معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۹۹

احیای اقتصاد پاکستان، علی‌رغم همه‌گیری کرونا

گزارش مجله فوربز با عنوان «احیای اقتصاد پاکستان، علی‌رغم همه‌گیری کرونا» برای مشاهده علاقه مندان در ذیل ارائه می گردد:

1- نرخ رشد اقتصادی پاکستان

 بانک مرکزی پاکستان، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی این کشور را 3 درصد و صندوق بین المللی پول و بانک جهانی این نرخ را به ترتیب 1.5 و 1.3 درصد پیش‌بینی کرده‌اند. طبق این پیش‌بینی‌ها، درآمد سرانه این کشور با 14.6% افزایش از 1405 دلار در سال 2020 به 1610 دلار در 2021 افزایش خواهد یافت.

بخش خدمات که پیش‌بینی می‌شود در سال‌های 2020-2021 بیش از 4 درصد رشد کند، بیشترین تاثیر را بر اقتصاد پاکستان دارد. این امر مطمئناً برای کشوری مانند پاکستان که دنبال گسترش بخش خدماتش است، حائز اهمیت است. طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته، بخش کشاورزی 2.77 درصد و بخش صنعت 3.57 درصد رشد خواهند کرد.

2- اقدامات صورت گرفته توسط دولت

وضعیت نابسامان شیوع کرونا در هند که تعداد مبتلایان در آن به بیش از 28 میلیون نفر و تعداد فوتی‌ها به بیش از 338 هزار نفر رسیده است، مقامات دولتی و متخصصان پزشکی در پاکستان را نگران کرده است. لذا با تمرکز دولت بر افزایش آگاهی شهروندان از طریق شبکه‌های اجتماعی، شهروندان پاکستانی که قبلاً از زدن ماسک خودداری می‌کردند، شروع به استفاده از ماسک کرده‌اند.

سال گذشته، پاکستان در طول تعطیلات عید فطر شاهد افزایش موارد ابتلا به کرونا بود، اما دولت این بار سریعاً اقدام به تحمیل محدودیت‌های شدید کرد، از جمله کسب و کارهای غیرضروری را تعطیل و گردشگری داخلی را ممنوع نمود. این اقدامات به پاکستان کمک کرد تا از افزایش موارد ابتلا جلوگیری کند. با این حال، محدودیت‌های اعمال شده، معیشت طبقۀ کارگر را به خطر انداخته است.

دولت پاکستان امیدوار است تا پایان سال 2021 بیش از 70% مردم را واکسینه کند. تا کنون، بیش از 5.3 میلیون شهروند واکسینه شده‌اند. پاکستان با کمک شرکت چینی کن سینو بایو، واکسن «پاک واک» را تولید کرده و برنامه واکسیناسیون خود را بر اساس این واکسن طراحی کرده است.

با این اقدامات، دولت در کنترل شیوع ویروس کرونا موفق بوده و توانسته نرخ ابتلا را به 12 مورد جدید در هر یک میلیون نفر برساند که در مقایسه با میانگین 62 مورد جدید در هر یک میلیون نفر در جهان، بسیار کمتر است.

 رشد قابل توجه تولید ناخالص داخلی با سیاست‌های پولی و مالی انطباق دارد و بانک مرکزی پاکستان برای این منظور به سرعت نرخ بهرۀ بانکی را به 7% کاهش داد که این سیاست، به محرکی برای رشد تولید ناخالص داخلی تبدیل شد.

3- وضعیت بازار سهام

 حجم معاملات در بورس اوراق بهادار پاکستان افزایش یافته و میزان معاملات از یک و نیم میلیارد سهم در اواخر ماه مِی به بیش از 2 میلیارد سهم در اوایل ژوئن رسید که نشانگر رشد بیش از 33 درصدی است. سرمایه‌گذاران پاکستانی به دلیل بودجۀ انبساطی دولت برای سال مالی 2021 و نیز بهبود پیش‌بینی‌های اقتصادی، نسبت به آیندۀ بازار سهام خوش‌بین هستند.

4- نسبت بدهی عمومی‌به تولید ناخالص داخلی

مطابق گزارش صندوق بین‌المللی پول، نسبت بدهی عمومی‌پاکستان به تولید ناخالص داخلی در سال 2020 بدون تغییر باقی مانده است. این آمار برای اکثر کشورهای در حال ظهور به دلیل شیوع ویروس کرونا حدوداً 10% افزایش یافته است.

5- وضعیت تورم

نرخ تورم در پاکستان اخیرا از 6% در اواخر سال 2020 به بیش از 11% افزایش یافته است. بانک مرکزی پاکستان معتقد است در ماه‌های آینده تورم به 7 تا 9 درصد کاهش می‌یابد ولی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که تورم افزایش می‌یابد. تورم زیاد اخیر ناشی از افزایش قیمت تعدادی از محصولات مانند حامل‌های انرژی و مواد غذایی بوده است. لذا دولت سعی دارد با کنترل قیمت این کالاها، نرخ تورم را کاهش دهد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما