معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۱۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۵

توسعه فناوری بلاک‌چین در منطقه آزاد تجاری‌ هاینان چین

استان‌ هاینان که با تصویب دولت مرکزی به منطقه آزاد تجاری تبدیل شده است، یکی از اصلی ترین محل ها برای توسعه فناوری بلاک‌چین در کشور چین می‌باشد.دولت هاینان در صدد سرمایه گذاری 1 میلیارد یوان (140 میلیون دلار) در صنعت بلاک‌چین و تحقیق و توسعه دارایی‌های دیجیتال است.

فناوری بلاک‌چین (Block chain)

بلاک چین نوع جدید و خاصی از شبکه اینترنتی است که در آن اطلاعات مختلف به صورت بلوک های هم شکل طبقه بندی می‌شوند. در واقع بلاک‌چین یک پایگاه توزیع داده مبتنی بر اجتماع میلیون‌ها نقطه اشتراک است که به صورت هم زمان داده‌هایی در آن ثبت و اصلاح می‌شود که می‌توان با بهره گیری از این پلت فرم باز، آزاد و در عین حال پیچیده، به تبادلات مالی، علمی و اطلاعاتی پرداخت. از مهم ترین فناوری‌های مبتنی بر پلت فرم بلاک‌چین می‌توان به ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده همچون بیت کوین اشاره کرد. سایر کاربردهای این فناوری در حوزه‌های خودرو، اسناد رسمی، احزار هویت، انتخابات دیجیتال، صنعت مواد غذایی، قراردادهای هوشمند و صنعت بانکداری و پرداخت ... می‌باشد. در حال حاضر، فناوری بلاک‌چین همراه با داده‌های بزرگ، رایانش ابری، هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و سایر فناوری‌ها به فناوری نوظهور تبدیل شده و سرعت توسعه آن در سراسر جهان توجه‌ها را به خود جلب کرده است.(1)

اهمیت فناوری بلاک‌چین در چین

طی سال های اخیر، چین توسعه فناوری بلاک‌چین را به سطح استراتژیک ملی ارتقاء داده و آن را دارای اهمیت حیاتی در پیشرفت فناوری و نوآوری می داند. رئیس جمهور چین در اکتبر 2019 طی یک سخنرانی اظهار داشت که "چین نیاز دارد فرصت های ارائه شده توسط بلاک‌چین را دریابد". وی گفت: "بلاک‌چین یک پیشرفت با اهمیت در نوآوری‌های مستقل از فناوری‌های اصلی است".

چین قصد دارد از این فناوری در زمینه‌هایی از قبیل جلوگیری از کلاهبرداری، امنیت غذایی و زنجیره عرضه استفاده کند. چین در نظر دارد فناوری بلاک‌چین را با طرح های ابتکار «کمربند-راه» جهت مبادلات مرزی در داده‌ها و تجارت الکترونیکی همسو نماید تا جریان کالاهای فیزیکی، نقل و انتقال پول و همچنین استعدادها را تسهیل کند.(2)

فناوری بلاک‌چین در هاینان

استان‌هاینان که با تصویب دولت مرکزی به منطقه آزاد تجاری تبدیل شده است یکی از اصلی ترین محل ها برای توسعه فناوری بلاک‌چین در کشور چین می‌باشد. در دسامبر سال 2015، مجمع همکاری‌های بین المللی اقتصاد دیجیتال و بلاک‌چین با حضور مقامات بلندپایه سنگاپور، مالزی، اندونزی، روسیه و قزاقستان در هاینان برگزار گردید.

اداره صنعت و فناوری اطلاعات استان‌هاینان تأسیس منطقه آزمایشی بلاک‌چین در منطقه آزاد تجاری را در پارک نرم افزار این استان در سپتامبر 2018 تصویب کرد. از آن زمان به بعد، هاینان منطقه اصلی آزمایش برای توسعه فناوری بلاک‎چین است. وانگ لو، معاون فرماندار دولت خلق استان‌هاینان در اجلاس بین المللی نوآوری در فناوری تجارت دارایی‌های دیجیتال هاینان، ابراز امیدواری کرد که این استان به یک مرکز برجسته تحقیق و کاربرد بلاک‌چین در کشور تبدیل شود. استان‌هاینان اقدامات جسورانه و اصلاحات ابتکاری را جهت ارتقاء فناوری بلاک‌چین به منظور دستیابی به مزیت های رقابتی تشویق می‌کند. تسریع در پذیرش گسترده فناوری بلاک‌چین و توسعه صنایع جدید از اولویت های دولت محلی‌هاینان می‌باشد. (3)

برنامه‌های‌هاینان جهت توسعه صنعت بلاک‌چین

استان‌هاینان به منظور توسعه صنعت بلاک چین، جذب سرمایه و استعدادهای برتر این حوزه  سیاست‌های عملیاتی را تصویب نموده که به توسعه سیستم عامل‌های بلاک‌چین و دارایی‌های دیجیتال در چین می انجامد.

ساخت یک مرکز مشترک نوآوری در بلاک‌چین، راه اندازی صندوق صنعت بلاک‌چین، حمایت از ایجاد زیرساخت های بلاک‌چین، تحقیق و توسعه، تعیین مکانیسم نظارت بر بلاک‌چین، ایجاد خوشه صنعتی بلاک‌چین، ترویج اصلاحات زنجیره ای در پروژه‌های دولت الکترونیک از جمله برنامه‌های دولت مرکزی و استان‌هاینان در راستای تقویت و ترویج فناوری بلاک‌چین می‌باشد. تحقیقات مربوط به حفظ حریم خصوصی در بلاک‌چین و ایجاد یک چارچوب نظارتی برای پروژه‌های دارایی دیجیتال و بلاک‌چین از دیگر طرح ها و اقدامات استان‌هاینان بشمار می آید.

در راستای تحقق اهداف و برنامه‌های فوق، دولت هاینان در صدد سرمایه گذاری 1 میلیارد یوان (140 میلیون دلار) در صنعت بلاک‌چین و تحقیق و توسعه دارایی‌های دیجیتال است. استان‌هاینان درنظر دارد شرکت های پیشرو در فناوری بلاک‌چین و ساخت سیستم عامل های تجارت دارایی دیجیتال را به حضور و سرمایه گذاری در منطقه آزاد تجاری‌هاینان تشویق نماید. بیش از 70 شرکت بلاک‌چین از جمله آزمایشگاه بلاک‌چین شرکت بایدو، Blockchain 360 ، Blockchain Xunlei ، OK Group و Huobi Group در هاینان فعالیت های خود را آغاز کرده اند. همکاری‌های در حال انجام با موسسات آموزشی و پژوهشی مانند مرکز تحقیقات بلاک‌چین دانشگاه آکسفورد برای کمک به آموزش استعدادهای فنی و مقامات دولتی نیز طراحی شده است. (4)

همکاری‌هاینان با دانشگاه آکسفورد در فناوری بلاک‌چین

موسسه تحقیقاتی بلاک چین آکسفورد-هاینان (OxHainan) ارتباط نزدیکی با مرکز تحقیقات بلاک‌چین دانشگاه آکسفورد دارد که در اولین سایت آزمایشی بلاک‌چین با مجوز رسمی دولت چین، در منطقه تجارت آزاد هاینان واقع شده است. هدف این موسسه پرورش نسل جدیدی از فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و ایجاد بستری برای تحقیق و توسعه و نوآوری در فناوری بلاک‌چین است.

این موسسه بر تحقیق و توسعه فناوری و محصولات مبتنی بر فناوری بلاک چین تمرکز دارد. زمینه‌های اصلی تحقیقاتی OxHainan شامل زیرساخت های بلاک‌چین، هویت دیجیتال، پروتکل های رمزنگاری، مهندسی امنیت اطلاعات، محافظت از حریم خصوصی، تأیید رسمی، نظریه بازی و غیره می‌باشد. این موسسه در نظر دارد یک پلتفرم کاربردی نوآورانه برای جذب و پرورش استعدادها، مرکز رشد استارتاپ های بلاک‌چین و یک مرکز آموزش جامع بلاک‌چین ایجاد نماید. (5)

منابع:

1-https://medium.com/iost/iost-x-hainan-unleashing-the-power-of-blockchain-by-building-strong-government-partnerships-a4393069fe3f;

2-https://www.asiablockchainreview.com/hainan-reimagines-itself-as-a-blockchain-hub/;

3-https://www.cms-lawnow.com/ealerts/2018/10/china-establishes-a-new-blockchain-trial-zone-in-hainan?cc_lang=de;

4- https://coingeek.com/chinas-hainan-injects-over-100m-in-blockchain/;

5- https://www.oxhainan.org/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما