معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۰۴- ۰۰:۰۱ - مشاهده: ۳۱۸

افتتاح اولین پالایشگاه طلا در تانزانیا

در 13 ژوئن 2021، رئیس جمهور تانزانیا سامیا سولوهو حسن تصفیه‌خانه طلا و پالایشگاه فلزات گران‌بهای موانزا (MMPR) در ساحل جنوبی دریاچه ویکتوریا را افتتاح کرد. این تأسیسات توانایی استخراج روزانه 480 کیلوگرم طلا با خلوص 999،9 و 60 کیلوگرم نقره را دارد.

MMPR در ژانویه سال 2020 به‌عنوان سرمایه‌گذاری مشترک بین شرکت معدنکاری تانزانیا (STAMICO)، مهندسین مشاور ACME سنگاپور و تجارت عمومی روزلا دبی تأسیس شد. این پالایشگاه در آوریل 2021 آغاز به کارکرد. طلا تصفیه‌شده در MPMR برای فروش به بازارهای بین‌المللی در نظر گرفته‌شده است که به‌عنوان شمش به خریداران عمدتاً در امارات متحده عربی که یکی از بزرگ‌ترین بازارهای بین‌المللی است، فروخته می‌شود. علاوه بر این، انتظار می‌رود این کارخانه با فراهم آوردن فرصتی برای تصفیه مواد معدنی کشورهای همسایه، سرمایه‌گذاری بیشتری را به خود جلب کند.

در هنگام افتتاح این کارخانه، وزیر معدن تانزانیا تصریح کرد که تانزانیا پس از پایان ساخت دو پالایشگاه دیگر در گیتا و دودوما، قادر به تصفیه 960 کیلوگرم طلا در روز خواهد بود. وی افزود که با ساخت این تأسیسات و اجرای قوانین و سیاست‌های جدید معادن، سهم بخش معدن از تولید ناخالص داخلی تانزانیا از 5.2٪ به 6.7٪ در سال 2021 افزایش‌یافته است. ذخایر طلای تانزانیا در حدود 45 میلیون اونس تخمین زده می‌شود درحالی‌که تولید طلا در سال 2019 به 48.4 تن بوده است. تولید طلای تانزانیا سالانه حدود 50 تن است که پس از آفریقای جنوبی، غنا و مالی، این کشور را به چهارمین تولیدکننده بزرگ طلا در آفریقا تبدیل کرده است. پس از بازنگری و تصویب قوانین معادن تانزانیا و نیز تعدیل برخی تعرفه‌های مالیاتی جهت جذب سرمایه‌گذاران خارجی توسط تیم ریاست جمهوری دولت ششم، تانزانیا در حال تجربه رشد بالقوه‌ای در بخش معادن به‌ویژه طلا است. بانک مرکزی تانزانیا دلیل عمده این افزایش را بالاتر رفتن قیمت جهانی طلا به دلیل اپیدمی‌کرونا عنوان کرده است.

 براساس آمار بانک مرکزی تانزانیا، صادرات طلای تانزانیا 2.2 میلیارد دلار از کل صادرات در سال 2019 را به خود اختصاص داد که بیش از 90 درصد صادرات مواد معدنی کشور را نشان می‌دهد. همچنین در این گزارش تصریح‌شده که در سال جاری ارزش صادرات طلا در این کشور از مرز 3 میلیارد دلار عبور کرده که این مبلغ در سال مالی منتهی به مارس 2020 معادل 2.3 میلیارد دلار بود که در مارس 2021 به 3 میلیارد دلار افزایش یافت. از سال گذشته میلادی درآمد ارزی حاصل از صادرات طلا از گردشگری پیشی گرفته است و صادرات این محصول 55.9 درصد مجموع صادرات غیر سنتی تانزانیا را در برگرفته است. بانک مرکزی تانزانیا این افزایش ارزش صادرات را ناشی از سیاست‌های حمایتی دولت از بخش صنایع این کشور و نیز افزایش قیمت جهانی طلا ارزیابی کرد.

منابع: سایت تانزانیا اینوست / بانک مرکزی تانزانیا

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما