معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۱۹

اخبار اقتصادی ترکمنستان

اهم اخبار اقتصادی داخلی و خارجی ترکمنستان در هفته اول تیر 1400 که در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور منتشر شده است به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

فعالیت بورس ترکمنستان 

میزان معاملات تجاری بورس کالا و مواد خام ترکمنستان در هفته اعلامی‌بیش از 8 میلیون و 27 هزار دلار اعلام شده است. بازرگانانی از کشورهای ترکیه و افغانستان محصولاتی از قبیل سوخت دیزل و گاز مایع تولید شده در پالایشگاه‌های نفت ترکمن‌باشی را خریداری نمودند. همچنین نمایندگان تجاری کشورهای اوکراین، قزاقستان و ترکیه محصولاتی از قبیل پارچه‌های نخی، الیاف نخ و پارچه‌های رنگی و پرزدار ژاکارد را خریداری نمودند. تجار کشورهای روسیه، امارات متحده عربی، قزاقستان و ترکیه نیز محصول الیاف نخ را به ارزشی بیش از 20 میلیون 774 هزار منات خریداری نمودند. در هفته اعلامی جمعا 29 مورد معامله در بورس کالا و مواد خام ترکمنستان به ثبت رسید.

آغاز به کار شرکت جدید قالی‌ بافی در استان آخال

بر اساس اخبار منتشره در رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان، یک شرکت قالی‌بافی جدید در بخش بحردن استان آخال افتتاح شده که در مراسم افتتاحیه آن نمایندگانی از مجلس ترکمنستان، اتحادیه دولتی «ترکمن قالی»، استانداری آخال و بخشداری بخش بحردن و همچنین نمایندگان سازمان‌های اجتماعی شرکت داشتند. شرکت قالی‌بافی مذکور که عملیات احداث آن از سوی شرکت «عشق‌آباد دمیربتن (بتن مسلح عشق‌آباد)» در ماه اکتبر سال 2018 آغاز شده بود، در مساحتی به میزان یک هکتار تاسیس شده و دارای واحدهای تولیدی، اتاق کنفرانس، بخش کمک‌های اولیه، اتاق طراحی، اتاق بایگانی، سالن نمایشگاهی و رستوران بوده و برای 150 نفر موقعیت شغلی ایجاد کرده است. در حال حاضر مجموعا هشت شرکت قالی‌بافی متعلق به اتحادیه دولتی «ترکمن قالی» بوده و بیش از 100 بنگاه تولیدی از واحدهای تولیدی در استان‌های ترکمنستان زیر مجموعه این شرکت‌ها می‌باشند. شایان ذکر است در شرکت‌های قالی‎بافی ترکمنستان، بیش از پنج هزار نفر از بانوان این کشور مشغول به فعالیت می‌باشند.

بهره‌برداری مرحله‌ای از پروژه‌های عظیم برق به مناسبت سی‌امین سالگرد استقلال ترکمنستان

بنا بر خبر منتشره در روزنامه «ترکمنستان» عملیات احداث بخش ترکمنی خط انتقال برق قدرت ترکمنستان-افغانستان-پاکستان تداوم داشته و مراسم بهره‌برداری از آن در جشن سی‌امین سالگرد استقلال ترکمنستان مد نظر قرار گرفته است.فعالیت‌های در حال اجرا در زمینه احداث سیستم انرژی حلقوی آخال-بالکان-داش آغوز با هدف فعالیت منظم سیستم انرژی ترکمنستان و افزایش ظرفیت‌های صادرات برق به کشورهای خارجی از هر نقطه کشور حاکی از آینده نگری طرح‌های در حال اجرا در این حوزه می‌باشد. همچنین پروژه در حال احداث مرکز تعمیرات و خدمات‌رسانی تجهیزات انرژی در بخش بؤزمه‌یین شهر عشق‌آباد نیز یکی از آخرین مراحل چرخه تولید نهایی این صنعت است که کارهای آنها در حال انجام می‌باشد.

تحویل هواپیمای جدید مدل «Boeing 777-200LR» به آژانس «خطوط هوایی ترکمن»

آژانس خبرگزاری «AviationNepal.com» در گزارشی از تحویل هواپیمای جدید مدل «Boeing 777-200LR» در تاریخ 14 ژوئن 2021 به آژانس «ترکمن هوایوللاری (خطوط هوایی ترکمن)» خبر داده و نوشته است: این هواپیما آخرین مدل «Boeing 777-200LR» در جهان به شمار رفته و در کارخانه «Boeing» آمریکا تولید شده است. در حال حاضر تعداد سه فروند از این هواپیما در خدمت ناوگان هوایی مسافربری آژانس «ترکمن هوایوللاری» می‌باشد. این آژانس در اواسط سال 2019 هواپیمای جدید مدل «Boeing 777-200LR» را به ارزش 346 میلیون و 900 هزار دلار سفارش داده بود.

این سی و دومین هواپیمایی است که آژانس «ترکمن هوایوللاری» از شرکت «Boeing» خریداری می‌نماید. شایان ذکر است که هواپیمای مذکور در هر پرواز، ظرفیت جابجایی 317 مسافر و حرکت مداوم 15 هزار 843 کیلومتری را دارا است. 

احداث خط لوله انتقال گاز جدید در قره قوم

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان، فعالیت‌های مربوط به احداث خط لوله انتقال گاز و بازسازی خط لوله‌های قدیمی موجود در میدان گازی «قره قوم مرکزی-زالیک-دروازه» در حال انجام می‌باشند. فعالیت‌های مربوط به احداث خط لوله مذکور را متخصصان پنجمین اداره ویژه ساخت و نصب شرکت «ترکمن‌گؤندوغار نفت قورلوشیق (ساخت تأسیسات نفتی شرق ترکمن)» انجام می‌دهند.

متخصصان اداره مذکور بخش عمده‌ای از فعالیت‌های مربوط به احداث بخش ترکمنی خط لوله انتقال گاز «ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هندوستان» و همچنین پیش از آن، یکی از شاخه‌های 60 کیلومتری خط لوله انتقال گاز فشار قوی «دولت آباد-دریالیق» را انجام داده بودند.

تقویت نظارت بر فعالیت‌های مؤسسات اعتباری از سوی بانک‌های مرکزی ترکمنستان و روسیه

بر اساس اظهارات مقامات بانک مرکزی روسیه که در خبرگزاری «ترند» انتشار یافته است، بانک‌های مرکزی روسیه و ترکمنستان توافق‌های پیشین خود در خصوص همکاری در زمینه نظارت بر فعالیت‌های مؤسسات اعتباری را فعال‌تر خواهند کرد. بنا به اظهارات نماینده بانک مرکزی روسیه، در ماه ژانویه 2021 قرارداد همکاری مقابله با حمله‌های سایبری میان بانک‌های مرکزی روسیه و ترکمنستان به امضا رسیده بود که تبادل اطلاعات مربوط به تهدیدات بخش امنیت اطلاعات را به ثبت می‌رساند.

در طی مذاکرات، موضوعاتی از قبیل افزایش سهم پول ملی در تسویه حساب‌های خارجی، توسعه زمینه همکاری میان مؤسسات اعتباری دو کشور، اتصال بانک‌های ترکمنستان به سیستم اطلاع‌رسانی مالی بانک روسیه و موضوع تأمین مالی آن و همچنین پذیرش کارت‌های «میر» در زیرساخت‌ پرداخت‌های بانکی و مالی ترکمنستان تبادل نظر شد. شایان توجه است که در سال 2020 نتایج مطلوبی در زمینه توسعه تجارت میان روسیه و ترکمنستان حاصل شده که در مقایسه با سال قبل از آن، مبادلات تجاری با رشد 39.6 درصدی مواجه و میزان مبادلات به 970.2 میلیون دلار رسیده است.

صادرات بیش از 2.5 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی ترکمنستان به چین در ماه آوریل 2021

بنا بر خبر منتشر شده از سوی آژانس خبرگزاری «اینترفکس» روسیه، ترکمنستان در ماه آوریل 2021 مجموعا 2 میلیارد و 576 میلیون مترمکعب گاز طبیعی به چین صادر نموده و در میان صادرکنندگان گاز رتبه نخست را کسب کرده است. چین در ماه آوریل سال 2021 مجموعا 4 میلیارد و 224 میلیون مترمکعب گاز طبیعی وارد کرده که صادرکنندگان اصلی گاز طبیعی از طریق خط لوله انتقال گاز به چین پس از ترکمنستان، کشورهای قزاقستان با 617 میلیون مترمکعب جایگاه دوم و روسیه با 487 میلیون مترمکعب جایگاه سوم را به خود اختصاص ‌داده‌اند.

شایان ذکر است، بهای گاز صادراتی روسیه به چین در سه ماهه نخست سال 2021 به ازای هر یک هزار مترمکعب 121 دلار بوده ولی در سه ماهه دوم بهای آن به 148 دلار افزایش یافته و با این حساب روسیه در میان سایر کشورهای صادرکننده گاز به چین کمترین بهای گاز را دارد. بهای هر یک هزار مترمکعب گاز طبیعی صادراتی ترکمنستان به چین در ماه آوریل 2021 برابر 216 دلار و گاز قزاقستان و ازبکستان برابر 179 دلار عنوان شده است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما