معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۰۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۳۴

اخبار اقتصادی حوزه کارائیب (خرداد 1400)

اهم اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های حوزه کارائیب (کشورهای جامائیکا، هائیتی و جمهوری دومینیکن) در خرداد ماه 1400 به شرح ذیل ارائه می‌ گردد:

جمهوری دومینیکن

دولت دومینیکن مازاد تولید محصولات کشاورزی را خریداری می‌کند

به دستور آقای لوئیس آبینادر، رئیس جمهور دومینیکن، دولت مازاد تولید محصولات کشاورزی را خریداری و آنها را ارزان تر خواهد فروخت که با تورم و احتکار مواد غذایی اصلی مبارزه کند. مواد غذایی مزبور با قیمت پایین به مردم فروخته می‌شود و همچنین در سهمیه غذایی روزانه دانش آموزان مدارس دولتی استفاده خواهد شد.

تاکید بانک مرکزی جمهوری دومینیکن  بر افزایش اخیر اعطای وام به شرکت های کوچک

طبق داده‌های بانک مرکزی جمهوری دومینیکن در دوره ژانویه-آوریل 2021  وام های بانکی به شرکت های کوچک 17.5 درصد (3 میلیارد و 35 میلیون پزو) افزایش یافت. وام های اعطایی به شرکت های کوچک عمدتا در خرید ماشین آلات و تجهیزات استفاده شده است و به شرکت های مذکور اجازه می دهد تا پس از اثرات ناشی از کرونا تقویت شوند.

ورود واکسن‌های فایزر به جمهوری دومینیکن

جمهوری دومینیکن 200 هزار دوز واکسن کرونا که توسط شرکت فایزر و شرکت بیوتکنولوژی آلمان «بیونتک» تولید شده دریافت خواهد کرد. این اولین محموله «فایزر است که وارد دومینیکن می‌شود و در واکسیناسیون افراد بالای 12 سال استفاده خواهد شد. وزارت بهداشت اعلام کرد که قرارداد با فایزر برای حدود ده میلیون دوز، با ارزش حدود 120 میلیون دلار خواهد بود.

دولت دومینیکن کمک به افراد آسیب پذیر را تمدید کرد

دولت دومنیکن تا ماه دسامبر امسال یارانه کمکی یک هزار و 650 پزویی در ماه (28.7 دلار) به افراد آسیب پذیر را حفظ خواهد کرد. این بسته کمکی از طریق برنامه‌های اجتماعی به یک میلیون و 300 هزار نفر تعلق گرفته است. مقامات دولتی همچنین این موضوع را که 300 هزار نفر از دریافت کمک یاد شده محروم خواهند شد را رد کردند.

مقامات دومینیکن طرح کمک به جهانگردی امن را تمدید می‌کنند

جمهوری دومینیکن برای پنجمین بار «برنامه کمک های دولت برای جهانگردی امن» را که به منظور پشتیبانی از آن بخش در شرایط کرونا در کشور اجرا می‌شود را تمدید کرد. بر اساس این طرح که تا تاریخ 31 جولای ادامه خواهد یافت، مقامات بخش جهانگردی، مراقبت پزشکی، بستری در بیمارستان و حمل اضطراری گردشگرانی که از راه هوایی وارد کشور شوند و در یک هتل اقامت بگیرند را تضمین می‌کند.

دولت دومینیکن مشکلات آب در کشور را بررسی می‌کند

میگل سیرا-هاتون، وزیر اقتصاد، برنامه ریزی و توسعه جمهوری دومینیکن در رابطه با وضعیت آب در کشور گفت که بخش اقتصادی بیش از 60٪ آب کشور را مصرف می‌کند که بیش از 90٪ از آن مقدار (تقریباً 8 میلیون متر مکعب در سال) در فعالیت های آبیاری و دامداری استفاده می‌شود. 10٪ دیگر در بخش صنعتی و جهانگردی مصرف می‌شود. از این رو تأکید کرد که بیش از 60٪ آب مورد استفاده در کشاورزی به دلیل سیستم های آبیاری ناکارآمد هدر می رود. وی در مورد بخش مسکونی گفت که فقط 26٪ از خانه‌ها 24 ساعته آب دارند. در این راستا جناب آقای لوئیس آبینادر، رئیس جمهور کشور گفت که برای حل این مشکلات لازم است 8.5 میلیارد دلار آمریکا (567 میلیون دلار آمریکا هر سال) طی 15 سال آینده سرمایه گذاری شود.

دومینیکن علاقه خود به سرمایه گذاری مستقیم از سوی منطقه اوراسیا، خاورمیانه و آفریقا را نشان داد

مرکز صادرات و سرمایه گذاری جمهوری دومینیکن (ProDominicana) و مرکز بین المللی مطالعات استراتژیک سرمایه گذاری بین المللی (ICSSFI) توافقنامه ای را برای ارتقای سرمایه گذاری مستقیم خارجی از سوی منطقه اوراسیا، خاورمیانه و آفریقا در جمهوری دومینیکن امضا کردند. بر اساس توافق مزبور مدیران دو طرف در مورد سرمایه گذاری مستقیم خارجی تحقیق و به صورت مشترک راه حل های مناسب برای جذب سرمایه گذاری خارجی را پیدا خواهند کرد.

فرمان جدید رئیس جمهور  دومینیکن برای کاهش هزینه‌های دولت

آقای لوئیس آبینادر، رئیس جمهور دومینیکن، فرمانی را صادر کرد که باعث کاهش قابل توجهی در هزینه‌های دولت مربوط به سفرها به خارج از کشور، خرید وسایل نقلیه لوکس، بازسازی خانه‌ها با هزینه بالا و برگزاری جشن‌ها خواهد شد. هدف از این سیاست جدید مقابله با تأثیر کرونا در اقتصاد ملی و بین المللی است. فرمان  مذکور همچنین کمکهای مالی، هدایا، استفاده از امکانات خصوصی برای برگزاری رویدادها و حتی استفاده از پرسنل پلیس یا نظامی در حفاظت از مقامات دولتی را محدود خواهد کرد.

جامائیکا

طرح توسعه گردشگری در جامائیکا

آقای ادموند بارتلت وزیر گردشگری جامائیکا اعلام کرد که بر اساس برنامه ریزی بعمل آمده تعداد 3000 اتاق جدید به ظرفیت هتل های این کشور حوزه کارائیب افزوده خواهد شد. وی که در جریان یک همایش مجازی در شهر "سنت آن " سخن می‌گفت ابراز داشت که قرارداد جدیدی با اسپانیا برای احداث 1000 اتاق جدید برای پذیرش گردشگران خارجی امضا شده که 700 اتاق آن در شهر ریچموند و 280 اتاق دیگر در هتل های پایتخت ساخته خواهد شد. قرار است این تسهیلات در اختیار 900 هزار گردشگر خارجی و 500 هزار نفر دیگر که با کشتی‌های مسافربری لوکس کروز وارد جامائیکا خواهند شد قرار گیرد. بطور کلی جامائیکا در نظر دارد تا پایان سال 2023، تعداد 4800 اتاق جدید به ظرفیت هتل های خود بیافزاید که از این تعداد 1700 اتاق آن طی دو سال آینده ساخته خواهد شد.

افزایش صادرات محصولات کشاورزی در جامائیکا در سال گذشته

مقامات وزارت کشاورزی و شیلات روز گذشته در جریان نشستی در مجلس نمایندگان اعلام کردند که در سال 2020 درآمد ناشی از صادرات محصولات کشاورزی 8.4 درصد (238 میلیون دلار) رشد کرد که در مقایسه با آمار سال 2019 (216 میلیون دلار) افزایش نشان می دهد. جامائیکا در سال 2020 رقم 697,679 تن مواد غذایی تولید کرد. مقامات تأکید کردند که بخش کشاورزی به زودی از 350 میلیون دلار سرمایه گذاری جدید بهره مند خواهد شد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما