اخبار اقتصادی سوئیس
گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سوئیس در نیمه اول تیر ماه 1400 مندرج در رسانههای این کشور به شرح زیر ارائه میگردد:
بانکهای سوئیس علی رغم کرونا سود بیشتری کسب کرده اند
طبق آمار بانک ملی سوئیس، بانک های این کشور سال گذشته علی رغم بحران کرونا درآمد بیشتری کسب کردند. سود موسسات مالی که در سال 2019 حدود 14.7 میلیارد فرانک بود به 16.8 میلیارد فرانک در سال 2020 رسید. در سطح شرکتهای مادر، این سود از 0.6 میلیارد به 13.7 میلیارد فرانک رسید.
برای اولین بار، سوئیس رقابتی ترین کشور جهان شد
موسسه Institute for Management Development :IMD مستقر در لوزان با بررسی 64 کشور از نظر معیارهایی همچون عملکرد اقتصادی، سیاست اقتصادی، کارایی اقتصاد و شرایط زیرساخت ها به این نتیجه رسید که سوئیس، رقابتی ترین کشور جهان است و سوئد و دانمارک در رتبههای بعدی قرار دارند.
بر اساس این رتبه بندی، این کشور نه تنها بهترین زیرساخت های جهان را دارد بلکه از نظر وضعیت دارایی عمومی، چارچوب های بنیادین، وضعیت مالی شرکت ها و سیستم آموزشی نیز فراتر از سایر کشورها در مقیاس بین المللی است. بعلاوه، این کشور کاملاً قادر بوده است از نظر اقتصادی، پاندمی اخیر بیماری را مدیریت کند.
تقدیر صندوق بین المللی پول از سوئیس بخاطر عبور از بحران کووید-19
به گفته صندوق بین المللی پول، سوئیس از منظر مالی توانسته است به خوبی با بیماری همه گیر ویروس کرونا کنار بیاید. این صندوق در آخرین گزارش کشوری خود اقدامات پشتیبانی Swiss Covid و سیاست های پولی را تحسین کرد.
اقتصاد سوئیس در سال 2020 به میزان 3٪ افت داشت که کمتر از بیشتر کشورهای ثروتمند اروپایی است. صندوق بین المللی پول انتظار دارد رشد سوئیس در سال 2021 به 3.5٪ و در سال 2022 به 2.8٪ برسد. این ارقام با پیش بینیهای بانک ملی سوئیس مطابقت دارد.
سوئیس، نوآورترین کشور اروپا نامیده شد
بر اساس گزارش کمیسیون اتحادیه اروپا، سوئیس نوآورترین کشور اروپا و بالاتر از 27 عضو این اتحادیه قرار دارد. این کشور آلپ نشین در هفت شاخصی که برای تدوین رتبه بندی استفاده شده است بهترین امتیاز را کسب کرده است. طبق این گزارش، نقاط قوت سوئیس در سیستم های پژوهشی جذاب، منابع انسانی و داراییهای فکری است. 3 شاخص برتر شامل انتشارات علمی مشترک بین المللی، داشتن دانشجویان دکتری خارجی و یادگیری مادام العمر است.
نگرانی بانک ملی سوئیس از افزایش بدهی وام املاک و مستغلات
بانک ملی سوئیس (SNB) اخیراً گزارش سالانه خود در مورد ثبات مالی را منتشر کرده و در آن به تجزیه و تحلیل مواردی پرداخته است که میتواند ثبات بخش بانکی را در سال های آینده به مخاطره بیندازد. به دلیل اهمیت اقتصادی بسیار زیاد بازار املاک و مستغلات، این بخش یکی از بزرگترین این مخاطرات است.
طبق این گزارش، در حال حاضر بانک های سوئیس مبلغ زیادی (تقریبا 1100 میلیارد فرانک سوئیس) وام معوقه دارند. یعنی حجم این بدهیها حدود 60 درصد بیشتر از ارزش افزوده کل اقتصاد سوئیس است. سرعت بازپرداخت وام های جدید توسط بانک ها نیز قابل توجه است: میزان وامهای پرداخت نشده نسبت به بیست سال قبل بیش از دو برابر شده است.
نستله هدف به صفر رساندن جنگل زدایی خود را تا سال 2022 تمدید کرد
شرکت مواد غذایی نستله سوئیس اعلام کرد انتظار دارد هدف خود برای به صفر رساندن جنگل زدایی ناشی از تولید محصولاتش را تا سال 2022 تمدید کند. این شرکت قبلا متعهد شده بود این هدف را تا سال 2020 محقق کند. قهوه و کاکائو نیز بخشی از این تعهد است اما اقدامات مربوط به این دو محصول در سال 2025 به نقطه قابل قبول خواهند رسید.
هدف به صفر رساندن جنگل زدایی برای تهیه برخی از کالاهای مورد استفاده در محصولات این شرکت تقریباً در حال تکمیل شدن هستند: شکر (91٪)، سویا (90٪) ، گوشت (98٪) و خمیر کاغذ و کاغذ (94٪). این گزارش نشان می دهد که روغن پالم همچنان چالشی خاص است و در حال حاضر تنها 70 درصد از تولید آن بدون جنگل زدایی انجام میگیرد.
کمبود سیب زمینی در سوئیس
بهار مرطوب و سرد در تولید سیب زمینی سوئیس هم تأثیر گذاشت. سازمان صنعتی Swisspatat اعلام کرد به همین دلیل، برداشت این محصول هم دو تا سه هفته به تعویق خواهد افتاد. به گفته این سازمان، دلیل دیگر کمبود سیب زمینی در کشور، شیوع کرونا و بسته بودن رستورانهاست که تقاضای خرید این محصول را از حد معمول بالاتر برده است به گونه ای که در پایان ماه آوریل، فروش سیب زمینی 30 درصد بیشتر از میزان ماه مشابه در سال گذشته بود. این هفته اداره فدرال کشاورزی سهمیه واردات سیب زمینی را 5000 تن افزایش داد. در کل سوئیسیها سالانه حدود 180،000 تن سیب زمینی رومیزی مصرف میکنند.
«Pop-up Switzerland»: ابزار جدید بازاریابی ملی سوئیس- در اشتوتگارت، میلان و نیویورک
برای اولین بار، سوئیس در حال راه اندازی یک ابزار جدید برای بازاریابی ملی به نام "Pop-up House of Switzerland" است. شبکه و بستر ارتباطی موقت این نرم افزار که توسط Presence Switzerland و با همکاری Switzerland Tourism و Swiss Global Enterprise سازماندهی شده است، باعث میشود سوئیس در بازارهای صادراتی بهتر دیده شود و امکان برقراری روابط و همکاریهای جدید برای این کشور ارتقا یابد. «Pop-up Switzerland» برای اولین بار از اول ژوئیه 2021 در اشتوتگارت رونمایی خواهد شد. بادن-وورتمبرگ یکی از مهمترین مناطق همسایه سوئیس از نظر اقتصادی است.
حمایت سوئیس از توافق برجسته مالیاتی شرکت های OECD
سوئیس علی رغم ملاحظات خود، با حداقل مالیات تعیین شده برای شرکت های بزرگ جهانی همراه خواهد شد. توافق بر سر این موضوع در اجلاس سازمان همکاری اقتصادی و توسعه اروپا (OECD) مستقر در پاریس حاصل شد. بیانیه صادرشده نشست 130 کشور OECD حداقل مالیات را 15% تعیین کرد. همچنین شرکتهای چندملیتی باید مالیات بیشتری در کشورهایی بپردازند که سودآوری دارند. فقط 9 کشور، از جمله ایرلند، انصراف دادند. وزیر دارایی فرانسه گفت: "این مهمترین معامله مالیاتی بین المللی است که طی یک قرن گذشته انجام شده است."
تورم سالانه سوئیس در ماه ژوئن متوقف شد
گزارش روز پنجشنبه اداره آمار فدرال (FSO)، قیمت های مصرف کننده در سوئیس در ماه ژوئن نسبت به ماه مه فقط اندکی افزایش یافت و نرخ مالیات سالانه بدون تغییر، 0.6 درصد باقی ماند.
این امر نشان دهنده توقف رشد تورم طی چند ماه گذشته است. در طی بحران کرونا، میزان تورم تا ژوئن 2020 به پایین ترین سطح خود یعنی 1.3- درصد رسیده بود اما پس از آن، کم و بیش به طور مداوم افزایش یافت و در آوریل برای اولین بار مثبت شد.
به گزارش FSO، در مقایسه با ماه مه، شاخص قیمت مصرف ملی (CPI) در ژوئن با 0.1 درصد افزایش به 101.1 واحد رسید.
قطر سهام CS را می فروشد
قطر سهام خود را در Credit Suisse به زیر آستانه 5 درصد کاهش داده و دیگر بزرگترین سهامدار این بانک نیست. این کاهش سرمایه ناشی از یک اخطار اجباری از طرف کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده به این کشور است که بلومبرگ برای اولین بار گزارش کرده است.
بر این اساس، سازمان سرمایه گذاری قطر فقط 128 میلیون سهم را در اختیار دارد که 4.84 درصد از سرمایه این بانک بزرگ را شامل میشود. طبق نظرسنجی Credit Suisse، قطر قبلاً 133 میلیون سهم داشت. بر اساس دادههای Six ، بزرگترین سهامدار بانک در حال حاضر Blackrock با سهم 5.4 درصدی است.
احیای گردشگری خرید به سطح قبل از شیوع کرونا
آخرین دادههای ارائه دهندگان خدمات پرداخت SIX و Worldline تصویر روشنی را نشان می دهد: مردم سوئیس دوباره در حال خرج کردن همان مبلغی هستند که قبل از وقوع بحران، برای خرید در کشورهای همسایه هزینه میکردند.
به استثنای فرانسه، در ابتدای سال به دلیل شرایط بحران و محدودیتهای مربوط به آن، هزینه خرید در کشورهای همسایه بسیار پایین بود. طی بهار، هزینهها به طور مداوم افزایش یافت و چند هفته گذشته، یک جهش دیگر را نشان داد. این امر به ویژه در آلمان، مقصد محبوب گردشگران خرید، مشهود است. تجزیه و تحلیل دقیق تر دادههای کارتهای نقدی بانکها در تاریخ 3 جولای نشان می دهد که میانگین خرید 7 روزه منتهی به این تاریخ، روزانه 2 میلیون فرانک خرید انجام شده است. در سال 2019 - قبل از بحران کرونا – سوئیسیها در همین برهه زمانی به همین اندازه خرید کرده بودند.
IBO Friedrichshafen به عنوان اولین نمایشگاه بزرگ تجاری آغاز به کار میکند
پس از وقفه ناشی از شیوع کرونا، اولین IBO پس از 28 ماه وقفه از 8 تا 11 ژوئیه برگزار میشود. در این نمایشگاه قانون «واکسینه، تست داده و بهبودیافته» اجرا نمیشود اما استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و ثبت نام بازدیدکنندگان اجباریست. در این نمایشگاه 280 غرفه دار اقلام خود را در چهار سالن و در فضای باز ارائه می دهند. فضای داخل سالنهای نمایشگاه هم مرتبا با هوای تازه تهویه خواهند شد. تعداد مهمانان هم به اندازه مارس 2019 نخواهد بود که طی پنج روز، 74100 نفر از نمایشگاه بازدید کردند.
نمایشگاه IBO Friedrichshafen بزرگترین نمایشگاه بهاری دریاچه کنستانس است. غرفه داران داخلی و بین المللی متعددی محصولات و خدمات خود را در زمینههای مختلفی همچون خودرو، کودکان، آموزش، غذا، باغ و اوقات فراغت، ورزش، خلاقیت، و همچنین ساخت و ساز و انرژی در IBO Messe Friedrichshafen ارائه می دهند.