افزایش فعالیتهای بندر ترکمنباشی
با ورود یک کشتی جدید آذربایجانی به بندر ترکمنباشی، فاز جدیدی از افزایش فعالیتهای این بندر از یک سو و توسعه فعالیتهای آن در ارتباط با جمهوری آذربایجان از سوی دیگر آغاز گردید.
بر اساس گزارشهای خبری رسانههای جمعی ترکمنستان، این کشتی مدرن در سال 2020 به سفارش شرکت سهامی "کشتیرانی دریای خزر" در کارخانه کشتیسازی باکو با هدف نقل و انتقال مسافر و حمل نقل جادهای و ریلی طراحی شده است. کشتی مذکور با طول 154 متر و حدود پنج و نیم تن ظرفیت، حامل ماشینآلات مدرن وارداتی به ترکمنستان بوده است.
از سوی دیگر خبرگزاری «ریپورت» آذربایجان اخیرا اعلام نمود: در بازه زمانی سه ماهه نخست سال 2021 میزان مبادلات کالا میان بندر ترکمنباشی ترکمنستان و بندر باکو آذربایجان از یک میلیون و 400 هزار تن فراتر رفته و این شاخص در مقایسه با مدت مشابه سال قبل آن 16.7 درصد افزایش داشته است.
در بازه زمانی مذکور تعداد 9 هزار و 165 مورد کامیون و کانتینر جابجا شده که تعداد 6 هزار و 605 مورد (72 درصد) آن در مسیر باکو-ترکمنستان-باکو و تعداد 2 هزار و 560 مورد (35 درصد) آن نیز در مسیر باکو-کوریک-باکو بوده است. آژانس خبرگزاری «ریپورت» افزود: تعداد 6 هزار و 611 واگن در ترمینال کشتیهای رورو بندر باکو جابجا شده که تعداد 4 هزار و 897 مورد (74 درصد) آن در مسیر باکو-ترکمنستان-باکو و تعداد یک هزار و 714 مورد (26 درصد) آن نیز در مسیر باکو-کوریک-آکتائو-باکو بوده است.
همچنین رسانههای گروهی ترکمنستان اخیرا اعلام کردند، مرکز حمل و نقل لجستیک ترکمنستان در تردد نخستین قطار سریعالسیر حامل 25 کانتینر 40 فوتی از ترکیه به ازبکستان مساعدت میکند. قطار مذکور در تاریخ 10 آوریل از استانبول حرکت نموده و در تاریخ 21 آوریل با کشتی فیدر "تیمور احمدوف" به بندر ترکمنباشی رسیده و قرار است مسافت 3 هزار و 692 کیلومتری را در زمان 460 ساعت یعنی معادل 20 روز به مقصد طی کند. طبق خبر مذکور، مرکز حمل و نقل و لجستیک ترکمنستان برنامهریزی نموده تا تمامی کانتینرها را در ترمینال دپوی کانتینر بندر ترکمنباشی جمعآوری و در قالب یک قطار سریعالسیر به صورت ترانزیت به مقصد ارسال کند.
تا قبل از استقلال ترکمنستان، نام بندر ترکمنباشی، کراسنوسک بود. از سال 1962 در این بندر تجهیزات مدرن بندری نصب شد. این بندر در زمان اتحاد جماهیر شوروی بیشتر کاربرد نظامی داشت. بعد از استقلال ترکمنستان، بندر مذکور وارد فاز تجاری شد و در چند مرحله بازسازی و توسعه یافته است. مهمترین مراحل بازسازی آن بین سالهای 2000 تا 2003 و 2014 و سال 2018 انجام گرفت. در طرح اخیر در حدود یک و نیم میلیارد دلار صرف بازسازی بندر مذکور شد. در حال حاضر مساحت این بندر 375 هکتار میباشد و ظرفیت پذیرش کشتیهای کانتینری، رورو و بار را داشته و متصل به شبکه جادهای و ریلی ترکمنستان است. این بندر ظرفیت 17 الی 18 میلیون تن بار و جابجایی 300 هزار مسافر در سال را داشته و قادر به تبادل 75 هزار کامیون در سال است. همچین این بندر دارای انبارهای نفتی برای پذیرش و صادرات نفت است.
بندر مذکور با بنادر باکو در آذربایجان، آستراخان و اولیا در روسیه، امیرآباد، انزلی و نوشهر در ایران و آکتائو در قزاقستان ارتباط دریایی دارد.