معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۱۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۵۵

تلاش اندونزی برای جذب کمک های مالی بین المللی برای مقابله با آلاینده‌های جوی و حفظ محیط زیست

اندونزی بعنوان یکی از آلاینده ترین کشورهای جهان در انتشار گازهای گلخانه ای در تلاش است تا کمک های مالی بین المللی را جهت حفاظت از محیط زیست و مطابق با توافقنامه 2015 تغییرات آب و هوایی پاریس جذب نماید . در این خصوص این کشور در حال مذاکره برای جذب 836 میلیون دلار کمک مالی تحت عنوان " وجوه سبز" از کشورها ، سازمانها و نهادهای بین المللی می‌باشد.

صندوق محیط زیست اندونزی[1] ( IEF )  که یک آژانس دولتی می‌باشد دربیانیه ای در  ارتبط با جذب کمک های مالی برای حمایت از محیط زیست اعلام کرد که حداقل 6 نهاد مالی از کشورها و نهادها و موسسات مالی و زیست محیطی جهانی موافقت خود را برای تامین مالی پروژه‌های سبز در اندونزی بین سال های 2021 لغایت 2030 اعلام نمودند و یا در حال مذاکره با اندونزی در این مورد  هستند. طبق اعلام مذکور، هر پروژه اهداف خاص خود را خواهد داشت و بر اساس اعلام وزارت محیط زیست و جنگل داری اندونزی تامین کننده بودجه نسبت به پرداخت آن و با درنظر گرفتن طرح های زیست محیطی اقدام خواهدنمود.

آژانس دولتی مذکور (IEF) در جهت کمک به اندونزی برای انجام تعهدات خود برای کاهش میزان انتشار حداقل 29% بصورت خودجوش داخلی یا تا 41% با حمایت بین المللی تا سال 2030 و بر اساس سهم تعیین شده ملی برای این کشور [2](NDC) در توافقنامه 2015 تغییرات آب و هوایی پاریس، تاسیس شده است. گزارش بروز رسانی شده دوسالانه وزارت محیط زیست و جنگلداری اندونزی تخمین زده است که برای اجرای (NDC) حداقل 247 میلیارد دلار در بازه زمانی 2018 تا 2030 نیاز می‌باشد. در این خصوص اعلام شده است که دولت بودجه و منابع کافی برای تامین نیاز مذکور را ندارد و تخمین زده می‌شود که سالیانه 60 تا 70 % با کمبود بودجه در این خصوص مواجه باشد، لذا مهمترین رویکرد دولت جذب بودجه از منابع خارجی می‌باشد.

طبق گزارش مذکور از کل بودجه در نظر گرفته شده 836 میلیون دلاری برای صندوق محیط زیست، بیشترین مبلغ توسط دولت نروژ با مجموع 560 میلیون دلار در بازه زمانی 2021 تا 2030 در قالب همکاری‌های دوجانبه تامین خواهد شد. طبق توافق بعمل آمده نروژ در سال اول مبلغ 56 میلیون دلار و در مراحل بعدی و هر بار که اندونزی شرایط خاص را اعلام نماید بخشی از مبلغ فوق پرداخت خواهد شد و شروع پرداخت اولین مرحله از این بودجه در حال مذاکره بین دو طرف می‌باشد و احتمالا در سال جاری و یا سال آینده میلادی ( بسته به روند مذاکرات ) خواهد بود.

 بر اساس اعلام مدیر صندوق مذکور بانک بین المللی بازسازی و توسعه و همچنین بانک جهانی 110 میلیون دلار از طریق طرح تسهیلات  مشارکت در مقابله با انتشار کربن در جنگل در مناطق مختلف اندونزی طبق قراردادی که در نوامبر سال 2020 امضاء شد، تامین می نمایند. قرار است این مبلغ به اجرای طرح هایی در استان کالیمانتای شرقی اختصاص داده شود و بر اساس توافق مبلغ مذکور در سه مرحله 25 میلیون دلاری درسال 2021، مبلغ 40 میلیون دلار در سال 2023 و 45 میلیون دلار درسال 2025 پرداخت خواهد شد. این طرح ها با اهداف کاهش انتشار 5 میلیون تن، 8 میلیون تن و 9 میلیون تن دی اکسید کربن طی مدت مذکور باجراء گذاشته خواهند شد.

صندوق محیط زیست(IEF) در جهت ایجاد شاخص های حفاظتی، سیستم نظارت برمحیط زیست و برنامه اقدام همچنین درحال تامین 103میلیون دلار از صندوق آب وهوایی سبزسازمان ملل[3](GCF) دربازه زمانی 2021 لغایت 2023، مبلغ 60 میلیون دلار ازصندوق بیوکربن[4] دربازه زمانی 2023 لغایت 2025، مبلغ 2 میلیون دلار از بانک جهانی دربازه زمانی 2021  لغایت 2024 و یک میلیون دلار از طریق بنیاد فورد در سال 2021 دریافت خواهد نمود .

در همین راستا رئیس جمهور اندونزی آقای جوکووی چند روز قبل از برنامه اندونزی برای ساخت بزرگترین منطقه صنعتی سبز جهان در استان کالیمانتان رونمایی کرد  وی که در نشست " مشارکت برای رشد سبز و اهداف جهانی 2030 (P4G)  "به میزبانی کره جنوبی و بصورت مجازی شرکت کرده بود اظهار داشت که این شهرک صنعتی سبز انگیزه ای برای رشد سبز ایجاد می نماید و اکنون اندونزی در حال توسعه بزرگترین منطقه صنعتی سبز با ظرفیت بالایی در تولید انرژی‌های تجدید پذیر می‌باشد. وی اضافه نمود که کشورش همچنین چشم انداز ایجاد بازار کربن را دارد و بزرگترین سهام کربن جهان را خواهد داشت. علاوه براین، آقای جوکووی بر باز بودن اندونزی برای سرمایه گذاری وانتقال فنآوری باهدف کاهش آلایندگی‌های جوی تاکید کرد و گفت بودجه و انتقال فن آوری در توسعه سبز و خنثی سازی کربن دو مقوله کلیدی می‌باشند.

در مناسبت دیگری هم آقای لهوت وزیر هماهنگی امور دریایی و سرمایه گذاری اندونزی اظهار داشت که منطقه صنعتی سبز دراستان کالیمانتان شمالی 12500 هکتار مساحت خواهد داشت و با یک نیروگاه برق آبی با ظرفیت 11000 مگاوات برق تامین انرژی خواهد شد. به گفته مقام مذکور منطقه صنعتی سبز با اهداف اندونزی در کاهش آلایندگی‌ها همسو است و تا سال 2060 به انتشار آلاینده‌ها پایان خواهد داد . وی اظهار امیدواری نمود که در سالجاری میلادی بتواند دولت عملیات احداث این منطقه سبز را شروع نماید .

رئیس جمهور اندونزی آقای جوکووی در اجلاس رهبران جهان درباره آب و هوا  که در 22 می 2021 از سوی سازمان ملل برگزار شد بر روی 3 موضوع مربوط به تغییر اقلیم جهانی تاکید نمود: نخست، تأکید بر جدیت  اندونزی درکنترل تغییرات آب و هوایی و دعوت از جهان برای انجام اقدامات مشخص در این خصوص. وی در این خصوص گفت که مقابله با تغییرات آب و هوا منافع ملی اندونزی است. به لطف سیاست ها ، توانمندسازی و اجرای قانون، میزان فعلی جنگل زدایی اندونزی به کمترین میزان در20سال گذشته رسیده است. دوم : دعوت از رهبران جهان برای ارتقاء توسعه سبز برای جهانی بهتر.  وی اضافه کرد که اندونزی سهم تعیین شده ملی خود (NDC) را به منظور افزایش ظرفیت سازگاری و انعطاف پذیری آب و هوا به روز کرده است و از هدف تعدادی از کشورها برای انتشار خالص صفر تا سال 2050 استقبال می‌کند. با این حال ، برای معتبر بودن ، این تعهد باید براساس تحقق تعهد NDC 2030 انجام شود. وی تاکید کرد که اگر تعهد کشورهای پیشرفته با پشتیبانی واقعی معتبر باشد ، کشورهای در حال توسعه همان جاه طلبی را انجام می دهند. حمایت و انجام تعهدات کشورهای پیشرفته مورد نیاز است. "سوم ، برای دستیابی به هدف توافق پاریس و دستور کار مشترک بعدی ، باید  در مورد تقویت مشارکت جهانی گام برداشت و  کشورها برای دستیابی به انتشار صفر خالص و در بیست و ششمین نشست کنفرانس طرفین کنوانسیون چارچوب تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد (UNFCCC COP 26) درگلاسگو بایدتفاهم و راهبردهایی را ایجاد کنند. علاوه بر این، ایشان توضیح داد که فرصت های زیادی برای توسعه سوخت های زیستی، صنعت باتری لیتیوم و وسایل نقلیه الکتریکی (EV) نیز فراهم است. وی تأکید کرد که ریاست جمهوری اندونزی برای G20 در سال 2022 همکاری تقویت شده در زمینه تغییر اقلیم و توسعه پایدار را در اولویت قرار خواهد داد.

[1] -The Indonesian Environment Fund (IEF ).

[2] - National Determined Contribution (NDC)

[3] - UNs Green Climate Fund (GCF) .

[4] - BioCarbon.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما