معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۱۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۸۶

گزارش وضعیت فروش املاک در بازار جهانی و ترکیه

شرکت مشاوره بین المللیKnight Frank که در بخش فروش مسکن و واحدهای تجاری فعال می‌باشد در گزارش وضعیت ملک در جهان اعلام کرد که در ماه مارس گذشته قیمت ملک در ترکیه با 32 درصد افزایش بیش از سایر کشورهای جهان بوده و پس از آن کشورهای نیوزلند با 22.1 درصد و لوکزامبورگ با 16.6 درصد افزایش در رتبه‌های بعدی جای دارند .

نرخ واحدهای مسکونی در آمریکا با 13.2 درصد افزایش دارای بیشترین میزان افزایش از سال 2005 میلادی تاکنون بوده است . از ماه مارس سال گذشته میلادی تا مارس سال جاری، میانگین افزایش قیمت واحدهای مسکونی در جهان 7.3 درصد اعلام شده است .

حمایتهای مالی و اقتصادی کشورها برای عبور از آثار سوء اجتماعی و اقتصادی پاندمی‌کرونا سبب رونق بازار املاک شد و در برخی موارد افزایش بی رویه قیمتهای این بخش سبب ایجاد فضای کاذب در خصوص ارزش واقعی املاک در کشورها گردید.

ایجاد فضای کاذب ارزش واقعی در بخش املاک سبب شد تا برخی کشورها نسبت به دستیابی به بازار واقعی ملک در کشور دست به یکسری اقدامات بزنند که حذف مشوق های مالیاتی در بخش املاک در نیوزیلند نمونه ای از آن است. چین نیز در این راستا با استفاده از سیستم بانکی گامهایی برداشت تا بتواند ارزش واقعی ملک در کشور را به حد واقعی رسانده و در این زمینه ثبات را به بازار برگرداند .

شرکت مشاوره ای مذکور پیش بینی نموده است که تا پایان سال جاری میلادی در بسیاری از کشورها اقدامات حمایتی اقتصادی و اجتماعی به پایان خواهد رسید و سیر رونق بازار املاک در جهان رشدی نسبتا نزولی خواهد داشت .

بیشترین میزان افزایش قیمت املاک در قاره آسیا در سنگاپور با 6.1 درصد افزایش بوده و گرانترین کشور از نظر فروش ملک با 2.1 درصد افزایش هنگ کنگ میباشد .

بر اساس شاخص قیمت املاک منتشر شده از سوی بانک مرکزی ترکیه میزان افزایش نرخ املاک در ماه مارس سال جاری میلادی در ترکیه 31.98 درصد بوده که از سال 2011 میلادی تاکنون بیشترین میزان شاخص نرخ املاک در کشور میباشد .

بیشترین میزان افزایش قیمت سالانه املاک در شهر ازمیر بوده و نرخ واحدهای مسکونی در ماه مارس سال جاری و در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته 33.9 درصد افزایش یافت . آنکارا با میزان افزایش 30.3 درصد و استانبول با 28.9 درصد در تبه‌های بعدی قرار دارند .

میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در ترکیه 4150.5 لیر ترک میباشد . میزان میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در شهر استانبول 6447.2 لیر، ازمیر 5026.2 لیر و آنکارا 3084.5 لیر ترک است .

سازمان آمار ترکیه،  اطلاعات مربوط به فروش واحدهای مسکونی در آوریل 2021  را منتشر کرد. افزایش نرخ بهره‌های بانکی در خرید مسکن سبب شده است تا فروش املاک به صورت نقدی بیش از 204 درصد افزایش یابد .

بیشترین میزان فروش واحدهای مسکونی در ترکیه در مدت مذکور در واحدهای مسکونی دست دوم بوده و فروش واحدهای مسکونی به اتباع خارجی در آوریل سال جاری میلادی 416 درصد افزایش داشت .

در آوریل سال جاری کل فروش واحد مسکونی در ترکیه با 124 درصد افزایش 95 هزار و 863 واحد بوده است.

در ماه مذکور میزان فروش واحدهای مسکونی که در رهن بانکها بوده اند با 2.5 درصد افزایش 17 هزار و 514 واحد بوده که 18.3 درصد از کل فروش واحدهای مسکونی را شامل میشود .

میزان فروش واحدهای مسکونی تازه ساخت در آوریل سال جاری و در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته با 96.7 درصد افزایش 29 هزار و 212 واحد بوده که سهم 30 درصدی از کل فروش واحدهای مسکونی در کشور را تشکیل میدهد .

میزان فروش واحدهای مسکونی دست دوم در آوریل سال جاری و در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته  با 138.6 درصد افزایش 66 هزار و 651 واحد بوده است .

در آوریل سال جاری میزان فروش واحدهای مسکونی به اتباع خارجی در ترکیه با 416.1 درصد افزایش 4 هزار و 77 واحد اعلام شد . بیشترین تعداد واحدهای مسکونی فروخته شده به اتباع خارجی با 2 هزار و 9 واحد در استانبول بوده است .

پس از استانبول، آنتالیا با 859 واحد مسکونی، آنکارا با 228 واحد مسکونی، مرسین با 197 واحد مسکونی و بورسا با 131 واحد مسکونی در رتبه‌های بعدی جای دارند .

میزان فروش ملک در ترکیه به اتباع خارجی در 4 ماه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته با 19 درصد افزایش 13 هزار و 964 واحد بوده است .

بیشترین فروش واحدهای مسکونی به اتباع خارجی به ترتیب در شهرهای استانبول با 19 هزار و 260 واحد، آنکارا با 9 هزار و 126 واحد، ازمیر با 5 هزار و 505 واحد بوده است .

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما