معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۱۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۸۰

وضعیت شاخص های بیکاری ژاپن

بر اساس آمارهای منتشر شده نرخ بیکاری ژاپن از 2.8% در ماه آوریل به 3.0 % در ماه می افزایش یافت. بر اساس برآوردهای رسمی این افزایش نرخ بیکاری به دلیل اعلام وضعیت اضطراری از سوی دولت به دلیل همه گیری در برخی از استان‌های ژاپن بوده است.

داده‌های رسمی نشان داد، نرخ بیکاری ژاپن در ماه آوریل از 2.8% به 3.0 % در ماه می افزایش یافته است. بر اساس برآوردهای وزارت داخله و ارتباطات این افزایش نرخ بیکاری به دلیل اعلام وضعیت اضطراری از سوی دولت به دلیل همه گیری COVID-19 در برخی از استان‌های ژاپن بوده است.   

در هفته پایانی ماه گزارش شده، 10 استان از 47 استان کشور تحت موج سوم وضعیت اضطراری قرار گرفته اند. این موج وضعیت اضطراری در اواخر آوریل برای توکیو، کیوتو، اوزاکا و هیوگو اعلام شد و سپس به سایر استان‌های این کشور گسترش یافت.  با درخواست مقامات استانی از مردم برای ماندن در خانه، کافه‌ها موقتا تعطیل و مراکز تجاری با کاهش ساعت کار مواجه گردیدند. این مصوبه چندین مرتبه از تاریخ 11 می تمدید گردیده و ضربه سختی به اقتصاد این کشور وارد نموده است.  در هفت استان - از جمله توکیو - حالت نیمه اضطراری برقرار است که امکان اقدامات هدفمند مهار کرونا را در مناطق خاص به جای کل استانها فراهم می‌کند.

 آخرین داده‌ها حاکی از آن است که تعداد افراد شاغل نسبت به ماه گذشته 130،000 نفر کاهش و به 66.45 میلیون نفر رسیده است که برای سومین ماه متوالی کاهشی بوده است. تعداد افراد بیکار نیز به 2.04 میلیون نفر رسیده است. نرخ بیکاری در مردان 3.2٪ و در زنان با  0.4 % افزایش به 2.7٪ رسیده است.  

 مگومی وادا، محقق موسسه تحقیقات دایوا اعلام نمود که انتظار دارد نرخ بیکاری به عنوان یک شاخص اقتصادی، به دلیل شرایط اضطراری ناشی از گسترش کرونا تا اواخر سال جاری افزایش داشته باشد. اقتصاد ژاپن از ژانویه تا مارس به دلیل وضعیت اضطراری و گسترش ویروس کرونا با کاهش  3.9 % نسبت به سه ماهه سال قبل مواجه بوده است. بسیاری از تحلیلگران می‌گویند این کشور در سه ماهه آینده با خطر رشد منفی روبرو بوده و چگونگی مدیریت دولت و احیای بخش های اقامتی و رستوران‌ها در بهبود وضعیت اقتصادی کشور موثر خواهد بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما