معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۱۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۱۲

برگزاری سومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نساجی و مد در ازبکستان

سومین نمایشگاه بین ‎المللی صنعت نساجی و مد ازبکستان در تاریخ 6 لغایت 8 خرداد ماه 1400 در محل دائمی نمایشگاه‌های ازبکستان (اوز اکسپو سنتر) برگزار گردید.

در این نمایشگاه بیش از 100 شرکت داخلی و خارجی با ارائه طیف گسترده‌ای از محصولات شامل مواد اولیه و محصولات نهایی حضور داشتند.

به منظور آشنایی با پتانسیل سرمایه‌گذاری صنعت نساجی در مناطق مختلف ازبکستان، یک تور تجاری به استان بخارا جهت بازدید از گروه کارخانجات نساجی حج (Haj Textile Group) و همچنین نمایشگاه مد لباس برگزار گردید.

بنا به اظهارات رئیس انجمن صنایع نساجی ازبکستان در مراسم افتتاحیه نمایشگاه، این کشور در سال 2020 به میزان 1.9 میلیارد دلار محصولات نساجی صادر نموده است و برای سال 2021 صادرات 2.8 میلیارد دلاری را هدف گذاری کرده است. طی 4 سال اخیر 3.2 میلیارد دلار در صنایع نساجی ازبکستان سرمایه‌گذاری صورت گرفته و رشد صادرات، جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی ، ارتقاء فناوری ، شفافیت و توسعه پایدار از عناصر پنجگانه استراتژی توسعه صنایع نساجی این کشور برای آینده است.

در مراسم افتتاحیه نمایشگاه همچنین به برخی از تحولات مثبت رخ داده جهت افزایش صادرات محصولات نساجی ازبکستان از جمله اجرای سیستم ویژه ترجیحات اتحادیه اروپا برای ازبکستان اشاره گردید. با تصمیم کمیسیون اتحادیه اروپا در تاریخ 10 آوریل 2021، سیستم ویژه ترجیحات اتحادیه اروپا برای توسعه پایدار برای ازبکستان به اجرا درآمد. بر این اساس ازبکستان به عنوان یک کشور ذینفع تحت برنامه کلی تنظیمات ترجیحی (GSP+) پذیرفته شد. استفاده از سیستم مذکور به معنای فرصت‌های مضاعف برای افزایش صادرات محصولات نساجی ازبکستان به کشورهای اتحادیه اروپا است. در پایان سال 2020، کالاهایی به ارزش 74 میلیون دلار صادر شد. با اعمال سیستم ترجیحات عمومی در رابطه با محصولات نساجی ازبکستان، انتظار می‌رود صادرات تا سال 2022 به 242 میلیون دلار افزایش یابد. در چارچوب GSP+ تعداد کالاهایی که تولیدکنندگان ازبکستان می‌توانند بدون عوارض به کشورهای اتحادیه اروپا صادر نمایند به 6200 قلم افزایش یافته است.

ازبکستان برای تحول حوزه نساجی و افزایش صادرات محصولات این حوزه تاکنون برنامه‌های مختلف اصلاحی از جمله برنامه "توسعه صنعت نساجی برای سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱" را به اجرا گذشته است. هدف عمده این برنامه‌ها ایجاد چرخه کامل این صنعت از کشت پنبه تا تحویل محصول نهایی می‌باشد. در همین راستا این کشور صادرات پنبه خام را متوقف و در نظر دارد تا چند سال آینده نیز صادرات نخ پنبه را متوقف نماید.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما