معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۳۵

اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین در هفته دوم تیر 1400 مندرج در روزنامه ها و رسانه‌های این حوزه به شرح زیر ارائه می‌گردد:

آغاز ساخت ترمینال 3 فرودگاه بین المللی بایون گوانجو

ساخت ترمینال 3 فرودگاه بین المللی بایون گوانجو در تاریخ 26 ژوئن 2021 آغاز شد.

مساحت این ترمینال 422 هزار مترمربع بوده و خطوط مترو، راه آهن بین شهری، راه‌آهن سریع‌السیر و سایر خطوط حمل و نقل ریلی برای اتصال به این ترمینال ساخته خواهد شد. علاوه بر این، در ساخت این ترمینال از فناوری‌های جدید مانند 5G، داده‌های بزرگ، اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی  استفاده خواهد شد.

پروژه فاز سوم توسعه فرودگاه بایون از 27 سپتامبر سال 2020 آغاز شد که شامل ساخت 2 باند فرودگاه، ترمینال T3 و غیره بوده و کل سرمایه گذاری آن به 54.42 میلیارد یوان (8.3 میلیارد دلار) می رسد. پس از اتمام این پروژه، ظرفیت پذیرش مسافر و ظرفیت بار و پست  سالانه فرودگاه بین المللی بایون گوانجو به ترتیب به 120 میلیون مسافر و 3.8 میلیون تن بار خواهد رسید که 50٪ و 52٪ از سطح فعلی بالاتر است.

تمدید قرارداد تأمین باتری CATL با تسلا

سازنده باتری‌های لیتیوم یون CATL در تاریخ 28 ژوئن اعلام کرد که قرارداد تأمین باتری خود را با تولیدکننده آمریکایی خودروهای برقی تسلا تا سال 2025 تمدید کرده است. طبق این قرارداد، شرکت CATL به عرضه باتری مدل 3 تولید شده توسط تسلا در شانگهای ادامه خواهد داد.

CATL که در استان فوجیان واقع شده و بزرگترین تامین کننده باتری خودروهای برقی در جهان است، تمرکز خود را بر تحقیق و توسعه، تولید و فروش باتری برقی و سیستم های ذخیره انرژی برای وسایل نقلیه الکتریکی قرار داده است. مشتریان CATL علاوه بر تسلا، تولیدکنندگان اتومبیل های برقی مانند BMW، فولکس واگن و جیلی را نیز شامل می‌شوند.

ساخت مرکز حمل و نقل جامع فرودگاه چانگشا

پروژه بازسازی و توسعه فرودگاه چانگشا در روز 28 ژوئن 2021رسماً آغاز شد. پس از اتمام پروژه‌های حمل و نقل جامع، این مرکز به یکی از قطب های فرودگاهی با کمترین مسافت پیاده روی و بیشترین بازده انتقال مسافر و بار در چین تبدیل خواهد شد. مسافران با 5 دقیقه پیاده روی می‌توانند به مترو ،راه آهن بین شهری و راه آهن سریع السیر دسترسی داشته باشند.

پروژه بازسازی و توسعه فرودگاه چانگشا برای تأمین هدف جابجایی 60 میلیون مسافر و 600 هزار تن بار و نامه پستی در سال 2030 طراحی شده است. این پروژه شامل مهندسی فرودگاه، کنترل ترافیک هوایی و غیره با سرمایه گذاری 43 میلیارد یوان (6.6 میلیارد دلار) راه اندازی خواهد شد.  

قرار گرفتن راه آهن سریع السیر گوانجو-شنجن در فهرست برنامه‌های ملی

طبق اعلام کمیسیون اصلاح و توسعه گواندونگ، دومین راه آهن سریع السیر بین دو ابرشهر گوانجو و شنجن در برنامه ملی مربوطه درج گردیده است. براساس گزارش این کمیسیون، در حال حاضر خط راه آهن گوانجو-شنجن، خط ریلی اکسپرس گوانجو-شنجن-هنگ کنگ و خط راه آهن بین شهری گوانجو-شنجن دو شهر را به هم متصل نموده و زمان سفر این سه خط بین 29 تا 70 دقیقه طول می‌کشد.

ساخت این خط ریلی سریع السیر بین شهری که مناطق مرکزی شهری گوانجو و شنجن را به هم متصل می‌کند، دسترسی یک ساعته به مرکز شهرها را به همراه خواهد داشت و سفرهای تجاری را برای مردم تسهیل می‌کند.

درآمد منطقه فناوری پیشرفته شنجن در سال 2020

 طبق اطلاعات کمیسیون نوآوری در علوم و فناوری شهرداری شنجن، در سال 2020، منطقه فناوری پیشرفته شنجن به درآمد عملیاتی 2.06 تریلیون یوان (316.3 میلیارد دلار)، با افزایش سالانه 21.4٪ دست یافت؛ تولید ناخالص داخلی پارک فناوری شنجن حدود 785.3 میلیارد یوان (120 میلیارد دلار) بود که افزایش 13.6٪ نسبت به سال گذشته داشت.

در سال 2020، منطقه فناوری پیشرفته شنجن دارای 5082 شرکت با فناوری پیشرفته در سطح ملی، 823 شرکت با ارزش تولید سالانه بیش از 100 میلیون یوان (15.29 میلیون دلار) و 142 شرکت سهامی است. در ارزیابی منطقه فناوری پیشرفته ملی، منطقه فناوری پیشرفته شنجن از نظر رتبه بندی جامع در رتبه سوم کشور چین و از نظر بین المللی سازی و مشارکت در رقابت بین المللی در رتبه اول قرار دارد.

ساخت اولین مرکز قرنطینه بین المللی چین در گوانجو

گوانجو ساخت اولین مرکز قرنطینه بین المللی در منطقه بایون را آغاز کرد. این مرکز با 5 هزار اتاق، مساحتی در حدود 250 هزار مترمربع دارد و 2 هزار تخت برای پرسنل خدمات لجستیک فراهم می‌کند.

این مرکز یک منطقه قرنطینه هوشمند خواهد بود. تجهیزات پزشکی هوشمندی در ایستگاه سلامت نصب می‌شود که می‌تواند در مورد بیماری‌های ناشی از COVID-19 بررسی دقیق تری داشته باشد. به عنوان مثال، دستگاه سی تی ساخته شده بر اساس فناوری هوش مصنوعی می‌تواند سی تی اسکن بدون سرنشین را در ناحیه ایزوله انجام داده و آسیب تابش به بدن انسان را کاهش دهد. علاوه بر این، آزمایشگاه Pazhou پشتیبانی فنی از مرکز بین المللی بهداشتی را برای حمل مسافر بدون نیاز به راننده از فرودگاه تا هتل را فراهم می‌کند. آزمایش های پزشکی هوشمند، مراقبت های پرستاری و خدمات اتاق نیز در مرکز فوق انجام می‌پذیرد.بهره برداری از مرکز بین المللی قرنطینه گوانجو در ماه سپتامبر آغاز می‌گردد.

برقراری مسیر مستقیم حمل و نقل بین المللی هونان با آلمان

نخستین پرواز باری "چانگشا فرانکفورت هان" که توسط Sinotrans انجام می‌شود در تاریخ 1 جولای 2021، در فرودگاه بین المللی چانگشا هوآنگوا واقع در استان هونان افتتاح شد. در حال حاضر، این مسیر تنها مسیر حمل و نقل بین المللی هونان است که مستقیماً به آلمان پرواز نموده و یک پل هوایی جدید برای مبادلات اقتصادی و تجاری بین هونان و اروپا ایجاد می‌کند.

افتتاح مرکز بین المللی نوآوری شهر طراحی صنعتی گواندونگ

مرکز بین المللی نوآوری شهر طراحی صنعتی گواندونگ در تاریخ 1 ژوئیه 2021، رسماً افتتاح شد."شهر طراحی صنعتی گواندونگ" در شهر فوشان واقع شده و در حال حاضر، بسیاری از موسسات معروف طراحی خارجی از کره جنوبی، آلمان، ایتالیا، سوئد و ژاپن در آنجا مستقر شده اند.

این مرکز در حال حاضر حدود 8 هزار مترمربع وسعت دارد و بر ایجاد مراکز نوآورانه مانند مرکز همکاری بین المللی طراحی، مرکز آموزش و معرفی استعدادهای بین‌المللی طراحی، مرکز تبادل بین المللی طراحی، پلت فرم بین المللی فروش و پلت فرم بین‌المللی  اشتراک گذاری منابع طراحی تمرکز دارد.

آغاز نصب توربین‌های بادی در اولین مزرعه بادی دریایی چین

نیروگاه بادی-دریایی در آب های عمیق شهر یانگجیانگ استان گواندونگ نصب توربین‌های بادی را آغاز کرده است. این اولین مزرعه بادی-دریایی در چین است که در آبهای عمیق با عمق 35- 50 متر ساخته شده و پیش بینی می‌شود در پایان سال جاری تکمیل و به بهره برداری برسد. پس از بهره برداری، 67 توربین بادی بزرگ دریایی در آب های عمیق با ظرفیت تولید سالانه 1.5 میلیارد کیلووات ساعت به فعالیت خواهند پرداخت.

در حال حاضر، انرژی بادی-دریایی در چین عمدتاً در آب های کم عمق تا 35 متر قابل تولید است. آب های یانگجیانگ یک منطقه کلیدی برای توسعه نیروی بادی-دریایی در استان گواندونگ است. هم اکنون، پروژه‌های 10 میلیون کیلوواتی شهر یانگجیانگ از جمله پروژه 3 میلیون کیلووات در آب های کم عمق و پروژه 7 میلیون کیلووات در آب‌های عمیق تصویب شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما