معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۷۵

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

اهم اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان در تیر 1400 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کارآفرینان در آذربایجان حدود 50 میلیون منات یارانه در رابطه با بیماری همه‌گیر دریافت کرده‌اند

خبرگزاری «رپورت»: 4 تیر ماه

به گزارش صندوق توسعه کارآفرینی وزارت اقتصاد به دلیل شیوع ویروس کرونا در آذربایجان تا 31 ماه می سال جاری، در چارچوب وام‌های تضمینی دولت و یارانه‌های بهره 149.7 میلیون منات برای وام‌هایی به ارزش 258.3 میلیون منات در 1026 برنامه تضمین شده است. بر اساس این گزارش، در مورد مکانیسم یارانه پرتفوی وام موجود در 4،497 برنامه با مانده وام 819.2 میلیون منات تصمیم مثبتی برای تامین 57 میلیون منات یارانه بهره اتخاذ و 49.3 میلیون منات یارانه پرداخت شد. برنامه‌های کارآفرینان برای وام با ضمانت دولت و سازوکار یارانه بهره از طریق بستر اعتبار الکترونیکی پذیرفته می‌شود. به منظور تسهیل دسترسی بیشتر نهادهای تجاری به منابع مالی، صندوق اقداماتی را جهت الکترونیکی‌سازی کامل خدمات انجام می دهد.

سرویس دولتی مالیات: 16 هزار و 121 شخص حقوقی تجاری با سرمایه‌گذاری خارجی ثبت شده‌اند

خبرگزاری «آذرتاج»: 4 تیر ماه

به گزارش اداره رسانه و ارتباطات سرویس دولتی مالیات 16 هزار 121 شخص حقوقی تجاری با سرمایه‌گذاری خارجی در جمهوری آذربایجان ثبت شده‌اند. از این تعداد 10 هزار 787 شرکت فعال، 4 هزار 472 مورد تعلیق و 862 مورد تصفیه قرار گرفته است. در طول دوره گزارش، تعداد شرکت‌های تجاری فعال سرمایه‌گذاری خارجی 7.2 درصد نسبت به مدت مشابه سال 2020 افزایش یافته است. 

شرکت‌های اطلاعات و ارتباطات، خدماتی به ارزش 897.5 میلیون منات ارائه دادند

خبرگزاری «آذرتاج»: 8 تیر ماه

به گزارش کمیته دولتی آمار آذربایجان ارزش خدمات ارائه شده توسط شرکت‌های فعال در زمینه اطلاعات و ارتباطات در ژانویه-می سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4.4 درصد افزایش یافته و به 897.5 میلیون منات رسیده است که 75.3 درصد آن توسط مردم مصرف شده است. بر اساس این گزارش 80.2 از درآمد آن به بخش خصوصی اختصاص دارد. 42.3 درصد یا 379.4 میلیون منات درآمد حاصل از خدمات در زمینه ارتباطات موبایل بوده است. 

 آذ اکسپورت تاکنون سفارشاتی به ارزش 2.4 میلیارد دلار دریافت کرده است

خبرگزاری «رپورت»: 10 تیر ماه

در ژانویه-مه سال جاری، پورتال Azexport سفارش صادرات به ارزش 194.3 میلیون دلار دریافت کرده است. تنها در ماه مه سال جاری ارزش سفارشات صادراتی دریافت شده توسط پورتال بالغ بر 30.1 میلیون دلار بوده است. بیشترین سفارشات پشم پنبه، مرغ، تنباکو، پنبه دانه، نخود، شیر با طعم میوه، مصالح ساختمانی، تخم مرغ، چای، شراب، آب انار، روغن نباتی، ریشه شیرین‌بیان، شیرینی، زالوی طبی و غیره بوده است. از ژانویه 2017 تا ژوئن 2021، ارزش سفارشات صادراتی دریافت شده توسط پورتال آذ اکسپورت از 145 کشور به 2.39 میلیارد دلار رسیده است. ایالات متحده با 5.1 میلیون دلار، انگلستان با 4.1 میلیون دلار، فرانسه با 3.8 میلیون دلار، مالزی با 3.6 میلیون دلار و امارات با 727 هزار دلار 5 کشور سفارش‌دهنده برتر محصولات صادراتی از پرتال مذکور در 5 ماه سال جاری می‌باشند.

میکائیل جباراف: در ژانویه تا مه تولید ناخالص داخلی 0.8 درصد و ارزش افزوده در بخش غیرنفتی و گاز 4.5 درصد افزایش یافته است

خبرگزاری «آذرتاج»:11 تیر ماه

سی‌امین نشست سالیانه شورای حکام بانک اروپایی بازسازی و توسعه (EBRD) در یک کنفرانس ویدیویی با حضور نمایندگان کشورهای عضو و همچنین نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی برگزار شد. نمایندگان کشورهای عضو این بانک در جلسه عمومی هیأت مدیره سخنرانی کردند. میکائیل جباروف وزیر اقتصاد و رئیس آذربایجانی بانک بازسازی و توسعه اروپا در سخنرانی خود در این مراسم بر اهمیت توسعه روابط با این بانک تأکید کرد و گفت: «بانک بازسازی و توسعه اروپا همیشه یک شریک قابل اعتماد بوده است و برای حمایت بلندمدت و پایدار از توسعه اقتصادی کشورمان تشکر و قدردانی می‌کنیم.» وزیر در مورد اقدامات گسترده پشتیبانی برای کاهش تأثیر همه‌گیری ویروس کرونا در اقتصاد آذربایجان خبر داد. اشاره شد که در ژانویه-مه 2021، تولید ناخالص داخلی 0.8 درصد و ارزش افزوده در بخش غیر نفتی و گاز 4.5 درصد افزایش یافته است. در جلسه عمومی، فرصت‌های همکاری بین آذربایجان و بانک بازسازی و توسعه اروپا در زمینه بازسازی و ترمیم سرزمین‌های آزاد شده، اطمینان از بازگشت بزرگ مردم به این مناطق، حمل و نقل و ترانزیت، تدارکات، «اقتصاد سبز» و انرژی‌های تجدیدپذیر بیان شد.

در ماه ژوئن صادرات غیرنفتی آذربایجان 33.7 افزایش یافته است

خبرگزاری «آپا»: 15 تیر ماه

به گزارش مرکز تحلیل و ارتباطات اصلاحات اقتصادی در ماه ژوئن سال جاری کل صادرات آذربایجان 1.3 میلیارد دلار بوده، در حالی که صادرات در بخش غیرنفتی 255 میلیون دلار بوده است. در ماه ژوئن تراز تجاری 400.5 میلیون دلار مثبت بود که در ماه مشابه سال گذشته منفی بود. صادرات در بخش غیرنفتی نسبت به ژوئن سال گذشته 33.7 درصد یا 64.2 میلیون دلار افزایش داشته است. صادرات محصولات غذایی  در سال 2021 به 112.2 میلیون دلار و محصولات غیر غذایی 142.7 میلیون دلار رسیده است. به طور کلی، در شش ماه اول سال جاری صادرات آذربایجان 8.8 میلیارد دلار و در بخش غیرنفتی 1.2 میلیارد دلار بوده است. صادرات در بخش غیرنفتی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 248 میلیون دلار یا 27.1 درصد افزایش داشته است. 

معدن طلای «چودار» بیش از 639  میلیون منات در اقتصاد کشور جذب کرده است

خبرگزاری «آپا»: 15 تیر ماه

در نتیجه بهره‌برداری از معدن طلای «چودار» در داشکسن، بیش از 639 میلیون منات از صادرات فلزات غیرآهنی به اقتصاد کشور جذب شده است. این بیانیه را ذاکر ابراهیم اف رئیس هیأت‎ مدیره شرکت «آذرگولد» اعلام کرد.  این شرکت فعالیت خود را در سال 2016 با بهره‌برداری از معدن طلای «چودار» آغاز کرد و در حال حاضر 2 معدن را اداره می‌کند.

خبرگزاری «ترند»: 2 تیر ماه

  • در آذربایجان به دلیل همه‌گیری حدود 50 میلیون منات یارانه به کارآفرینان پرداخت شد  

خبرگزاری «آذرتاج»: 8 تیر ماه

  • به گزارش کمیته دولتی گمرک ارزش عملیات تجاری در آذربایجان در ماه مه به یک میلیارد و 926.9 میلیون دلار آمریکا رسیده است. طبق این گزارش از این میزان 863.9 میلیون دلار به واردات و یک میلیارد و 62.9 میلیون دلار به صادرات اختصاص داشته است.
  • به گزارش کمیته دولتی آمار جمهوری آذربایجان در ماههای ژانویه-مه سال جاری تولید سنگ معدن و کنسانتره فلزات گرانبها که محصولات اصلی صنعت معدن هستند، به 3506 کیلوگرم رسیده است. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 9.4 درصد افزایش یافته است. تا اول ژوئن 607.3 کیلوگرم محصول نهایی باقی مانده است.
  • به گزارش کمیته دولتی گمرک روسیه، ترکیه، سوئیس، گرجستان و ایالات متحده در میان پنج واردکننده برتر محصولات غیرنفتی از آذربایجان در ژانویه تا مه سال جاری قرار دارند. محصولات غیرنفتی به ارزش 279.4 میلیون دلار به روسیه، 254.9 میلیون دلار به ترکیه، 91 میلیون دلار به سوئیس، 69.1 میلیون دلار به گرجستان و 29.4 میلیون دلار به ایالات متحده صادر شده است.

خبرگزاری «آپا»: 9 تیر ماه

  • در ماه‌های ژانویه-مه سال جاری، درآمد مالیاتی در آذربایجان بالغ 3 میلیارد 810.6 میلیون منات بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7.5 درصد افزایش یافته است. 

 خبرگزاری «آذرتاج»: 4 تیر ماه

  • ترکیه، ایران و مالزی در میان سه عضو برتر سازمان همکاری اسلامی قرار دارند که آذربایجان از ژانویه تا مه بیشترین محصولات را از این کشورها وارد کرده است. ارزش واردات از ترکیه بالغ بر 660 میلیون و 432 هزار دلار آمریکا، از ایران  155 میلیون 891 هزار دلار و از مالزی  31 میلیون و 155 هزار دلار بوده است. آذربایجان نسبت به مدت مشابه سال 2020 واردات خود را از ترکیه، ایران و مالزی افزایش داده است.

اولین قطار بلوک از طریق کریدور شمال-جنوب وارد آذربایجان شد

خبرگزاری «ترند»: 7 تیر ماه

اولین قطار بلوک کانتینری که از هلسینکی فنلاند عازم بندر ناوا شوا هند می‌باشد، وارد آذربایجان شد. به گزارش شرکت راه‌آهن آذربایجان اپراتورهای این قطار بلوک شرکت‌های «RJD Logistika» ، «ADY Konteyner» و «Tarkib Trans Co» هستند. این قطار پس از ورود به ایران از طریق ایست بازرسی مرزی آستارا (آذربایجان) - آستارا (ایران) به بندر ناوا شوا هند تحویل داده می‌شود. این محموله که توسط قطار بلوکی متشکل از 32 کانتینر چهل فوتی حمل می‌شود، از محصولات کاغذی تشکیل شده است. این پروژه یک پروژه آزمایشی است که در نتیجه همکاری نزدیک بین اپراتورهای مربوطه راه آهن کشورهای عضو کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب انجام شده است. بسته به نتایج قطار بلوک آزمایشی فعلی، حرکت قطارهای بلوک در راهرو منظم خواهد بود. کانتینرها توسط سکوهای ریلی متعلق به ADY Container حمل می‌شوند که برای بارگیری به فنلاند ارسال شده است. از آنجا که سازماندهی قطارهای بلوک بین قاره‌ای از راه دور یکی از اهداف اصلی ADY Container است، شرکت متعهد شده است بستری را برای اجرای این پروژه فراهم کند. کانتینرها از طریق ترکیبی - از طریق راه آهن، جاده و کشتی به بندر ناوا شوا منتقل می‌شوند. برخلاف حمل و نقل دریایی، قطار بلوک کانتینری در این راهرو به طور قابل توجهی زمان حمل و نقل را کوتاه می‌کند.

وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه: مقدمات ساخت خط لوله گاز ترکیه-آذربایجان به پایان رسید

خبرگزاری «ترند»: 7 تیر ماه

فاتح دونمز وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه گفت: «مقدمات ساخت خط لوله گاز ترکیه-آذربایجان به پایان رسیده است. در حال حاضر، ترکیه منتظر تایید طرف آذربایجانی در ارتباط با برخی اطلاعات فنی است. پس از آن، ساخت خط لوله گاز آغاز می‌شود. کارها در مورد تعیین و طراحی مسیر به پایان رسیده است».  در تاریخ 15 دسامبر سال 2020، آذربایجان و ترکیه تفاهم‌نامه‌ای در مورد پروژه خط لوله انتقال گاز ایغدیر-نخجوان امضا کردند. ظرفیت این خط لوله 500 میلیون متر مکعب در سال خواهد بود.

بانک بازسازی و توسعه اروپا تاکنون بیش از 3 میلیارد یورو در اقتصاد آذربایجان سرمایه‌گذاری کرده است

خبرگزاری «آذرتاج»: 9 تیر ماه

میکائیل جباراف وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان گفت:  بانک بازسازی و توسعه اروپا تاکنون بیش از 3 میلیارد یورو در 177 پروژه در اقتصاد آذربایجان سرمایه‌گذاری کرده است. 

قطار صادراتی دیگری از ترکیه به چین از طریق آذربایجان اعزام شد

خبرگزاری «رپورت»: 9 تیر ماه

به گزارش «ADY Konteyner» شرکت تابعه شرکت راه‌آهن آذربایجان قطار کانتینر صادراتی دیگری از ایستگاه ریلی کوساکوی ترکیه به شهر شیان چین راه افتاده است. بر اساس این گزارش، قطار از 41 کانتینر تشکیل شده است که هر کدام 40 فوت طول دارند. قطار کانتینری که در مسیر راه آهن باکو-تفلیس-قارص در حرکت است به چین نوشابه حمل می‌کند. کانتینرها از بندر باکو به بندر آکتائو در قزاقستان ارسال می‌شوند. این کانتینرها از طریق کشتی فیدر ADY Container از دریای خزر عبور می‌کنند. اپراتورهای این حمل و نقل، اعضای کنسرسیوم حمل و نقل بین‌المللی ترانس خزر «Pacific Eurasia Logistics» (ترکیه)، GR Logistics (گرجستان)، ADY Container (آذربایجان) و KTZ Express (قزاقستان) هستند.

 خبرگزاری «آذرتاج»: 8 تیر ماه

  • به گزارش کمیته دولتی گمرک جمهوری آذربایجان در ماه‌های ژانویه مه سال جاری آذربایجان در بین کشورهای سازمان همکاری اسلامی‌ بیشترین محصول را به ترکیه، تونس و لیبی صادر کرده است است. به طوری که ارزش صادرات به ترکیه 1 میلیارد و 207 میلیون، به تونس  190.5 میلیون دلار و به لیبی 27.7 میلیون دلار است. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ارزش صادرات به ترکیه کاهش یافته و به تونس و لیبی افزایش یافته است.
  • به گزارش کمیته دولتی گمرک جمهوری آذربایجان در ماه‌های ژانویه-مه سال جاری بیشترین صادرات را به ایتالیا انجام داده است. در پنج ماه اول سال، ترکیه، هند و ایتالیا واردکنندگان اصلی بودند. ارزش صادرات به ایتالیا 2 میلیارد و 730.9 میلیون، به ترکیه 1 میلیارد و 207 میلیون و به هند 350.1 میلیون دلار می‌باشد.
  • به گزارش کمیته دولتی گمرک جمهوری آذربایجان در ماه مه سال جاری به کشورهای عضو اتحادیه اروپا به ارزش 360.4 میلیون دلار محصول صادر شده است. بر اساس این گزارش در ماه مه ارزش واردات از کشورهای اتحادیه اروپا به آذربایجان 176.5 میلیون دلار می‌باشد.
  • شرکت هوایی «پگاسوس» از 3 جولای پروازهای ازمیر-باکو-ازمیر آغاز خواهد کرد. این پروازها توسط هواپیماهای ایرباس A320 سه بار در هفته انجام می‌شود.

خبرگزاری «ترند»: 14 تیر ماه

  • شرکت هوایی «ایر عربیه» امارات متحده عربی پروازهای خود به آذربایجان را از سر می‌گیرد. این پروازها از تاریخ 15 جولای، دو بار در هفته (پنج‌شنبه و یک‌شنبه) برگزار می‌شود

خبرگزاری «آپا»

  • بانک توسعه آسیا برای کمک به مبارزه دولت آذربایجان در اجرای برنامه جامع جهت کاهش تأثیرات منفی بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی بیماری همه‌گیر COVID-19 خط اعتباری 250 میلیون دلاری را تصویب کرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما