معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۱۴

اخبار اقتصادی ازبکستان (نیمه اول خرداد 1400)

مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی ازبکستان در نیمه اول خرداد 1400 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح زیر ارائه می‌گردد:

کاهش تجارت خارجی ازبکستان در چهارماه نخست سال 2021

به گزارش کمیته دولتی آمار جمهوری ازبکستان، میزان گردش تجارت خارجی ازبکستان در چهار ماه نخست 2021 بالغ بر 10 میلیارد و 320 میلیون دلار بود که 387.8 میلیون دلار یا 3.5 درصد کمتر از مدت مشابه 2020 است. از حجم تجارت خارجی  10.32 میلیارد دلاری بازه زمانی مذکور، 3 میلیارد و 482 میلیون دلار به سهم صادرات (19.1درصد کاهش نسبت به مدت مشابه 2020) و 6 میلیارد و 840 میلیون دلار (7 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه 2020) به سهم واردات تعلق دارد.

افزایش بدهی دولتی ازبکستان

در جلسه کمیته مسائل بودجه و اصلاحات اقتصادی مجلس قانونگذاری جمهوری ازبکستان اعلام شد که بدهی دولت ازبکستان به 23.3 میلیارد دلار که 40 درصد تولید ناخالص داخلی است، رسیده است.

آمار واردات سیمان ازبکستان در چهار ماه نخست سال 2021

بر اساس اعلام کمیته دولتی آمار ازبکستان این کشور در چهار ماه نخست سال 2021 میلادی یک میلیون تن سیمان به ارزش 50 میلیون دلار عمدتا از کشورهای قزاقستان (498.3 هزار تن)، قرقیزستان (278.5 هزار تن)، تاجیکستان (234.7 هزار تن)، ایران (10.8 هزار تن) و ترکمنستان (8.6 هزار تن) وارد کرده است.

برگزاری ملاقات آنلاین معاون نخست وزیر ازبکستان با مشاور نخست وزیر پاکستان

سردار عمرزاق اف معاون نخست وزیر و وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی جمهوری ازبکستان و عبدالرزاق داوود مشاور نخست وزیر پاکستان در امور تجارت و سرمایه گذاری مسایل مربوط به اجرای پروژه احداث راه آهن مزار شریف – کابل – پیشاور، سرعت بخشیدن به هماهنگی و نهایی سازی موافقتنامه تجارت ترجیحی و موافقتنامه تجارت و ترانزیت و ... را بررسی و در مورد برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک و همایش تجاری دو کشور در ماه ژوئیه سال جاری در شهر تاشکند توافق کردند.

نتایج سفر معاون رئیس بانک جهانی به ازبکستان

به گزارش سرویس مطبوعاتی بانک جهانی، «آنا بیرده» معاون رئیس بانک جهانی برای اروپا و آسیای مرکزی در سفر خود به ازبکستان  و دیدار با مقامات این کشور، اقدامات دولت ازبکستان برای انجام اصلاحات اقتصادی، کاهش فقر و بیکاری، افزایش سطح زندگی مردم در روستاها، گسترش دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و آموزش، حمایت اجتماعی، آبرسانی، ایجاد شرایط برای توسعه بخش خصوصی و بهبود بخشیدن به فضای تجاری و سرمایه گذاری در کشور بررسی شد.

در حاشیه سفر معاون رئیس بانک جهانی، موافقتنامه‌های تخصیص اعتبارات بانک جهانی به میزان کل 289 میلیون دلار و کمک های وزارت اقتصاد سوییس به میزان 7.8 میلیون دلار برای اجرای پروژه‌های آبرسانی و فاضلاب برای 500 هزار نفر در 3 استان ازبکستان و توسعه نظام نوآوری ملی ازبکستان امضا شد. بانک جهانی در این گزارش ضمن استقبال از نقشه‌های دولت ازبکستان برای ادامه انتقال شفاف و فراگیر به اقتصاد آزاد و اصلاحات سنگین ولی ضروری با وجود شیوع ویروس کرونا، آمادگی خود را برای ادامه کمک به ازبکستان در انجام این اصلاحات از راه اجرای برنامه جدید مشارکت با ازبکستان اعلام نمود.

برگزاری همایش مشترک تجاری ازبکستان و افغانستان در ترمذ

همایش تجاری بازرگانان ازبکستان و افغانستان و نمایشگاه صنعتی استان سرخاندریا و نمایشگاه تولیدات ازبکستان با حضور 70 نفر از بازرگانان افغانستان و استانداران چند استان آن کشور در شهر ترمذ برگزار شد. مراسم افتتاح رسمی همایش تجاری بازرگانان ازبکستان و افغانستان با حضور و سخنرانی سردار عمرزاق اف معاون نخست وزیر و وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی جمهوری ازبکستان و محمد شاکر کارگر رئیس نهاد ریاست جمهوری اسلامی افغانستان با حضور مقامات استانی دو کشور در شهر ترمذ برگزار شد.

در حاشیه این همایش مقامات دو کشور مسائل روز همکاری در زمینه‌های سیاسی، سرمایه گذاری، اقتصادی، بازرگانی و حمل و نقلی، به ویژه پروژة احداث راه آهن مزار شریف – کابل – پیشاور مورد بررسی قرار دادند.

طرفین با بیان این که در چهار سال اخیر میزان مبادلات تجاری بین دو کشور یک و نیم برابر افزایش یافته و در سال 2020 به 800 میلیون دلار رسیده است آمادگی خود را برای انجام تلاش های مشترک برای افزایش این میزان به 2 میلیارد دلار در سال اعلام و در مورد ایجاد تسریع در نهایی کردن موافقتنامه تجارت ترجیحی بین دو کشور با هدف امضای آن تا پایان سال جاری میلادی توافق کردند. سردار عمرزاق اف و محمد شاکر کارگر همچنین در مورد جذب بازرگانان دو کشور برای استفاده گسترده تر از امکانات مرکز بین المللی تجاری ترمذ، سرعت بخشیدن به اجرای پروژه احداث خط انتقال برق سرخان – پل خُمری، ایجاد مراکز پزشکی و درمان مشترک در مناطق مرزی و برگزاری اجلاس نوبتی کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی و بازرگانی بین ازبکستان و افغانستان در ماه سپتامبر 2021 در شهر کابل به توافق رسیدند.

اختصاص وام 70 میلیون دلاری بانک توسعه و ترمیم اروپا به ازبکستان جهت بهبود زیرساختهای انتقال آب

بانک توسعه و ترمیم اروپا مبلغ 70 میلیون دلار جهت بهبود زیرساخت های انتقال آب استان نمنگان ازبکستان اختصاص داد. این پروژه دسترسی بیش از 170 هزار نفر از مردم این منطقه به آب آشامیدنی سالم را تامین می نماید. این پروژه در مناطق روستایی استان نمنگان اجرا خواهد شد. بانک مذکور تا به امروز 97 پروژه به ارزش 2.4 میلیارد یورو در اقتصادی ازبکستان سرمایه گذاری نموده است.

امضای موافقتنامه همکاری صندوق خلیفه بن زاید آل نهیان امارات با ازبکستان

موافقتنامه همکاری در زمینه جذب کمک فنی صندوق خلیفه بن زاید آل نهیان به اجرای پروژه‌های اجتماعی در ازبکستان بین دولت جمهوری ازبکستان و دولت امارات متحده عربی به امضا رسید که بر اساس آن پروژه احداث بیمارستان یکصد تختخوابی به ارزش 27 میلیون دلار در شهر نوکوس ازبکستان از محل کمک صندوق مزبور اجرا خواهد شد.

افزایش تعداد پروازهای  شرکتهای هواپیمایی امارات به ازبکستان

در مذاکرات هیأت سازمان هواپیمایی کشوری امارات متحده عربی با مقامات وزارت ترابری ازبکستان در مورد افزایش تعداد پروازهای شرکت های هواپیمایی امارات به ازبکستان، از جمله افزایش تعداد پروازهای FlyDubai در مسیر دوبی – تاشکند از 5 به 6 در هفته، Air Arabia PJSC در مسیر شارجه – تاشکند از 2 به 3 در هفته، Air Arabia Abu Dhabi در مسیر ابو ظبی – تاشکند از 2 به 4 و آغاز پروازهای Wizz Air Abu Dhabi از ابو ظبی به بخارا و اورگچ توافق شد.

سفر هیات تجاری ازبکستان به تاجیکستان

هیات بازرگانان ازبکستان به سرپرستی معاون نخست وزیر این کشور به تاجکیستان سفر نمودند. در دیدار سردار عمرزاق اف معاون نخست وزیر و وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی جمهوری ازبکستان با مقامات تاجیکستان، مسائل آماده سازی سفر رسمی‌شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان به تاجیکستان، از جمله نهایی کردن اسناد دو جانبه جهت امضا در سفر رئیس جمهور، تبادل هیأت های فرهنگی، هنری و علمی و نمایندگان جوانان دو کشور به استان‌های ازبکستان و تاجیکستان، ازسرگیری تردد اتوبوس بین شهرهای تاشکند، سمرقند و ترمذ ازبکستان و دوشنبه، خجند و پنجه کنت تاجیکستان بررسی و در مورد پیشبرد مشترک برند گردشگری جاده ابریشم و اجرای پروژه‌های توسعه گردشگری زیارتی توافق شد. همچنین فعال سازی همکاری اقتصادی، بازرگانی، سرمایه گذاری و صنعتی بین دو کشور و مسایل برگزاری نخستین همایش همکاری استانی ازبکستان و تاجیکستان در شهر باختر استان خطلان تاجیکستان مورد بررسی قرار گرفت.

همکاری اوزترانس گاز و بانک گازپروم در زمینه تأمین مالی کوتاه پروژه‌های انتقال گاز

شرکت اوزترانس گاز (انتقال گاز ازبکستان) و بانک گازپروم روسیه  در حاشیه همایش اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ در روسیه موافقتنامه تأمین مالی کوتاه مدت به میزان 300 میلیون دلار برای اجرای پروژه احداث، تعمیر و بازسازی لوله‌های گاز به طول 545 کیلومتر و تعمیر اساسی ایستگاه پمپ گاز گازلی در ازبکستان را امضا کردند.

احداث مجموعه گاز شیمیایی 2.8 میلیار دلاری در ازبکستان

شرکت مشترک Jizzakh Petroleum ازبکستان، بانک گازپروم، شرکت توسعه روسیه و آژانس بیمه اعتبارات صادرات و سرمایه گذاری‌های روسیه یادداشت تفاهم همکاری چهارجانبه در اجرای پروژه احداث مجموعه گاز و شیمیایی به ظرفیت تبدیل و فرآوری 1.5 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی و تولید 720 هزار تن پلیمر در سال در استان بخارای ازبکستان به ارزش 2.8 میلیارد دلار را امضا کردند.

شرکت رئیس جمهور ازبکستان در اجلاس شورای عالی اقتصادی اوراسیا

رئیس جمهور ازبکستان در اجلاس شورای عالی اقتصادی اوراسیا (اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا) که به صورت برخط برگزار شد موارد ذیل را پیشنهاد نمود:

  • گسترش بیش از پیش تجارت با رفع موانع و تنظیم غیر تعرفه ای بین کشورهای عضو؛
  • تحکیم مشارکت صنعتی و تولیدی بین شرکت ها و استان‌های کشورهای عضو و پیشبرد پروژه‌ها در حوزه‌های واقعی اقتصاد و تأمین امنیت غذایی با جذب اعتبارات بانک توسعه اوراسیا؛
  • گسترش مزایای متقابل با هدف حل و فصل مسائل روز در حوزه حمل و نقل و ترانزیت و افزایش میزان حمل و نقل کالا؛
  • ازسرگیری پروازهای منظم و سیر منظم قطار بین کشورهای منطقه

شوکت میرضیایف همچنین اعلام نمود که در حال حاضر امکان پیوستن ازبکستان به پلتفرم های دیجیتال اتحادیه اقتصادی اوراسیا در حوزه‌های مدیریت مالیات و گمرک، صنعت، مهاجرت نیروی کار و گردشگری و همچنین همکاری در چند زمینه با اولویت بررسی می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما