ای برای کلینیک‌های دانشگاه کینشازا اهدا نمود. 

 این مواد پزشکی توسط معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی که به پایتخت کنگو سفر کرده بود به معاون وزیر بهداشت، Véronique Kilumba Nkulu تحویل داده شد. به گفته وی، این کمک مالی کره‌ای بخشی از حمایت از اقدامات دولت کنگو در بخش بهداشت عمومی است و به بهبود پاسخ به Covid-19 کمک می‌کند. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما