معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۴۸

مجمع سرمایه گذاری برزیل ( BIF)

این مجمع یک رویداد بین المللی با هدف جذب سرمایه گذاری‌های خارجی به برزیل است که توسط Apex-Brasil، بانک توسعه بین آمریکایی (IDB) و دولت فدرال برزیل برگزار می‌گردد.

این مجمع بزرگترین رویداد سرمایه گذاری خارجی در آمریکای لاتین شناخته می‌شود و مقامات دولت فدرال و دولت های ایالتی، مدیران شرکت های بزرگ از برزیل و جهان و همچنین نمایندگان دانشگاه‌ها، مطبوعات و سایر شکل دهندگان به افکار عمومی را گرد هم می آورد. این رویداد شامل میزگردهای سطح بالا با حضور نمایندگان دولت و مدیران عامل شرکتهای بزرگ چندملیتی و اتاق­های ارائه­ پروژه­ های دولتی و خصوصی است که به دنبال جذب سرمایه­ گذاری مستقیم خارجی هستند. مجمع فرصت ایجاد شبکه و پیوند میان نمایندگان دولت­ فدرال، دولت­های ایالتی و شرکت­ کنندگان را فراهم می‌کند. 

در مجمع امسال، که از 31 مه به صورت آنلاین برگزار شد، فرصت­های سرمایه ­گذاری در بخش­های استراتژیک مانند تجارت، کشاورزی، انرژی، زیرساخت­ها، نوآوری، بهداشت، فناوری و موارد دیگر برجسته بود. همین امر BIF 2021 را به یک فرصت منحصر به فرد برای بحث در مورد بهبود فضای کسب و کار در کشور برزیل تبدیل نمود.

یکی از سخنرانان اصلی مراسم افتتاحیه «مجمع سرمایه­ گذاری برزیل 2021» وزیر امور خارجه­ این کشور، کارلوس فرانسا، بود که مهم­ترین بخش­های سخنرانی وی به شرح ذیل جهت مشاهده علاقه مندان آمده است:

  • مجمع سرمایه­ گذاری برزیل، فرصتی منحصر به فرد برای گفتگوی صریح و روان بین دولت و سرمایه ­گذاران در مورد آینده­ اقتصاد برزیل و انتظارات هر دو طرف در مورد موضوعات مهمی است که رشد اقتصادی و رقابت ­پذیری کشور را تحت تأثیر قرار میدهند.
  • من با اشتیاق فراوان در این برنامه­ تبادل گسترده ایده ­ها و تجربیات شرکت می­کنم، برنامه­ ای که به تشویق سرمایه­ گذاری، تولید و اشتغال در برزیل کمک می­کند.
  • این رویداد، که از 2017 و با یک وقفه در سال 2020 به دلیل بیماری همه­ گیر، هر ساله برگزار می­شود، بزرگ­ترین مجمع از نوع خود در آمریکای لاتین است.
  • این دور از مجمع از طریق پلتفرم دیجیتال خود سعی دارد تا امنیت و کاربرد ارتباطات مجازی را برای حفظ شبکه­ گسترده و موثر مخاطبان، تماس­ها و گفتگوها - که مشخصه­ این رویداد است- ترکیب کند.
  • دولت برزیل در تلاش است تا اقتصاد را باز کند، امنیت حقوقی را تقویت نماید و محیط کسب و کار را برای تبدیل برزیل به یکی از جذاب­ترین کشورهای جهان برای سرمایه­ گذاری بهبود بخشد.
  • سفارتخانه ­ها­، کنسولگری­ ها و بخش­های ارتقای تجاری در خارج از کشور، نقش اساسی در این روند نو­سازی دارند.
  • ما از طریق هماهنگی دائمی‌با وزارت اقتصاد، بورس و دیگر نهاد­های عمومی و در گفتگوهای مداوم با بخش خصوصی، به گسترش، متنوع­ سازی و تحکیم جریان­های تجاری و سرمایه ­گذاری خود می­پردازیم.
  • هدف اصلی ما ادغام پایدار و قطعی برزیل در زنجیره ­های ارزش افزوده­ جهانی از طریق مذاکرات و توافقاتی است که در سطح دوجانبه، منطقه­ ای و چند جانبه صورت می­گیرند.
  • تعهد دولت، کارآفرینان و جامعه، به عنوان یک کل، برای وارد کردن هرچه بیشتر برزیل در اقتصاد بین  ­المللی، منجر به یک تحول مثبت در درک و برداشت سرمایه­ گذاران، کاهش هزینه ­های معاملات، گسترش اشتغال ­زایی و افزایش تولید و بهره ­وری اقتصاد می­شود.
  • با امتیازات و خصوصی­ سازی­ های مداوم، دولت می­تواند بر سیاست­های عمومی ‌که برای جامعه­ برزیل در دوره پسا­همه ­گیری، کاملاً ضروری هستند، متمرکز شود.
  • خصوصی ­سازی اجازه می­دهد سرمایه ­های خصوصیِ ملی و خارجی به طور فزاینده­ ای به نیروی محرکه­ رشد در زمینه ­های زیرساخت، تدارکات و انرژی تبدیل شوند. باید تأکید کنم این خصوصی­ سازی یک دستورالعمل کاملاً واضح از جانب رئیس جمهور بولسونارو است.
  • من بر این باورم که BIF می­تواند به تلاش­هایی که ما امروز به عنوان تصمیم­ گیرنده در بخش­های دولتی و خصوصی برای غلبه بر همه ­گیری و بازگشت به رشد و توسعه­ پایدار انجام می­دهیم، از طریق سرمایه­گذاری در بخش­های مختلف صنعت­، خدمات، تجارت و کشاورزی، با توجه ویژه به موضوع زیرساخت­ها، کمک کند.
  • در طول BIF 2021، نقش اساسی سرمایه­ گذاری­های مستقیم در تکامل حوزه­ هایی مانند: از سرگیری رشد اقتصاد پس از همه ­گیری؛ انتقال به سمت منابع انرژی تجدیدپذیر؛ نوآوری در کشاورزی و صنعت، با دیجیتالی شدن و ظهور «صنعت 4.0» مشخص می­شود.
  • توسعه زیرساخت­ها، هم در شهرها و هم در حوزه تدارکات و ارتباط مناطق مختلف ما، باعث همگرایی فزاینده­ برزیل در زنجیره تولید و توزیع کالاها و خدمات بین­ المللی و نیز ادغام آن در شبکه­ های جابجایی مردم خواهد شد.
  • پیرو دستورالعمل­ های رئیس جمهور، ما متعهد به گسترش سرمایه­ گذاری­های برزیلی و خارجی در زنجیره ­های تولید حیاتی برای امنیت و شکوفایی کشور هستیم. من می­خواهم از جمله این زنجیره­های حیاتی به مجموعه صنایع بهداشت، با تمام تأثیرات آن در مسأله­ اولویت­دار امنیت بهداشتی تأکید کنم.
  • ما سال گذشته در سرتاسر جهان، اهمیت توان تولید، توسعه و توزیع واکسن­ها، مواد دارویی فعال آنها و بسیاری از اقلام دارویی- بیمارستانی، از لباس­ها گرفته تا وِنتیلاتور با تکنولوژی پیشرفته، را فرا گرفتیم.
  • هرچند پروژه­ های تحت بررسی در کشورهای پیشرفته برای ساماندهی مجدد و جابجایی زنجیره ­های ارزش جهانی، چالش ­هایی را برای ما ایجاد می­کند، اما فرصت­هایی را نیز برای سرمایه­ گذاری در این حوزه­ ها و سایر زمینه ­های اقتصادی فراهم می­نماید. اینها فرصت­هایی هستند که باید از آنها استفاده کنیم. اگر این کار را نکنیم، دیگران این کار را می­کنند. در زنجیره ­های تولید بین ­المللی جدید، هیچ خلائی وجود نخواهد داشت.
  • از زمان آغاز به کار در 6 آوریل، من در موارد مختلف تأکید کرده­ ام که ما در حال کار برای دستیابی به یک ابتکار جامع در مورد تجارت و بهداشت در سازمان تجارت جهانی (WTO) هستیم.
  • من به صراحت بیان کرده ­ام که برزیل از مواضع متعادل، انعطاف ­پذیر و عمل­گرایانه پشتیبانی می­کند.
  • هدف اصلی ابتکار جامع این است که دسترسی گسترده و سریع به واکسن­ها را، با سریع­ترین، بالاترین و عادلانه ­ترین تولید و توزیع در سراسر جهان، از طریق بهره برداری از ظرفیت تولیدی موجود و انتقال فناوری و دانش تضمین نماید. بدون شک، این یک چالش پیچیده است، اما دیپلماسی برزیل از ابتدا در مواجهه قاطعانه با آن دریغ نکرده است.
  • این الزام که در مجموعه­ ای از دستورالعمل ­های اصلی رئیس جمهور بولسونارو مدنظر قرار گرفته است، بخش مهمی از نوسازی اقتصاد برزیل می‌باشد که ما در حال انجام آن هستیم و مواجهه و همگرایی کشور با بالاترین استانداردهای سیاست های عمومی را شامل می­شود.
  • در این زمینه است که ما روابط خود را با OECD، با ترویج مطالعات مبتنی بر شواهد تجربی و تحلیل مقایسه­ ای بین­ المللی، تقویت می­کنیم.
  • دارایی ارزشمند این جهانی­ گرایی، شبکه­ گسترده ­ای از پست­ها و ارتباطات وزارت امور خارجه در برزیل و خارج از کشور است که به ما اجازه می­دهد اطلاعات خوبی از ارزیابی­ های سرمایه­ گذاران خارجی، انگیزه­ های تجاری و نگرانی­ های آنها در مورد اقتصاد برزیل بدست آوریم و همچنین فرصت­هایی که برای دسترسی شرکت­های برزیلی به بازارهای سایر کشورها فراهم می­شود را شناسایی کنیم.
  • حفظ، تکریم و تقویت این شبکه برای ارتقای فرصت­های سرمایه­ گذاری در کشورمان و ورود کارآفرینان برزیلی به بازارهای خارجی ضروری است.
  • ماتریس انرژی ما، با بخش برقِ سه برابر "تمیزتر" از متوسط جهان، مثال­ زدنی است.
  • ما زود و به سرعت به سمت استفاده از منابع تجدیدپذیر مانند باد و سوخت­های زیستی تکامل یافتیم.
  • ما یکی از معدود کشورهای در حال توسعه هستیم که یک سهم ملی تعیین شده­ (NDC) ، جامع و جاه ­طلبانه را با اهداف مطلق کاهش انتشار کربن تا سال 2030 تصویب کرده ایم. 
  • امیدوارم که این مجمع با تعداد قابل توجه شرکت ­کنندگان، به تصمیمات خوبی در زمینه سرمایه ­گذاری، ایجاد ظرفیت تولیدی و مشاغل جدید برسد و بحث ­های ما در این دو روز، به یک برزیل با استانداردهای روزافزون بهداشتی، رفاهی و پایداری کمک کند.
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما