معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۹

اخبار اقتصادی کوبا (هفته سوم خرداد 1400)

آخرین اخبار اقتصادی کشور کوبا در هفته سوم خرداد 1400 که در مطبوعات آن کشور منتشر شده است به شرح زیر ارائه می‌گردد:

برقراری مجدد پروازهای ایرکانادا به مقصد کوبا و کشورهای حوزه کارائیب

بر اساس اعلام ایرکانادا، این شرکت هواپیمائی در نظر دارد از تاریخ 3 ژوئیه (12 تیر سالجاری) پروازهای خود از مبداء شهرهای تورنتو و مونترال به دو مقصد توریستی در کوبا یعنی شهرهای وارادرو و کایاکوکو را بصورت یک پرواز در هفته از سر بگیرد. کانادا از مهمترین کشورهای فرستنده گردشگر به کوبا و سایر جزایر کارائیب می‌باشد لیکن بدلیل همه گیری کرونا این پروازها از اواسط سال گذشته متوقف گردید.  

افزایش آمار اکتشافات و استخراج غیر قانونی معادن در کوبا

مدیر کل بخش معدن وزارت انرژی و معادن کوبا (MINEM) در هفته جاری و طی یک مصاحبه مطبوعاتی اظهار داشت میزان اکتشافات و استخراج غیرقانونی معادن در کوبا از سال 2003 میلادی به این سو روندی افزایشی داشته است. این فعالیت های غیرقانونی عمدتا در مناطق مرکزی و شرقی کوبا که دارای معادن قدیمی طلا و یا مناطق آبرفتی که کانی طلا در رسوبات آن یافت می‌شود صورت گرفته است. این مقام کوبایی یاد آور شد که طی سال 2020 و نیز تا پایان چهار ماهه اول سالجاری میلادی (منتهی به آوریل)، دستگاه‌های ذیربط موفق به بازداشت 115 نفر از افرادی شده اند که در استخراج غیرقانونی معادن بویژه در استان‌های شرقی گوانتانامو، خولگوین و لاس توناس مشارکت نموده اند. بر اساس قوانین موجود در کوبا، هر گونه فعالیت معدنی در این کشور مستلزم دریافت اجازه نامه‌های مربوطه از دفتر ملی منابع معدنی و کمیته اجرائی شورای وزیران و یا وزارت انرژی و معادن کوبا بر اساس نوع ماده معدنی قابل استخراج می‌باشد. 

کوبا ماسک یکبار مصرف را برای اولین بار تولید خواهد کرد

فروش ماسک های یک بار مصرفی که برای اولین بار در کوبا تولید خواهند شد، در پایان ماه جاری آغاز می‌گردد. ماسک های مزبور ابتدا به بخش بهداشت عمومی و سپس بخش هایی که بیشتر در خطر ابتلا به کرونا (حوزه‌های جهانگردی، حمل و نقل، تجارت ...) هستند عرضه و متعاقبا فروش آن‌ها به مردم آغاز خواهد شد. انتظار می رود خط تولید این ماسک های یکبار مصرف سه لایه که از سوی شرکت کوبائی واقع در دانشگاه Matanzas به نام Unimoda Textile Confectiond Co وابسته به گروه بازرگانی Gardis ساخته خواهد شد در هر 8 ساعت تعداد 84 هزار ماسک تولید کند.

سیستم عامل جدید اولین تلفن همراه تولیدی در کوبا

شرکت صنعتی انفورماتیک، ارتباطات و الکترونیک (Gedeme) اخیرا از ورود اولین نمونه تلفن همراه کوبایی به مرحله توسعه نهایی در فرآیند تولید خبر داد. در مرحله آزمایشی 6 هزار دستگاه گوشی تولیدی تلفن همراه "کوبایی" دارای سیستم عامل بومی نخواهند بود اما در مرحله دوم تلفن همراه مذکور از یک سیستم عامل کوبایی (NovaDroid) طراحی شده در دانشگاه علوم انفورماتیک کوبا (UCI) استفاده خواهد کرد.

جایگاه کوبا در میان 25 مقصد اول گردشگری در جهان

بر اساس گزارش منتشره در بزرگترین تارنمای گردشگری بنام Trip Advisor و بنا به نظر خواهی انجام شده از گردشگران خارجی، کوبا در رتبه 19 در میان 25 مقصد اول گردشگران در دنیا قرار گرفته است. رتبه‌های اول تا سوم به شهرهای لندن، پاریس و جزایر کرت تعلق دارد.

تارنمای فوق همچنین بنا بر گزارش سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) که مقر آن در مادرید اسپانیاست اعلام داشته که بدلیل همه گیری کرونا تعداد سفر گردشگران خارجی به میزان 74 درصد نسبت به سال 2019 یعنی یک میلیارد نفر سفر کاهش یافته که بدین ترتیب بدترین سال صنعت گردشگری در تاریخ نام گرفته است. ضرر ناشی از این کاهش سفر برای صنعت گردشگری جهان 1300 میلیارد دلار برآورد گردیده که 11 برابر ارقام آمار سال 2009 که با وقوع بحران مالی در دنیا خبر ساز شد، بوده است. گزارش سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) حاکی از آن است که در فوریه 2021 از مجموع 217 سایت گردشگری اصلی در سطح جهان تعداد 69 سایت یا 32 درصد آنان کاملا تعطیل بوده اند.

دیدار رسمی معاون اقتصادی نخست وزیر کوبا از فرانسهریکاردو کابریساس معاون اقتصادی نخست وزیر کوبا برای پیگیری توافقات پنجمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری کوبا و فرانسه که در دسامبر 2020 بصورت مجازی برگزار گردید وارد پاریس شد. وی در طول اقامت خود با مشاور دیپلماتیک رئیس جمهور فرانسه، مسئول تجارت خارجی وزیر اروپا و امور خارجه این کشور دیدار و در ارتباط با نحوه استفاده از اعتبارات موجود در صندوق مالی دو کشور که گفته می‌شود 212 میلیون دلار ذخیره دارد مذاکره و گفتگو نمودند. فرانسه جزء 10 شریک اول تجاری کوبا بوده که علیرغم تحریم های آمریکا بر علیه‌هاوانا، همکاری‌های اقتصادی دو جانبه را با این کشور حوزه کارائیب توسعه داده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما