معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۱۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۷۲

اخبار اقتصادی ژاپن

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی ژاپن که در نیمه دوم خرداد و نیمه اول تیرماه 1400 در رسانه‌های این کشور منعکس شده است به شرح زیر ارائه می‌ گردد:

بهبود چشم انداز رشد اقتصادی جهان و کاهش رقم مربوط به ژاپن

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) پیش بینی خود در سال جاری برای رشد اقتصاد جهانی را افزایش داده، اما با اشاره به کندی عرضه واکسن و افزایش دوباره تعداد مبتلایان، چشم انداز خود از رشد اقتصاد ژاپن را کاهش داده است.این سازمان جدیدترین پیش بینی خود را روز دوشنبه منتشر کرد. در این گزارش آمده است که انتظار می رود امسال اقتصاد جهانی ۸ / ۵ درصد رشد کند، که از پیش بینی ۶ / ۵ درصدی مربوط به ماه مارس بیشتر است.لارنس بون اقتصاددان ارشد OECD می‌گوید: «دورنمای اقتصاد جهانی در ماه‌های اخیر به مقدار قابل توجهی بهبود یافته است، و چشم انداز در حال روشن تر شدن است. بنابراین ما پیش بینی خود از رشد اقتصادی سال ۲۰۲۱ را بازبینی کردیم و آن را به بالاترین نرخ رشد از سال ۱۹۷۳ ارتقاء دادیم».در این گزارش آمده است عرضه باثبات واکسن در اقتصادهای پیشرفته اجازه می دهد فعالیت هایی با ارتباط از نزدیک انجام شوند، که به دلیل اقدامات مقابله با ویروس متوقف مانده بودند.

  مشارکت شرکت های ژاپنی و تایوانی برای توسعه فناوری ساخت تراشه

شرکت پیشتاز تراشه سازی جهان قصد دارد با کمک شرکت های ژاپنی فناوری ساخت نیمه‌هادی‌ها را توسعه دهد.دولت ژاپن در نظر دارد حدود ۱۹ میلیارد ین، حدود ۱۷۳ میلیون دلار، برای این پروژه که شرکت تولید نیمه‌هادی تایوان در آن مشارکت دارد کمک کند. مرکز تحقیقات این پروژه در تسوکوبا در استان ایباراکی در حومه توکیو خواهد بود.شرکت های ژاپنی دخیل در این پروژه ایبیدن وشیبائورا مکاترونیکس، سازندگان مواد و تجهیزات تولید تراشه هستند.

این گروه قصد دارد فناوری موسوم به «بسته بندی سه بعدی» را توسعه دهد. این فناوری برای روی هم قرار دادن تراشه‌ها جهت داشتن عملکردی بهتر و صرفه جویی در انرژی کاربرد دارد.با توجه به ضروری بودن وسایل دارای تراشه برای نسل بعدی شبکه‌های مخابراتی و رانندگی خودکار، توسعه تراشه‌های پیشرفته در سطح جهان شتاب گرفته است.برخی از دولت ها برای ترویج دیجیتالی شدن و تقویت امنیت اقتصادی خود در حال سرمایه گذاری‌های کلان در صنایع داخلی خود هستند.

توقف فعالیت­های دو شرکت تویوتا و هوندا در مالزی  

دو شرکت خودروسازی تویوتا و هوندا اعلام کردند که به علت شیوع ویروس کرونا و اعمال قرنطینه شهری در مالزی، فعالیت­های خود را در این کشور متوقف کرده ­اند. تولیدات این دو شرکت در مالزی تا اطلاع ثانوی و بنابر چگونگی شیوع ویورس کرونا دراین کشور متوقف خواهد شد.

همکاری شرکت تایوانی با شرکت­های ژاپنی در زمینه­ ی مواد نیمه ­رسانا

کاجی­یاما، وزیر صنعت، اقتصاد و تجارت ژاپن در رابطه با همکاری شرکت برجسته ی TSMC تایوان در حوزه­ ی مواد نیمه­ رسانا با 20 شرکت ژاپنی در توسعه­ ی تحقیقات مواد نیمه ­رسانا، گفت: برای تحقق جامعه ­ای دیجیتالی، توسعه­ ی فناوری مواد نیمه­ رسانا بسیار حائز اهمیت است. وی از تمایل برای جذب پایگاه­های تولید مواد نیمه ­رسانا در داخل کشور سخن گفت.در پروژه­ ی همکاری شرکت تایوانی با شرکت­های ژاپنی و ساخت کارخانه­ ی مواد نیمه­ رسانا در استان ایباراگی، دولت 19 میلیارد ین کمک نموده است.

 افزایش ایستگاه شارژ خودروهای برقی

در راستای طرح افزایش خودروهای برقی به منظور تحقق راهبرد کربن­ زدایی، دولت قصد دارد تعداد ایستگاه­های شارژ برقی خودروها را تا سال 2030 به 5 برابر میزان فعلی یعنی 150 هزار ایستگاه، و تعداد ایستگاه­های شارژ خودروهای سلول­ سوختی را به 6 برابر میزان فعلی یعنی 1000 ایستگاه افزایش دهد.

بهبود برآورد چشم انداز اقتصادی ژاپن برای فصل ژانویه تا ژوئن

مقامات ژاپنی می‌گویند که انقباض اقتصادی این کشور از برآورد اولیه اعلام شده در فصل اول سال جاری کمتر بوده است.اکنون دفتر کابینه ژاپن می‌گوید تولید ناخالص داخلی این کشور با سرعت سالانه ۹ / ۳ درصد در فاصله زمانی از ماه ژانویه تا مارس نسبت به فصل مشابه سال گذشته کوچکتر شده است.برآورد اولیه ای که ماه گذشته اعلام شد منهای ۱ / ۵ درصد بود. با این وجود این رقم نخستین انقباض طی سه فصل گذشته بود. اقتصاد ژاپن تحت تاثیر اعلام وضعیت اضطراری در این کشور در اوایل ماه ژانویه آسیب دید.

 افزایش درآمد حاصل از تجارت خارجی ژاپن

مانده حساب جاری درآمدهای خارجی دولت ژاپن که نشانگر درآمد این کشور از تجارت خارجی می­باشد، در ماه آوریل 2021 به دلیل افزایش صادرات به آمریکا و چین بیش از 1تریلیون 300 میلیارد ین بوده که افزایش قابل توجهی را از خود نشان داده است. این مبلغ در مقایسه با ماه مشابه سال قبل بیش از 6 برابر افزایش داشته است. یکی از اصلی­ ترین عوامل این افزایش درآمد صادرات خارجی در ژاپن، صادرات خودرو به آمریکا و صادرات تولیدات نیمه‌هادی به چین اعلام شده است.

ژاپن طرح کاهش دی اکسید کربن با دیگر کشورها را سرعت می‌بخشد

ژاپن به عنوان بخشی از تلاش خود برای پایین آوردن میزان گازهای گلخانه ای، استفاده از طرح کاهش دی اکسید کربن که با همکاری دیگر کشورها انجام می‌گیرد را تسریع خواهد کرد. دولت قصد دارد با تسریع این برنامه، هدف جدیدی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تعیین کند.«ساز و کار مشترک اعتباری» به توکیو اجازه می دهد هنگامی‌که این کشور، فناوری با انتشار پایین کربن را به یک کشور شریک ارائه می دهد، بتواند سهمی از کاهش انتشار گازهای گلخانه ای که توسط کشور دیگر کسب شده را مطالبه کند.

هدف این برنامه همچنین آن است تا برای شرکت های ژاپنی که فناوری سازگار با محیط زیست فراهم می‌کنند فرصت هایی ایجاد کند.دولت در حالی که به سمت افزایش تلاش های کاهش انتشار گازهای گلخانه ای پیش می رود،‌ بر بخش هایی مانند انرژی تجدید پذیر، زنجیره تأمین و مدیریت پسماند متمرکز می‌شود.تخمین زده می‌شود بازار چنین پروژه‌هایی ارزشی بیش از ۹ میلیارد دلار داشته باشد.

یک تخمین دولت که در پایان سال گذشته تدوین شد کاهش کلی انتشارات دی اکسید کربن حاصل از این برنامه از سال مالی ۲۰۱۳،‌ هنگامی‌که این طرح آغاز شد، تا سال مالی ۲۰۳۰ را ۱۷ میلیون تن برآورد می‌کند.دولت امیدوار است در حالی که این طرح را سرعت می‌بخشد، یک هدف جدید ۱۰۰ میلیون تنی را تعیین کند که بیش از پنج برابر هدف کنونی خواهد بود.

شرکت کشتیرانى ژاپن (NYK) ١٢ کشتى سوخت LNG را سفارش داد

شرکت بزرگ کشتیرانى ژاپن (NYK Line) روز 15 اعلام نمود که 12 کشتى حمل خودرو که سوخت آن گاز طبیعى مایع (LNG) است، را سفارش داد. مبلغ سرمایه گذارى بالاى 100 میلیارد ین تخمین زده مى شود. زمان تکمیل آن کشتى ها سال هاى 2025 تا 2028 خواهد بود. میزان انتشار گازهاى گلخانه اى نسبت به کشتى هاى با سوخت نفت سنگین حدود 40 درصد کاهش مى یابد.

 افزایش 49 درصدى صادرات ژاپن در ماه مه

بنابر آخرین آمار تجارت ژاپن که توسط وزارت دارایى منتشر شد، صادرات در ماه مه نسبت به ماه مشابه سال قبل 49/6 درصد افزایش یافته و 6 تریلیون و 261 میلیارد ین بوده است. مبلغ کسرى تجارت 187 میلیارد ین بوده است.

هوندا و جاکسا قصد ساخت سیستم تولید انرژی تجدید پذیر در فضا را دارند

هوندا شرکت خودروسازی ژاپنی و جاکسا سازمان اکتشافات هوافضای ژاپن قرار است که درباره یک سیستم تولید اکسیژن، انرژی و آب در فضا، تحقیقی را انجام دهند. ایده این است که محیطی ایجاد شود تا مردم در فضا بتوانند برای مدت طولانی زندگی و کار کنند.

هوندا و جاکسا طی بیانیه ای اعلام کردند که این سیستم قادر خواهد بود بدون تامین دوباره از زمین، اقلام ضروری مورد نیاز انسان و خودروها را تولید کند.با استفاده از انرژی خورشیدی آب الکترولیز خواهد شد و اکسیژن و هیدروژن تولید می‌شود.اکسیژن و هیدروژن تولید شده سپس با استفاده از فناوری پیل سوختی برای تولید برق استفاده خواهد شد. آب تولیدی از این فرایند هم بازیافت می‌شود.ساساکی هیروشی، معاون رئیس جاکسا در بیانیه ای گفت که هدف جاکسا تولید سیستمی است که «اکتشافات کامل در کره ماه» را امکان پذیر کند.هوندا و جاکسا قصد دارند که نمونه اولیه این سیستم را تا پایان سال مالی جاری تولید کنند.

شرکت نیپون یوسن ۱۲ کشتی حمل خودرو با سوخت گاز مایع  سفارش داد

نیپون یوسن، شرکت حمل و نقل دریایی ژاپن ناوگانی از کشتی‌های جدید حمل خودرو سفارش داده است که با گاز طبیعی مایع کار می‌کنند.نیپون یوسن اعلام کرد که یادداشت تفاهمی را با دو شرکت کشتی سازی داخلی برای سفارش ۱۲ کشتی امضا کرده است. ارزش این قرارداد بیش از ۹۰۰ میلیون دلار است.هدف این شرکت عظیم حمل و نقل دریایی این است که بیشترین تعداد کشتی‌های حمل خودرو در جهان را داشته باشد که با گاز طبیعی مایع کار می‌کنند.نیپون یوسن همچنین قصد دارد که تا سال ۲۰۵۰ ، میزان انتشار گاز دی اکسید کربن خود را به نصف میزان سال ۲۰۱۵ برساند.

 آغاز واردات گوشت مرغ انگلیس؛ فرصت تجارى 10 میلیارد ینى

دولت انگلیس روز 16 اعلام کرد که ژاپن محدودیت ها براى واردات گوشت مرغ انگلیس را براى اولین بار برداشت. قرار است در ماه ژوئن واردات شروع شود، و براى انگلیس فرصت تجارى 65 میلیون پوندى (حدود 10 میلیارد ین) به مدت پنج سال آینده محسوب مى شود. دولت انگلیس خاطرنشان کرد: “ژاپن در زمینه امنیت سرسخت غذایى و سیستم نظارت بر واردات از شهرت جهانى برخوردار است.”دولت هاى ژاپن و انگلیس پس از مذاکرات چهار ساله درباره شرایط بهداشت دامپرورى به توافق رسیدند.

اتخاذ تدابیر سختگیرانه اداره اتباع خارجی ژاپن در خصوص اعزام نیروی کار به ژاپن

با توجه به ناپدید شدن کارآموزان خارجی در ژاپن، اداره اتباع خارجی ژاپن اعلام کرد که اعزام کار آموزان از 4 شرکت ویتنامی‌که کار آموزان شان به صورت گسترده ناپدید شده ­اند را به ژاپن متوقف خواهد کرد. با توجه به افزایش اعزام نیروی کار و کار آموز از کشورهای خارجی به ژاپن، نسبت افرادی که در این بین ناپدید و محل زندگی آنها نامشخص است افزایش یافته و اداره اتباع خارجی ژاپن جهت جلوگیری از این موضوع، تدابیر سختگیرانه ­تری را در خصوص اعزام نیروی کار به ژاپن اتخاذ نموده است.

 کاهش جمعیت ژاپن

بنا به گزارش وزارت امور داخلی و ارتباطات ژاپن، جمعیت ژاپن طبق بررسی آمار جمعیت در ماه اکتبر سال گذشته، 126 میلیون و 226 هزار و 568 نفر بوده است. این آمار نسبت به 5 سال گذشته 868 هزار نفر کاهش داشته است و همانند دوره­ ی قبل روند کاهشی جمعیت را نشان می­دهد. البته این کاهش نسبت به دور قبل، کمتر است. وزارت مربوطه عنوان داشته است که اگرچه میزان مرگ و میر نسبت به تولد بیشتر از دوره قبل بوده است، اما افزایش حضور خارجی­ ها در ژاپن و بازگشت ژاپنی­ های مقیم خارج پس از شیوع کرونا به کشور، از دلایل کند شدن روند کاهشی جمعیت در این دوره بوده است.کاتو، دبیر ارشد کابینه گفت: پرداختن به مسأله ­ی کاهش زاد و ولد از اولویت­های دولت است و باید تدابیر مناسب در ارتباط با آن اتخاذ شود.

رنساس ظرفیت کارخانه تراشه سازی خود را به میزان سابق بازگرداند

رنساس الکترونیکس، تراشه ساز بزرگ ژاپنی، می‌گوید بطور کامل ظرفیت تولید تراشه خود در کارخانه ای که در ماه مارس در اثر آتش سوزی صدمه دیده بود را به ظرفیت قبل از آتش سوزی بازگردانده است.این آتش سوزی در کارخانه ای در شمال توکیو رخ داد. این حادثه باعث شد رنساس بطور موقت بخشی از تولید خود را متوقف کند. در این کارخانه برای خودروها و دیگر وسایل نیمه‌هادی ساخته می‌شود.مسئولان شرکت رنساس می‌گویند ظرفیت تولید این کارخانه پنجشنبه گذشته، یعنی یک ماه دیرتر از آنچه در ابتدا پیش بینی می‌شد، به حالت عادی بازگشت.این شرکت می‌گوید انتظار می رود ارسال محصولات از این کارخانه در حدود نیمه ماه ژوئیه به سطح قبل از آتش سوزی بازگردد.این آتش سوزی در بحبوحه کمبود جهانی تراشه رخ داد که تولید طیف وسیعی از اقلام از جمله خودرو، ماشین لباسشویی و تجهیزات صوتی را تحت تأثیر قرار داده است.

گزارش تانکان نشاندهنده خوش بینی تجاری است

یک بررسی در ژاپن، که توجهات زیادی را به خود جلب کرده، نشان می دهد خوش بینی تجاری بین تولید کنندگان بزرگ کماکان زیاد می‌شود.این خوش بینی تجاری بین شرکت های بزرگ غیر تولیدی نیز برای اولین بار طی پنج فصل گذشته،‌ با اینکه هنوز اندک می‌باشد، مثبت شده است.در گزارش تانکان بانک مرکزی ژاپن برای دومین فصل سال، آمده که اعتماد به نفس در شرکت های تولیدی ۹ واحد افزایش یافته و به ۱۴ واحد رسیده است. این چهارمین فصل متوالی بهبودی است که در پی رشد صادرات صورت می‌گیرد.

این خوش بینی بین تولید کنندگان عمده ماشین آلاتی که برای مقاصد عمومی از آنها استفاده می‌شود ۲۲ واحد افزایش یافت و به ۳۴ واحد رسید و بین تولید کنندگان ماشین آلات الکترونیکی با ۱۰ واحد افزایش به ۲۸ واحد رسید.این خوش بینی در صنعت خودروسازی با ۷ واحد کاهش به ۳ واحد رسید که دلیل آن کمبود جهانی نیمه رسانه‌ها است.نتایج تانکان برای بسیاری از شرکت های غیر تولیدی تصویر متفاوتی را نشان می دهد. اعتماد به نفس بین شرکتهای غیرتولیدی بزرگ با اندکی بهبودی به مثبت ۱ رسیده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما