معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۲۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۹۵

راه اندازی آزمایشی خط انتقال برق زیر‌دریا بین نروژ و انگلستان

مرکز توزیع انرژی Statnett نروژ اعلام نمود که بهره برداری آزمایشی از خط انتقال زیردریایی برق بین نروژ و انگلستان، بزودی آغاز خواهد شد.

بر اساس قرارداد مرکز توزیع انرژی Statnett نروژ و شبکه ملی برق انگلستان  National Grid ، عملیات نصب کابل برق زیر دریا به طول 730 کیلومتر  بین دو کشور که طولانی ترین کابل برق زیر دریایی در دنیاست به مرحله نهایی خود رسیده و بزودی  به صورت آزمایشی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

 این خط انتقال شبکه کویدالل در جنوب نروژ را با بلایت در شمال انگلیس متصل می‌کند و می‌تواند برق کافی برای حدود 1.4 میلیون خانه در انگلستان را تأمین کند. برای اتصال  شبکه از دو سوی دریای شمال، اپراتورهای شبکه برق بریتانیا و نروژ در ابتدا و بطور آزمایشی ارسال 700 مگاوات برق را آغاز و به تدریج تا ماه سپتامبر انتقال نیرو را به حداکثر ظرفیت 1.450 مگاوات افزایش  خواهند داد. هزینه ی کلی اجرای این پروژه در حدود 2  میلیارد دلار اعلام شده است.

نروژ یک سیستم انتقال سیال برق را با سایر کشورهای شمال اروپا و به صورت ترکیبی مدیریت می‌کند. این بازار توسط شرکت  Nord Pool اداره می‌شود و قراردادهای مالی آن  با شاخص  NASDAQ OMX معامله می‌شوند.

بسیاری از نیروگاه‌های برق آبی در نروژ به راحتی قابل تنظیم هستند و می‌توانند به خوبی با تغییرات تقاضا و قیمت مطابقت داشته باشند ، اما ثبات فرکانس رضایتبخش نیست و استات نت با تولید کنندگان، همکاری می‌کند تا تغییرات ناگهانی جریان برق را به حداقل برساند.  در این سیستم وقتی قیمت برق کم است، نروژ به طور معمول برق وارد می‌کند و در  زمانی  هایی که  قیمت  افزایش می یابد،  برق خود را صادر می‌کند.

 نروژ و انگلیس هدفشان این است که از منابع عظیم برق آبی نروژ برای تعادل بخشیدن به انرژی باد متناوب خود بهره مند شوند، برق  تولیدی نروژ تقریباً تماما از منابع آبی است.

منبع  ■

https://www.poandpo.com/news_business/norway-to-test-first-power-cable-to-uk-from-june-15/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما