معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۱۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۵۲

اخبار اقتصادی کوبا (هفته اول تیر )

آخرین اخبار اقتصادی کشور کوبا در هفته اول تیر 1400 که در مطبوعات آن کشور منتشر شده است به شرح زیر ارائه می‌گردد:

وزیر خارجه : رای گیری در سازمان ملل متحد پیروزی بزرگ ملت کوبا است

 جناب آقای برونو رودریگز، وزیر امور خارجه کوبا نتیجه رای گیری در هشتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد علیه تحریم های ایالات متحده در جریان رای گیری بر روی قطعنامه سالیانه ضرورت لغو تحریم های کوبا را یک پیروزی بزرگ ملت خود دانست. آقای رودریگز از طریق شبکه توئیتر تأکید کرد که 184 کشور به قطعنامه ارائه شده توسط کوبا در مورد نیاز به پایان دادن به تحریم های ایالات متحده بر علیه این کشور رأی دادند در حالی  که سه کشور (کلمبیا، اوکراین و برزیل) به این قطعنامه رای ممتنع و فقط ایالات متحده و اسرائیل به نفع ادامه تحریم ها رأی دادند.

کوبا در خط مقدم ایمن سازی در مقابل کرونا قرار می‌گیرد

آقای ائولوهیو پیمنتل، معاون رئیس گروه صنایع بیوتکنولوژی و دارویی کوبا (بیوکوبافارما) در برنامه تلویزیونی «مسا ردوندا» گفت که 24% از جمعیت کوبا حداقل یک دوز از واکسن علیه کرونا را دریافت کرده اند. با توجه به مطالعه دانشگاه آکسفورد، کوبا (با 5 میلیون و 113 هزار و 926 دوز تزریق شده) کشوری با بالاترین میزان روزانه ایمن سازی در برابر کرونا نسبت به کل جمعیت خود می‌باشد. طی برنامه تلویزیونی مذکور همچنین اعلام شد که کارایی واکسن «سوبرانا-02» می‌تواند پس از دوز سوم (سوبرانا پلاس) به 85 تا 95 درصد برسد.

کوبا اولین محموله واکسن «ابدالا» علیه کرونا را به ونزوئلا ارسال کرد

کوبا اولین دسته واکسن خود علیه کرونا «ابدالا» که توسط مرکز مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی کوبا (CIGB) تولید شده است را به ونزوئلا ارسال کرد. جناب آقای داگوبرتو رودریگز، سفیر کوبا در ونزوئلا از طریق شبکه توییتر گفت که  محموله مزبور از 30 هزار دوز تشکیل می‌شود که دولت کوبا به مردم ونزوئلا اهدا کرد. سرکار خانم دلسی رودریگز گومز، معاون اجرایی رئیس جمهور ونزوئلا که در مراسم دریافت محموله فوق شرکت کرد تأکید نمود که ونزوئلا قراردادی برای دریافت 12 میلیون دوز واکسن با کوبا امضا کرده است که طی ماه‌های آتی وارد ونزوئلا خواهند شد.

کارآزمایی بالینی سوبرانا-کودکان آغاز می‌شود

پس از اثبات ایمنی واکسن "سوبرانا 02" در آزمایش های انجام شده بر 25 نوجوان (12 تا 18 ساله) که اولین دوز این واکسن را دریافت کردند آزمایش دیگری تحت عنوان "سوبرانا-کودکان" بر گروه دوم داوطلبان (3 تا 11ساله) آغاز می‌شود. "سوبرانا-کودکان" 350 کودک و نوجوان را در بر می‌گیرد (50 نفر در فاز اول و 300 نفر در فاز دوم) . این افراد برای دوز سوم، واکسن «سوبرانا پلاس» دریافت خواهند کرد.

همچنین مرکز دولتی کوبا برای کنترل داروها، دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی (CECMED) امروز به مرکز مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی کوبا (CIGB) اجازه داد تا آزمایش بالینی در کودکان را با استفاده از واکسن "ابدالا" آغاز کند. کارآزمایی مزبور شامل 592 کودک و نوجوان در سن 3 تا 18 سالگی است.

تاکید کوبا و ویتنام بر نیاز به ارتقای همکاری‌های دوجانبه

آقای مانوئل ماررو، نخست وزیر کوبا امروز از طریق توییتر از گفتگوی تلفنی خود با آقای فام مین چین، نخست وزیر ویتنام خبر داد که در آن دو مقام بر تمایل خود به تقویت همکاری‌های دو جانبه در همه زمینه‌ها تأکید کردند. در سال های اخیر ویتنام رتبه نخست سرمایه گذاری آن منطقه در کوبا را به دست آورده است و نقش مهمی در پروژه‌های ملی مربوط به امنیت غذایی بازی می‌کند.

قدر دانی کوبا از اعتماد شرکت کانادایی شریت اینترناشنال

وزارت تجارت و سرمایه گذاری خارجی کوبا اعلام کرد که خانم خوزفینا ویدال، سفیر هاوانا در اوتاوا در دیداری با آقای لئون بیندل، رئیس جدید و مدیر عامل شرکت کانادایی «شریت اینترناشنال» و آقای دیوید پاته، رئیس سابق آن شرکت از اعتماد تجار کانادایی که علی رغم تحریم های آمریکا به فعالیت های تجاری خود در کوبا ادامه می دهند تشکر کرد. شرکت شریت از سال 1995 شرکت مشترکی را با دولت کوبا با هدف بهره برداری از ذخایر معدنی و اجرای سرمایه گذاری‌های دیگر در بخش انرژی تشکیل داد. کارخانه تولید نیکل "پردو سوتو آلبا" که توسط شرکت شریت اداره می‌شود نمونه ای از همکاری مربور می‌باشد. کوبا در حال حاضر رتبه نهم جهان در تولید نیکل دارد و دارنده پنجمین ذخیره جهانی آن فلز می‌باشد.

جمهوری آذربایجان از کمک پزشکان کوبایی در مبارزه با کرونا قدردانی می‌کند

 تیمور موسایف، سرپرست وزارت بهداشت جمهوری آذربایجان از کوبا برای کار انجام شده توسط دو هیات پزشکی کوبایی که به مدت یک سال در مقابله با کرونا در آن کشور شرکت کردند تشکر کرد. آقای موسایف طی دیدار با سفیر کوبا در آن کشور بر فرصت های همکاری میان باکو و هاوانا در زمینه‌های بهداشت و تولید دارو تاکید نمود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما