معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۲۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۰۹

اندونزی و اتحادیه اروپا

جوزف بورل نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی در تاریخ 11 خرداد (1 ژوئن)، به اندونزی سفر کرد. تمایل اتحادیه اروپا به تعمیق روابط و همچنین توسعه بیشتر مشارکت استراتژیک خود با اندونزی ، به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای دموکراتیک و اقتصادی جهان، که ریاست گروه جی20 را در سال 2022 و ریاست آ سه آن را در سال 2023 بر عهده خواهد داشت، هدف این سفر بود.

بنا بر مطالب منتشره مهم ترین موضوعاتی که نماینده عالی اتحادیه اروپا در دیدار با مقامات اندونزی از جمله رئیس جمهور اندونزی، جوکو ویدودو[1]، عنوان کرد؛ ابراز تمایل اتحادیه اروپا برای تسریع همکاری با اندونزی برای تکمیل مذاکرات توافق نامه مشارکت اقتصادی جامع بود. در دیدار جداگانه با وزیر امور خارجه اندونزی، خانم رتنو مرسودی[2]، نیز آنها در مورد مبارزه با کرونا و واکسیناسیون بحث های عمیقی داشتند و نماینده عالی ضمن استقبال از نقش اصلی وزیر خارجه اندونزی به عنوان رئیس مشترک گروه تعامل کوواکس[3]، آمادگی اتحادیه اروپا برای  گفت و گو در مورد چشم پوشی از مالکیت معنوی واکسن را اعلام کرد. اگرچه به افزایش ظرفیت تولید واکسن در کشورهای در حال توسعه بعنوان یک راه حل فوری اشاره نمود. نماینده عالی و وزیر همچنین در امضای پروژه 10 میلیون یورویی بودجه اتحادیه اروپا برای حمایت از بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه در شرق جاوا و سولاوسی جنوبی در مبارزه با کووید19 شرکت کردند. وی همچنین بر لزوم همکاری مشترک برای رسیدگی به موضوعات مربوط به روغن پالم، توسعه پایدار و انتقال سبز تأکید کرد.

در خصوص موضوعات جهانی و بین المللی نیز، نماینده عالی اتحادیه اروپا از رهبری خانم مرسودی در تلاش برای رسیدگی به وضعیت میانمار در آسه آن استقبال کرد و در مساله فلسطین نیز بر موافقت اتحادیه اروپا با راه حل دو کشوری به عنوان تنها راه حل برای مردم فلسطین و لزوم پافشاری برای تحقق و تسریع آن تاکید کرد. وی همچنین با در نظر گرفتن توزیع جدید قدرت در جهان، بر تشدید همکاری‌ها برای تحقق سه هدف رفاه ، پایداری و امنیت تاکید کرد که لازمست در هر سه مورد با یکدیگر همکاری کنند و به دنبال راه‌هایی برای جلوگیری از تنش های جدید ژئوپلیتیک باشند.

وی در دیدار با لیم جوک هوئی[4]، دبیرکل آ سه آن، بر نگرانی‌های اتحادیه اروپا در مورد عدم تحولات مثبت در میانمار و همچنین حمایت این اتحادیه از تلاش های آسه آن برای حل بحران میانمار تأکید کرد. نماینده عالی و دبیرکل همچنین پروژه "واکنش و آمادگی همه گیر در بهداشت آسیای جنوب شرقی"[5] به مبلغ 20 میلیون یورو را آغاز کردند و دفتر پروژه اتحادیه اروپا را در دبیرخانه آسه آن به طور رسمی افتتاح کردند. جوزف بورل، به منظور اطلاع از تأثیر سهم مالی اتحادیه اروپا، از مرکز هماهنگی کمک های بشردوستانه آسه آن نیز  بازدید نمود و از خاتمه موفقیت آمیز مذاکرات توافق نامه جامع حمل و نقل هوایی اتحادیه اروپا و آسه آن به عنوان اولین و مهمترین پیشرفت در این زمینه استقبال کرد.

اگرچه موضوع روغن پالم مهم ترین موضوع تاثیرگذار بر روابط اندونزی و اتحادیه اروپاست ولی جوزف بورل در این سفر اعلام کرد که واردات روغن پالم در اروپا ممنوعیتی ندارد و سال گذشته ارزش واردات روغن نخل در اروپا 26 درصد افزایش یافته است. تنها مسئله موجود توسعه پایدار و مسائل زیست محیطی است که باید با کمک اندونزی حل شود. اتحادیه اروپا و آسه آن نیز اخیرا توافق کردند که روابط خود را به یک مشارکت استراتژیک ارتقا دهند. در ماه آوریل، شورای اروپا طرح کلی استراتژی اتحادیه اروپا برای همکاری در هند و اقیانوس آرام را تصویب کرد که هدف آن "کمک به ثبات، امنیت، رفاه و توسعه پایدار، مبتنی بر ارتقا دموکراسی، حاکمیت قانون و حقوق بین الملل است. این سفر نیز می‌تواند یک نقطه عطف باشد، زیرا اندونزی  حامی ادغام و همگرایی منطقه ای است.

[1] Joko Widodo

[2] Retno Marsudi

[3] COVAX یک ابتکار جهانی است که هدف آن دسترسی عادلانه به واکسن‌های کووید 19 است.  

[4]  Lim Jock Hoi

[5] "Southeast Asia Health Pandemic Response and Preparedness"

[6] Prabowo Subianto,

[7] Centre for Strategic and International Studies

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما